Magyar Podcast trendek 2023-ban

Az elmúlt időszakban a médiapiaci szereplők és a döntéshozók egyre inkább felismerték, hogy a podcast nem csupán egy új médiaformátum, hanem egy alapvető, piacformáló, tanító és inspiráló erő. Amíg az online és digitális platformok fokozták az információhoz való hozzáférést, a podcastok a rugalmasságukkal, a hitelességükkel és sokszínűségükkel új élményt nyújtanak a tartalomfogyasztók számára és ez a növekvő hallgatói szám már a hirdetők számára is hasznos kapcsolódási lehetőségek rejt. Éppen ezért is izgalmas az NRC és az IAB közös kutatása, illetve a Podcast fesztiválra készült kutatás elemzésének az összefoglalója és az ehhez kapcsolódó, Román Balázzsal és Sági Ferenccel készült research&more podcast adás. 

A podcast hallgatók száma az elmúlt időben megugrott. 

A rendszeres podcast hallgatók száma szinte megduplázódott, ami azt jelenti, hogy 1,5 millió ember hallgat rendszeresen podcastot.

– mondta Román Balázs.

A podcastok népszerűsége tehát növekszik, és egyre több ember veszi őket az információfogyasztás részévé mondta Sági Ferenc, aki még hozzátette: 

2021-ben még csak 196 millió percnyi podcast puffant el a fülekben, amely 2023-ban már 510 millió percre növekedett, amely közel háromszoros növekedés a hallgatottságban.

A legfrissebb demográfiai adatok fényében szemlélve a podcast hallgatói kört, meghatározó trendek rajzolódnak ki. A fiatalabb korosztály, azaz az 18-29 évesek 35%-a kijelenthetően preferálja ezt a médiumot, kialakítva ezzel a podcast hallgatók legnagyobb csoportját. Ahogy az életkor előrehalad, úgy csökken a podcastok iránti érdeklődés. Ezen tendencia mögött az állhat, hogy a podcast még viszonylag új média, melynek ismertsége az idősebb korosztályokban még nem olyan nagy. Azonban várakozások szerint, ahogy a média egyre inkább ismertebbé válik, úgy fog növekedni a hallgatói arány az idősebb korosztályokban is.

Az NRC legutóbbi, öt szempont szerint reprezentatív PODCAST kutatása szerint a férfiak szignifikánsan nagyobb arányban képviselteti magát a podcast piacon, mint a nők, azonban ezen különbség mögött sokféle ok húzódhat meg, például a jelenlegi podcast tartalmak iránya és tematikája. Ha több női hallgatónak szóló műsor készül, akkor a szakértők szerint növelhető a női hallgatók aránya is. 

Magyar Podcast trendek 2023-ban

A podcastok vonzerejének megfejtése

A podcastok dinamizmusa és interaktivitása kivételes módon képes elérni azt a specifikus demográfiát, amely fiatal, magasan képzett és jómódú. Ebben a kontextusban a podcast nem csak egy újabb információs csatorna, hanem sokkal inkább olyan mély, a személyes térben történő autentikus élményt kínál csatorna, amelyet más médiumok nehezen tudnak reprodukálni.

A podcastok értékének meghatározásakor két kulcsfontosságú aspektusra kell figyelnünk: a tartalmi mélységre és a podcast készítőjének hitelességére, ugyanis a hallgatók ezt keresik egy podcastben. E két pillér között a hallgatói döntések nem pusztán a szórakoztatásra korlátozódnak. Az információs érték, a tartalom szakmai mélysége és a podcasters őszinte, autentikus megközelítése az, amely különösen meghatározóvá válik. Ezen elemek együttese alapozza meg azt a szakértői hangot, amely elengedhetetlen a tartalom kiválasztásánál és a tartós hallgatói lojalitás kialakításában.

De mi adja a podcastok legnagyobb előnyét, miért is vált pár év alatt egyre népszerűbb médiummá? Egyszerűen fogalmazva: a rugalmasság. A hagyományos rádióműsorokhoz képest, ahol az embereknek egy meghatározott időponthoz kellett igazodniuk, a podcastok teljes szabadságot kínálnak. 

A podcastok népszerűsége részben a három ‘BÁR’ elvének köszönhető: ‘bárhol, bármikor, bármit’ hallgathat a felhasználó. Nem kell hozzá több egy okostelefonnál és térerőnél.

– mondta Klenovszki János az NRC vezetője.

Sági Ferenc ehhez hozzátette: 

A podcast formátuma egyfajta hiányt is kielégít. Az NRC PODCAST 2023-as kutatása szerint ezt a hiányt talán úgy lehetne a legjobban megfogalmazni, hogy a közszolgálati média hiányát pótolták. A hallgatók ugyanis olyan hiteles hangokat keresnek a podcast műsorok között, amelyek ma sokszor hiányoznak a hagyományos médiából.

