ONLINE VÁSÁRLÁS: NŐK ÉS FÉRFIAK

[vc_column][vc_column_text]

VALÓBAN ANNYIRA MÁSOK LENNÉNK?

A férfiak az online vásárlás lehetőségének kezdete óta nagyobb arányban kapcsolódtak be a netes rendelésekbe, mint a nők. 2001-ben, a mérésünk indulásakor valamivel több mint 10 százalékponttal magasabb volt a férfiak körében azok aránya, akik kipróbálták már a világhálón keresztül történő vásárlást, mint a nőknél (27% vs. 16%). Ez a 10 százalékpontos különbség mára az internetpenetráció felfutásával jelentősen mérséklődött és ha az online vásárlást részleteiben vizsgáljuk, azt találjuk, hogy az adatok számos esetben rácáfolnak a megszokott sztereotípiákra. Vannak ugyan érzékelhető eltérések a férfiak és nők között, de összességében a hasonlóságok dominálnak.

VOLUMENBEN MÉG ELÖL JÁRNAK A PASIK

Ha azt vesszük alapul, hogy az elmúlt egy évben mennyien vásároltak online, akkor 2019 utolsó negyedévében már nem számottevő a férfiak előnye. Az viszont elmondható, hogy az erősebb nem képviselői gyakrabban és éves szinten nagyobb összegben vásárolnak a világhálóról.

A férfi online vásárlók 54%-a legalább havonta vásárol valamit az interneten (a nők 46%-a), és a férfi vásárlók éves költésének átlaga (116.000 Ft) meghaladja a nők átlagos költését (81.000 Ft/év).

A férfiak a jövőbeni vásárlásaikra nézve is nagyobb aktivitást jósolnak, sőt, a nőkhöz képest magasabb arányban gondolják magukról azt, hogy nemcsak többet és többször, hanem hogy egyre többféle termékkategóriát érintően fognak majd rendelni a világhálóról.

AMI INKÁBB FÉRFIAS, AMI INKÁBB NŐIES – MÁR KEVÉS ILYEN MARADT

Azon valószínűleg senki sem csodálkozik, hogy műszaki és autós cikkeket, illetve számítástechnikai vagy barkácseszközöket a férfiak, ruhát, cipőt, kozmetikumokat pedig a nők rendelnek az átlagot meghaladó arányban. A nőket jellemzőbben kapja el a közösségi oldalakról való vásárlás láza: a Facebook Marketplace-ről majdnem minden negyedik online hölgy vásárló vett már valamit a múlt év során, míg a férfi e-vásárlók köréből csak minden tizedik. A nőknél a beszerzést megelőző tájékozódásnál, utánanézésnél is valamivel nagyobb szerepet kapnak a közösségi oldalak, fórumok, vélemények.

Sok-sok olyan interneten értékesített termék és szolgáltatás van – sőt, valljuk be, azért a legtöbbjük ilyen – amit hasonló mértékben vesznek igénybe a két nem képviselői.

Ha manapság könyvet, bútort, vegyiárukat, vagy éppen órát, ékszereket támad venni kedvük, a férfiak és a nők közel azonos arányban nyúlnak a tablet vagy a billentyűzet után (mint adatainkból kiderül, a nők inkább az okostelefon vagy a tablet után).

Az arra való nyitottság, hogy interneten keresztül szállást foglaljunk, bevásároljunk, koncertjegyet vásároljunk, utazást intézzünk vagy akár mobiltelefon előfizetést, magazin előfizetést vegyünk lényegében azonos arányban van meg a férfiak és a nők körében. A meleg készételek és a hideg élelmiszerek, alapanyagok online rendelésében sem találunk említésre méltó eltéréseket, bár utóbbiak elterjedésében az igazi boom még várat magára hazánkban.  

Online vásárlás adatok, attitűdök: férfiak és nők
Nők és férfiak, ha online vásárlásról van szó: egyre kevésbé találunk markáns különbségeket (adatok az NRC E-Commerce elemzéséből)
DÖNTŐEN HASONLÓ ELVÁRÁSOK

Elmondhatjuk, hogy a két nem képviselőinek webáruházakkal kapcsolatos elvárásai is rendkívül hasonlóan alakulnak. A részletes leírások, jó minőségű termékfotók és a termékekkel kapcsolatos vásárlói vélemények feltüntetése ma már a férfiak és a nők számára egyaránt „must have” tényezők, ha webshop-okról van szó.

