Mennyit ér a médiatartalom?

Az NRC az idei Internet Hungary-n is több előadással képviseltette magát. Az egyik során a lakosság esti, 17 és 24 óra közötti viselkedését vizsgáltuk, a másikban pedig azt, hogy mennyit is ér, úgy általában, a médiatartalom a magyaroknak. Az alábbi néhány sorban az NRC piackutatási adatainak eredményét foglaljuk össze, amelyet Sági Ferenc az NRC kutatási igazgatója adott elő a konferencián.

Médiatartalom átlagos költés

Rengeteg időt töltünk különféle szöveges, hallgatható és audiovizuális tartalmak fogyasztásával, ráadásul a tartalomfogyasztási idő trendje növekvő. Ennek elsősorban az az oka, hogy az újabb és újabb tartalomfogyasztási platformok nem kiszorítják a régieket, hanem betöltik azokat a tartalomfogyasztási „üresjáratokat”, amiket a korábbi platformok nem tudtak kiszolgálni. Mindenkinek ismerős már a buszmegállóban várakozó, okostelefonon tartalmat fogyasztó alakja.

A tartalomfogyasztás hatalmas szeletet hasít ki az életünkből, – tévét, Netflixet, hírportálokat és YouTube-ot is beleértve akár napi 6-8 órát is – azt viszont nem igazán értjük, hogy a tartalomnak ára van. Ma Magyarországon egy átlagos ember kb. 6-6500 Ft-t fizet ki a tartalomfogyasztására havonta, ez azért nem túl magas, most már tulajdonképpen 1-2 kg hús árában mérhető költség.

"Persze nem újkeletű probléma ez, Magyarországon a médiatartalom sosem ért sokat."

Mintha a lakosság például az internetszámla megfizetésével jogot formálna arra, hogy mindenféle netes tartalmat ingyenesen, de legalábbis nagyon olcsón kapjon. Ez az alapattitűd az oka annak is, hogy Magyarországon nem a tartalom, mint termék alapú modellek tudtak meghonosodni, sokkal inkább a hirdetés alapú finanszírozási modellek terjedtek el, a hírportálok esetében az adományozással kiegészülve.

Ahhoz, hogy a tartalom értékét magában vizsgáljuk a célcsoportnak véleményt kellett nyilvánítania arról, hogy mennyit fizetnének egy ideális médiafelület havi használatáért. Egy olyan képzeletbeli felületet értékeltek, ahol csak olyan tartalmak vannak és pont olyan formában, amire a fogyasztó vágyik, tehát tulajdonképpen más tartalomfogyasztási platformra nincs is szüksége. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a fogyasztói oldalon a közeljövőben sem lesz nagyobb értéke a tartalomnak, hiszen a lakosság jelentős része még egy teljesen testreszabott platformért sem fizetne (sokkal) többet, mint amit jelenleg is fizet a tartalomfogyasztásáért.

Tartalomfogyasztás NRC Piackutatás
Médiatartalom kutatás NRC

A fiatalok többet költenének

Egy ennél fontosabb tény viszont, hogy a 18-29 évesek kétszer akkora összeget „mondtak be”, mint az 50+-os korosztály tagjai. Az előadás legfőbb üzenete épp ez volt: a felnövekvő és fiatal generációk egyre inkább értik és becsülik a médiatartalom értékét. A fiatalok hajlandóak (lesznek majd) mélyebben és rendszeresebben is a zsebükbe nyúlni azért, hogy egy számukra kedves tartalomszolgáltatót a jelenlegihez képest nagyobb összeggel is finanszírozzanak.

Az előadás zárógondolata arra a kérdésre alapult, hogy a mostani gazdasági körülmények között a lakosság vajon hozzá fog-e nyúlni a tartalomfogyasztási költségeihez. A korábban említett 6-6500 Ft-os összeg annyira kicsi szeletet tesz ki a háztartások büdzséjében, hogy nem igazán várhatóak földindulásszerű változások a lakosság tartalomfinanszírozási hajlandóságát tekintve a jövőben, negatív irányban sem – persze minden gyorsan változik. Ha valaki mégis a tartalomfogyasztási költségein szeretne húzni, akkor először a sajtópiaci vásárlásait, valamint a streaming előfizetéseit fogja felülvizsgálni. Bízzunk benne, hogy még erre sem kerül sor. Ha a lakosság mérhető hányada, az amúgy is alacsony tartalomfogyasztási költségeit mégis megvágja, az rossz időket sejtetne.

Sági Ferenc
kutatás igazgató / NRC Piackutatás

ONLINE KUTATÁST, ÁRAJÁNLATOT SZERETNE? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT ÉS MINDEN KÉRDÉSÉRE ÖRÖMMEL VÁLASZOLUNK!

Legfrissebb Fenntarthatóság témájú podcastunk itt hallgatható meg

Adatfelvételi szolgáltatásainkról itt olvashat többet!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Sági Ferenc további cikkei
Az e-kereskedelem trendjei - 2024

Az e-kereskedelem trendjei – 2024

Az NRC-nél évtizedes távlatban látjuk az e-kereskedelmi trendeket (is), hiszen a legnagyobb magyar online kutatócégként szakmai kötelességünk ezt a területet (is) mérni. Éveken keresztül

AI és lakosság – mi történt a nyáron? 

AI és lakosság – mi történt a nyáron? 

Még nincs egy éve, hogy a ChatGPT berobbant az életünkbe, s mi máris a harmadik mérést végezzük el a lakosság körében. Az AI alkalmazásokat és azon belül a ChatGPT-t rendszeresen használók aránya viszont egyhelyben topog.

Pszichológus helyett AI?

Pszichológus helyett AI?

Esther Perel pszichoterapeuta és a New York Times bestseller-írója napjaink egyik legélesebb és legeredetibb hangja a modern kapcsolatok terén. Szeptemberben Budapesten, a BrainBar-on adott elő. Szücs Szilvi írása.

hu_HUHU