A reklámok a podcast növekedés motorjai

A podcastok térnyerése nem csupán a hallgatók körében generál mélyebb érdeklődést, hanem a reklámszektorban is új dimenziókat nyit. A vállalati döntéshozók egyre inkább felismerik a podcastokban rejlő stratégiai értéket és kezdik ezt a médiumot beépíteni márkaépítési és kommunikációs terveikbe. A korábban bemutatott adatok és a podcastok által célzott, jól definiált közönség fényében ez a tendencia nem csupán érthető, hanem kifejezetten előrelátó is.

A podcastok autonóm és személyre szabott jellege lehetővé teszi a tartalomgyártók számára, hogy proaktívan alakítsák a hirdetési narratívájukat. Román Balázs szavai alapján: 

A podcasternek kiemelkedő befolyása van arra, hogy milyen hirdetői üzeneteket integrál tartalmába.

A hirdetések integrálása a podcastokba kulcsfontosságú a médium számára, mivel a hallgatók inkább az ingyenes tartalmakat preferálják és elfogadják azokat a reklámüzeneteket, amelyek összhangban vannak a műsor tematikájával. Habár a magyarok általában szkeptikusak a reklámokkal szemben, a podcast világában a célzott és releváns hirdetések magasabb elfogadottságot élveznek.

Az előfizetési modellek kontextusában még számos kihívással és kérdéssel találjuk szembe magunkat. Román Balázs is rámutatott a technológiai akadályokra és arra, hogy a hazai piaci környezet milyen kihívásokat vet fel ezen modellekkel kapcsolatban, azonban az biztos, hogy valamilyen módon fizetni kell a tartalomgyártót, amely lehet akár valamilyen szponzoráció formájában vagy éppen a hallgató figyelme és a reklámok elfogadása. 

A podcastok jövője: Hazai és nemzetközi kilátások

A podcast média növekedése nem áll meg a határoknál, hiszen a technológia fejlődés és az AI fordítási megoldások hatalmas lehetőségeket, piacot és veszélyeket is rejt a tartalomkészítők számára. 

A dinamikus növekedés továbbra is jellemző lesz a hazai podcast piacra. Mind a hallgatói kör, mind a hirdetési bevételek terén jelentős növekedésre számíthatunk az elkövetkező időszakban. Román Balázs szavaival élve: 

Minden országban van egy hallgatói plafon, de hát ettől még nagyon messze vagyunk.

Ez azt jelenti, hogy bár a médiaforma már elnyerte a közönség figyelmét, még rengeteg potenciál van a további terjeszkedésre.

A nemzetközi trendeket tekintve több fontos terület is kiemelkedik:

  • Technológiai fejlődés: Olyan újítások kerülnek előtérbe, mint az automatikus feliratozás és a tartalmak más nyelvre történő átültetése a podcaster eredeti hangján.
  • Médiavállalatok aktív részvétele: Nagyobb cégek, mint a Spotify és az Apple, jelentős beruházásokat eszközölnek a podcast területén, létrehozva olyan hálózatokat, melyek domináns szerepet töltenek be ebben az ökoszisztémában.
  • Előfizetéses modellek terjedése: A prémium tartalmak térnyerése egyértelműen mutatja, hogy a hallgatók hajlandóak fizetni a minőségi adásokért.
  • Interaktivitás és közösségi média: Az interaktív tartalmak és a közösségi média integrációja új platformokat és kapcsolatokat nyit meg a hallgatók és tartalomgyártók között.

Az NRC szakértői szerint a podcastok jelentős hatása a médiavilágra és a vállalatok törekvései arra, hogy lépést tartsanak ezzel a gyorsan változó területtel, mind azt mutatja, hogy a podcastok a modern média elengedhetetlen részévé válnak.A podcastok jelentőségének növekedésével a tartalmak és a technológiai megoldások is egyre innovatívabbá válnak. A vállalatok nem csak a technológiában látják a jövőt, hanem abban is, hogy miként tudják a hallgatóikat a legjobban kiszolgálni. Ahhoz, hogy a podcastok valódi értéket teremtsenek, a vállalatoknak meg kell érteniük a hallgatóik igényeit és elvárásait. Ebben a kontextusban, a nemzetközi trendek által kínált lehetőségek kiaknázása elengedhetetlen a médiavilág jövőjének formálásához.

Hallgasd meg:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ingyenes riport letöltése

ff16e4b6-e164-4002-b4da-9936127dec7d

Artikel zu ähnlichen Themen

Herunterladbare Infografiken

Stöbern Sie in den herunterladbaren Infografiken des NRC, nutzen Sie die Daten, die Sie finden, aber verweisen Sie bitte immer auf uns.
Lassen Sie uns reden!

Schreiben oder rufen Sie mich an und ich werde Ihre Fragen beantworten

Wir können Ihnen helfen, dass sich Ihre Investition in die Marktforschung schnell auszahlt!
de_DEDE