KÉRDŐÍV – RESZPONZÍVAN: 10 TANÁCS MOBILOS KÉRDEZÉSHEZ


Sok szó esett már arról, hogy egy online kérdőív szerkesztése nem merülhet ki annyiban, hogy az offline használt kérdőívet „leprogramozzuk” – az online kérdezés és kitöltés sajátosságait figyelembe véve kifejezetten netes kérdőívet kell készítenünk.

Manapság, amikor a kérdőívet elkezdők közel kétharmada mobilról érkezik, ezt ki kell egészítenünk, és azt kell mondanunk, hogy olyan netes kérdőívet kell szerkesztenünk, ami kis és nagy képernyőn egyaránt kényelmesen kitölthető.

A kutatási és módszertani szempontok mellett még inkább figyelmet kell fordítanunk a kitöltési körülményekre, a reszponzív megjelenítési helyzet egyediségére.

A következő 10 pont segíthet a reszponzív kérdőíved elkészítésében.


1. Csak röviden!

A kitöltők a kérdőívekkel már nem csak az íróasztalnál ülve, a „gép előtt” találkoznak, hanem a legkülönbözőbb szituációkban, legtöbbször az okostelefon kijelzőjén. A buszra várva, két találkozó között vagy az emaileket átfutva a potenciális résztvevők nem fognak belekezdeni egy hosszú kérdőívbe, de egy 15-20 perces kérdezésre még meghívhatod őket.

2. Kezdd egyszerűen!

Ne a kérdőív elejére helyezd a legfontosabb és éppen ezért a valószínűleg legnehezebb kérdéseket. Továbbá ne kezdj nyitott kérdésekkel, és ha teheted, akkor a demográfiai kérdéseket is inkább a kérdőív végére szerkeszd. A kérdőív elejére könnyed, bevezető kérdéseket tegyél. Viszont vigyázz, emiatt ne kerüljenek be felesleges, „töltelékkérdések”, amik csak a kérdőív hosszát növelik.

3. Csökkentsd a szöveget az oldalon!

A kérdés szövegébe vagy afölé ne írj hosszú bevezető, tájékoztató jellegű szöveget. Ellenkező esetben kis képernyőn ez az írás fogja elfoglalni a látható területet, magához a kérdéshez és persze a válaszokhoz le kell majd görgetni. Ha szükséges tájékoztatót, leírást adnod, akkor használj elválasztó oldalt, amin nincs kérdés, hanem csak szöveges, esetleg képi tartalom.

4. Használj köznapi nyelvet!

A kérdéseket úgy fogalmazd meg, mint ha élő szóban beszélnél. Nyugodtan térj el a szokásos kérdésfeltevéstől, mert bár udvarias forma minden kérdést „kérjük” bevezetéssel kezdeni, de akár ez is feleslegesen hosszabbá és körülményesebbé teszi a szövegezést. Az legyen a cél, hogy kérdéseid mindenki által érthetőek, értelmezhetőek legyenek, ami azt is jelenti, hogy kerüld el a túlságosan szakmai megfogalmazást. Use the Human Language!

5. Fogalmazz röviden, tömören!

Online az emberek felületesebben olvasnak, a hosszú szövegek pedig nagyon elrettentőek. Különösen igaz ez kis képernyő esetében, ahol már  a valamivel hosszabb szöveg is képes teljesen kitölteni a rendelkezésére álló helyet. Ezért a kérdéseket és a válaszokat igyekezz minél rövidebben és tömörebben, de továbbra is érthetően megfogalmazni. Ez nem könnyű feladat, de érdemes rá időt fordítani.

6. Ne keverj össze, ne moss össze!

A kérdéseid önmagukban is értelmesek és értelmezhetőek legyenek. Mobilos kitöltésnél még inkább jellemző a kérdőív abbahagyása, majd későbbi időpontban történő folytatása. A kitöltőnek ilyenkor is tudnia kell, hogy miről szól az aktuális kérdés. Ne utalj vissza, ne fűzz tovább egy korábbi kérdést egy újba. Inkább használd a kérdés szövegében elhelyezhető hivatkozásokat, ha valami korábbi válaszra szeretnél rákérdezni. Ne moss össze több kérdést egybe, kis képernyőn ez a megoldás nehezen követhető, nehezen kezelhető.

7. Formázz!

Alkalmazd a kérdőívszerkesztő által nyújtott formázási lehetőségeket. Használd a kérdés szövegében a kiemelést, hogy bizonyos szövegrészeket szembetűnővé tégy. Azért vigyázz, ne legyen minden szivárványszínű! Az utasítás sorba is írhatsz szöveget, ami bár továbbra is a kérdés része marad, de attól eltérő formában, azt kiegészítve jelenik majd meg. Bármit írhatsz ide, nincs megkötés. De ne használd mindenáron, világos kérdésfeltevés esetén nem szükséges minden kérdésnél külön szerepelnie, hogy egy vagy több válasz jelölhető. Ha fontos, akkor írd oda, de ne növeld ezzel feleslegesen a szöveg hosszát.

8. Könnyítsd meg a válaszadást!

Zárt kérdések használatakor úgy állítsd össze a választható válaszlehetőségek sorát, hogy azok között minden válaszadó megtalálja a számára, helyzetére megfelelőt. Lehetőség szerint ne adj meg rengeteg opciót, mert kis képernyőn ezeket hosszan kell görgetni. Sok válaszlehetőség esetén csoportosíts, amennyire csak lehet. Ne szerkessz minden kérdéshez „Nem tudom/Nem válaszolok” opciót, mert ha a kitöltők ezt látják, akkor jelölni is fogják. Ahol viszont szükséges, ott semmiképpen se hagyd ki – bizonyos esetekben add meg a lehetőséget a válaszadónak arra, hogy kikerülje a válaszadást.

9. Ne terhelj túl!

A kérdőívbe beépített képi anyagaidat úgy állítsd össze, hogy azok kis képernyőn is láthatóak, olvashatóak, értelmezhetőek legyenek. Az a kép, ami nagy képernyőn szépen elhelyezhető, és aminek minden részlete megfelelően látható, az a mobil képernyőjén lehet, hogy a kicsinyítés következtében kivehetetlen lesz. Ha videót illesztesz a kérdőívedbe, akkor annak formátumát, de főként méretét körültekintően válaszd meg. Ne terheld túl a kitöltők adatkeretét, és ne bízz abban, hogy mindenhol megfelelő a mobilkapcsolat!

10. Kerüld a nagy táblákat!

Általános érvényű tanács, de a mobilon megjelenített reszponzív kérdőívek esetében még inkább igaz. A táblázatok a kitöltők számára kis képernyőn kezelhetetlenek, így soraikra bontjuk azokat, hogy az okostelefonokon is kitölthető formában jelenjenek meg. Képzeld el, hogy milyen hosszú lesz egy kérdőív kitöltése, ha van benne több, legalább tízsoros táblázat.

+1 Tesztelj!

Kérdőívedet teszteld te is mobilon, nézd meg, hogy a kitöltőid hogyan fognak találkozni a kérdéseiddel az okostelefonjukon.

Vajnai Eszter
freQuest specialista

ONLINE KUTATÁST, ÁRAJÁNLATOT SZERETNE? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT ÉS MINDEN KÉRDÉSÉRE ÖRÖMMEL VÁLASZOLUNK!

Hallgasd meg:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Hasonló témájú cikkeink

Letölthető infografikák

Válogass az NRC letölthető infkgrafiká között, használd fel az adatokat, amelyeket találsz, de kérlek mindig hivatkozz ránk.
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
hu_HUHU