Netbankok – A pénzügyintézés jövője

molnar-judit-tavkozles

A jelenlegi gazdasági helyzet a pénzügyi piac minden szereplőjét rákényszeríti a költségek lefaragására. A kiadások csökkentésére az egyik leghatásosabb megoldás az online felületen keresztüli ügyintézés, azaz a netbanki szolgáltatás nagyobb fokú elterjesztése lehet. De mivel tudnak a bankok még több ügyfelet rávenni arra, hogy pénzügyeik intézéséhez elsősorban az online felületeket válasszák?

Az utóbbi években a netbankok szerepe is megnövekedett: míg 2009-ben a VMR kutatás eredményei szerint a 18-69 éves internetezők 46%-a vett igénybe netbank szolgáltatást, ez az arány 2011-ben már 57%-ra növekedett.

A netbankkal kapcsolatos előnyök közül legtöbben a bárhol, bármikor való ügyintézést emelik ki, annak ellenére, hogy sokan csak egyenlegük lekérdezésére, illetve eseti átutalási megbízások leadására használják. A netbankokkal kapcsolatos ismerethiányra utalhat azonban, hogy a további előnyök említése – pl. biztonságos használat, alacsonyabb díjak, sorban állás elkerülése, stb. – jóval kisebb mértékű.

Habár a netbankokat egyre többen használják, mégis van egy bizonyos réteg, amely elutasítja az online felületen keresztüli pénzügyintézés lehetőségét. A megszokás mellett ebben az online ügyintézéssel szembeni előítéletek is közrejátszanak, amelyek többnyire valótlan információkból, alaptalan félelmekből fakadnak, hiszen sokan biztonsági okokból nem használják, illetve nem merik használni a netbankokat.

Biztonságos ügyfél-kommunikáció

A biztonsági kérdésekkel a szolgáltatóknak érdemes kiemelten foglalkozniuk, hiszen a bizalom egyik alapvető tartópilléréről van szó. Sok esetben a szolgáltató hozzáállása azonban önmagában nem elégséges ahhoz, hogy a visszaélések elkerülhetőek legyenek, hiszen ehhez az is kell, hogy az ügyfelek betartsák az alapvető biztonsági szabályokat. Az adatok azt mutatják, hogy a felhasználók kb. 10%-a a netbankok használatakor sajnos nem figyel kellőképpen a biztonságra: ezen ügyfelek leggyakrabban jelszóval nem védett wifi hálózatokról, nem otthoni, illetve mások által is használt számítógépekről netbankolnak.

Minden jel arra mutat, hogy a netbank használók száma a jelenlegi 57%-ról a jövőben még tovább fog emelkedni. A növekedés azonban elsősorban a kommunikáció hatékonyságától függ, vagyis attól, hogy a bankok eredményesen tudják-e bemutatni a netbank rendszerük használatával elérhető előnyöket, illetve sikerül-e érdemben válaszolniuk a rendszerekkel kapcsolatos negatív kritikákra. Figyelniük kell arra is, hogy az oldaluk biztonságos és egyben felhasználóbarát is legyen. A biztonságosabb használatot bemutatóanyagokkal, valamint tanácsadással lehet elsősorban elérni, az oldalak használhatóságát pedig érdemes különböző usability tesztekkel elemezni. Az ügyféligényeket figyelembe véve fontos lehet bizonyos időközönként fejlesztéseket végrehajtani, hogy a felület maximálisan kiszolgálja a felhasználókat.

***
Még több cikk pénzügyi kutatás témában!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hasonló témájú cikkeink

Válogass az NRC letölthető infkgrafiká között, használd fel az adatokat, amelyeket találsz, de kérlek mindig hivatkozz ránk.
psz további cikkei

„Színház az egész világ…

…és színész benne minden férfi és nő.” Na de kik ülnek a nézőtéren? Kik járnak színházba és miért? És miért nem? Nos, a 18-59

Almát a körtével

Online kvalitatív módszerek Az online kvalitatív módszerek használata annak ellenére gyerekcipőben jár, hogy technikai akadálya régen nincs annak, hogy tökéletesen ügyfél- és résztvevőbarát felületeket

|

Élesztő a magyar sörkultúrának

2012 januárja óta engedélyezett Magyarországon a kisüzemi házi sörfőzés, aminek hatására a pálinka után a sör forradalmát jósolják hazánkban a jelenleg is zajló gasztroforradalom

|

Kisképernyős usability kutatások

Az online világban való létezés minden szereplőtől megköveteli, hogy átlépve addigi tapasztalatain és megszokott gyakorlatán, folyamatosan „out of the box” gondolkodjon. Igaz ez a

hu_HUHU