Kisebb eltéréseket a preferált fizetési módok kapcsán találhatunk:

a bankkártyás fizetést és a Pay Pal-lel való fizetés lehetőségét a férfiak jobban forszíroznák és magasabb arányban is használják (21%-uk, a nőknek csak 13%-a).  

A nők lényegesen magasabb hányadának fontos, hogy egy-egy webboltnak könnyen megjegyezhető neve legyen, (47%-uk fontosnak tartja, míg a férfiaknál 38%) és a hölgyek kicsivel szívesebben veszik, ha egy-egy e-boltban további termék ajánlásokat is kapnak, például hasonló termékeket vásárlók rendelései alapján.

A FÉRFIAK RACIONALIZÁLNAK

A férfiak számára még ma is valamivel inkább számítanak hétköznapi dolognak a netről történő beszerzések. Ugyancsak a férfiak azok, akik hajlamosabbak úgy gondolni, hogy ha az internetről rendelnek meg valamit, akkor egyértelműen pénzt spórolnak meg (53%-uk szerint – a nők körében 46% gondolja így).  Az erősebb nemhez tartozók az online vásárlás előnyei között jellemzőben emelik ki a kedvezőbb ár mellett azt, hogy az interneten több és részletesebb információ szerezhető be a termékekről.

„JÁRTAMBAN-KELTEMBEN” – AVAGY A NŐK MÁSHOGY VÁSÁROLNAK

A hölgyek nem feltétlenül ragaszkodnak bizonyos termékek netes beszerzéséhez: nyitottabbak arra, hogy egy-egy konkrét terméket hol személyesen, hol pedig online rendelve vásároljanak meg. Mint azt más kutatásokból is láthatjuk, összességében a nőknek egyértelműen fontosabb a vásárlás élményszerűsége, akár élőben, akár online.

A nők magasabb arányban találják egyben kikapcsolódásnak is az online vásárlást és ezzel összefüggően a hölgyeknél a jellemzőbb az, hogy csak nézelődés, böngészés miatt keresnek fel netes áruházakat.

A női vásárlók valamivel kisebb arányban maradnak hűek egy-egy megszokott és már kipróbált online shop-hoz: míg a férfiak 54%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyrészt ugyanazokban a webboltokban szokott vásárolni, addig a nők körében ez az arány érzékelhetően alacsonyabb: 45%-os. Az új webáruházak kipróbálására elmondásuk szerint ezzel együtt körülbelül egyforma mértékben nyitottak a két nem képviselői.

AZONOS MÉRTÉKBEN VAGYUNK CSÁBÍTHATÓK

Az impulzusvásárlók, a túlköltekezésre hajlamosak és azok aránya, akiket akciókkal extra vásárlásra lehet ösztönözni lényegében azonos a két nem képviselői körében. Mind a nők, mind a férfiak közül körülbelül minden ötödik e-vásárló tudatosan érzékeli, hogy néha többet vagy a tervezetthez képest másra is költ a netes áruházakban. Mindeközben stabilan 60% körül mozog mindkét nemnél azok aránya, akik céltudatosak a beszerzéseik tekintetében, és az interneten is csak olyan dolgot vesznek, amit amúgy is megvennének. Vagy legalábbis ezt mondják magukról…

Az E-Commerce elemzés részletes ismeretőjét ITT találja.
Gyenes Edina

E-COMMERCE ELEMZÉSÜNKET MEGRENDELHETI MOST!

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

[ninja_form id=18]

Facebook
Twitter
LinkedIn

Artikel zu ähnlichen Themen

Stöbern Sie in den herunterladbaren Infografiken des NRC, nutzen Sie die Daten, die Sie finden, aber verweisen Sie bitte immer auf uns.
Lassen Sie uns reden!

Schreiben oder rufen Sie mich an und ich werde Ihre Fragen beantworten

Wir können Ihnen helfen, dass sich Ihre Investition in die Marktforschung schnell auszahlt!
Weitere Artikel von János Klenovszki
Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő

Adatelemző, piackutató

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi piackutató, adatelemző kollégáját!  Munkakörhöz tartozó feladatok: Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent: És mit kínálunk cserébe?  Céginformáció:

A piackutatás 2024-es trendjei

A piackutatás 2024-es trendjei

Piackutatás 2024. Mega-, és mikrotrendek, szakértői beszélgetés Falus Tamással és Géczi Tamással a piackutatás jelenéről és jövőjéről az NRC friss podcastjében.

de_DEDE