¿Qué hace la gente entre las 17.00 y las 22.00 horas?

Media Hungary 2022 – NRC exkluzív piackutatás

Vannak kutatások, amelyek évtizedes távolságból is megdobogtatják az ember szívét. Nekem ezek jellemzően nem a szakmai csúcskihívások, hanem inkább azok a sokszor egyszerű kérdések, amelyekre keresve a választ megtudunk valami újat az emberek hétköznapi gondolatairól és viselkedéséről. Az egyik ilyen izgalmas téma, ami még most is élénken él emlékezetemben, egy kávégyártónak végzett kutatás volt. Arra kerestük a választ, hogy a reggel rutinba, rohanásba hogyan illeszkedik be a kávé: ki, mikor és hogyan issza első kávéját.

Ezért vagyok hálás Csermely Ákosnak, aki egy olyan kérdést tett fel, amit már rég kutatni kellett volna, mégse tettük: mit csinálnak az emberek hétköznap 17 és 22 óra között? Itt most nem a kávéfogyasztás, hanem inkább a média, tartalom és platform kérdéseinek szemszögéből pillantottunk bele az emberek mindennapjaiba: hogyan illeszkedik be a médiafogyasztás ebbe a mozgalmas időszakba.

Két előadásra kértek fel, tavasszal a Media Hungary, ősszel az Internet Hungary konferenciákra készült egy-egy kutatás, egy-egy előadással. Most ezek tanulságaiból szeretnék egy összefoglalást adni.

Mit csinálnak az emberek?

Természetesen eltérésekkel, de ebben az időszakban van egy jellemző napirendje a magyaroknak: 5 óra előtt befejezik a munkát és 9-10 körül kezdenek lefekvéshez készülődni. Az átlag mögött azonban kissé eltérő típusok rejtőznek. A „melós” típust az „irodista” típus egy-két órás csúszással követi az esti rutinjaiban. Hozzájuk képest az „otthon őrzője” típusnak jórészt kimarad a házimunka, mert napközben már túl volt rajta, és igazodik a hazaérkező családtagok ritmusához, míg a „fiatalság” típusra az „irodistához” képest is eltolt, cserébe nagyon rendezetlen esti rutin a jellemző.

Hazaérkezés után első a kötelesség: a házkörüli feladatokhoz, a konyhai munkákhoz látunk neki, munkából jövet munkába megyünk. Senkit nem lep meg talán, hogy a legtöbb tevékenységet otthon ebben az időszakban a hölgyek végzik. Érdekes és talán nem magától értetődő ugyanakkor, hogy ez többféle platform, többféle csatorna, kommunikációs eszköz használatával jár együtt. Többet tévéznek, facebookoznak, hallgatnak zenét, chatelnek és telefonálnak, mint a férfiak. A férfiak eközben viszont inkább rádióznak.

A vacsoraidő nagyon változó: a legjellemzőbb ugyan a 7 óra, de összességében inkább az mondható el, hogy ez nagyon egyéni, vagy nagyon az adott családtól függ. Ami viszont általános, hogy vacsora után már tényleg a pihenésé a fő szerep. Ekkor előzi meg a fő tevékenységként űzött tévézés a háttértévézést: a bekapcsolt tévére innentől kezdve oda is figyelünk. Emellett a filmek és sorozatok nézése is lendületet vesz és növekedése meg sem áll este 10-ig, kivéve a nők sorozatnézését, amely este 9 után visszaesik, mert a megfáradt nők egy része bizony pihenni megy.

„Ahogy a vacsora életet hoz a tévénézésbe, úgy veti vissza a zenehallgatást és a rádiózást. A hazaérkezés utáni egy órában a legerősebb a zenehallgatás, amely lassan, de kitartóan csökken egészen késő estéig.”

Estudios de mercado de NRC - Qué hacemos
Mit csinálunk, miközben nem csinálunk semmit

Hírfogyasztás

Hírfogyasztásban viszont úgy tűnik, nem a vacsora ideje diktál. A kiugró hírfogyasztási periódus a 18 és 19 közötti időszak, amikor a kereskedelmi televíziók hírműsorai vannak. A hírportál olvasás ehhez képest időben elcsúszik és 8-9 között válik a leggyakoribbá.

A vacsora utáni és elalvás előtti semmittevésben fő társunk a televízió. Nagyon úgy tűnik, hogy ezekben a helyzetekben átadjunk magunkat a lineáris tévé ütemének, és ez az az időszak, amikor nem mi akarunk diktálni. A tévé mellett azonban meg kell említeni a facebookot, az ezüstérmes versenyzőt, ami úgy tűnik, sokaknak kiváló eszköz arra, hogy ne érezzék, hogy bármit is csinálnak, de akár elalvásra is sokaknak bizonyul megfelelő társnak.

 

Két kutatásról beszélünk. A tavaszi kutatásban 1000 főt kérdeztünk, akik mindig az előző munkanap eseményeiről számoltak be (200 / a hét hétköznapjai). Az őszi pedig az omnibuszunk részeként zajlott le a mit csinálnak az emberek témakörben. Mindkét minta a 18-65 éveseket reprezentálja nem, életkor, régió, valamint ahogy az az NRC-től megszokott, településtípus és iskolai végzettség szerint is.

ONLINE KUTATÁST, ÁRAJÁNLATOT SZERETNE? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT ÉS MINDEN KÉRDÉSÉRE ÖRÖMMEL VÁLASZOLUNK!

Legfrissebb Fenntarthatóság témájú podcastunk itt hallgatható meg

Facebook
Twitter
LinkedIn

Artículos sobre temas similares

Navega por las infografías descargables del NRC, utiliza los datos que encuentres, pero por favor, remítenos siempre a nosotros.
¡Hablemos!

Escríbame o llámeme y responderé a sus preguntas

Podemos ayudarle a rentabilizar rápidamente su inversión en estudios de mercado.
Molnár Zoltán további cikkei
Az életkor csak egy szám?

Az életkor csak egy szám?

Annyi mindentől függhetne az, hogy miként látjuk a következő tíz évünket, mennyire látjuk felfelé vagy lefelé menő irányba menni az életünket. Mégis, a jelenlegi

es_ESES