23 márc Greenwashing: kinek a felelőssége a környezet kímélése? 2023-03-23 Szücs Szilvi Itt van: NRC hírek A címben szereplő kérdésről a lakosság véleményére voltunk kíváncsiak a legutóbbi Fenntarthatóság Trackingünkben. Általában elmondhatjuk, hogy a fenntartható működéssel kapcsolatos elvárások az előző időszakhoz képest kis mértékben visszaestek. Bár továbbra sem teljesen egyértelmű, hogy mit jelent a fenntarthatóság fogalma, folyamatosan növekszik azok aránya, akik tisztában vannak a fogalommal. Továbbra is szimpatikusabbak azok a vállalatok, melyek fenntartható módon működnek – még ha nem is pontosan tudjuk, hogy ez mit is jelent és csupán a lakosság ötöde véli azt, hogy az emberek odafigyelnek arra, hogy milyen vállalatokra is igaz a fenntartható működés. A többség továbbra sem fizetne többet azért egy termékért, szolgáltatásért, mert azt egy fenntartható módon működő vállalat kínálja. A sajtó szerepe a tájékoztatásban A fenntartható vállalatokról a lakosság leginkább a sajtóból értesül, ennek a csatornának kiemelet szerepe van a tájékoztatásban, de érdemes a vállalatoknak több csatornán, több forrásból tájékoztatni a lakosságot a fenntarthatóságra irányuló törekvésekről. A szomszéd (vállalat) fűje mindig zöldebb – vagy zöldre mosták? A greenwashing olyan marketingtevékenység, amely azzal a céllal történik, hogy egy vállalkozás vagy termék környezetbarátnak, fenntarthatónak vagy zöldnek tűnjön anélkül, hogy valójában kielégítené ezeket a kritériumokat. A greenwashing egy olyan cselekedet, amely arra törekszik, hogy az ügyfelek pozitív képet kapjanak a vállalkozásról, anélkül hogy valóban hozzájárulna a fenntarthatósághoz. Gyakori esetei közé tartoznak az olyan marketingkampányok, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a környezeti kérdésekre, de nem tartalmaznak konkrét és mérhető célokat, vagy nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékokkal arra, hogy az állítások valóban igazak. Ahhoz, hogy kritikusan nézzük a zöld marketinget, és ne higgyünk minden állításnak, fontos a tájékozódás. A vásárlók megfelelő tájékoztatása és az átlátható információk biztosítása kulcsfontosságú a zöldmosás elkerülésében (is). A „zöldre festés” hatféle verziója NRC Fenntarthatóság tracking kutatás A napokban megjelent Telex cikkből idézünk, hogy pontosan értsük hányféle greenwashing létezik: Zöldtömörülés (greencrowding), avagy bújj el a tömegben: amikor egy cég (vagy kormány) csatlakozik egy sokszor hangzatos nevű csoporthoz, és elbújva a tömegben a zöldpolitikákat leglassabban alkalmazó sebességével mozog, ezzel magát a csoportot is lassítva. Zöldreflektorfény (greenlighting), avagy hangsúlyozd a zöldtörekvéseidet: egy olyan kommunikációs stratégia, amelynek révén a vállalat működésének vagy termékeinek egy különösen zöld jellemzőjére irányítják a fókuszt. Zöldhárítás (greenshifting), avagy told másra a felelősséget: a vállalatok azt sugallják, hogy a fogyasztó a hibás, és rájuk hárítják a felelősséget. Zöldcímkézés (greenlabelling): egy olyan gyakorlat, amikor is a marketingesek valamit zöldnek vagy fenntarthatónak neveznek, de jobban megvizsgálva kiderül, hogy a megnevezés félrevezető vagy alaptalan. Zöldre öblítés (greenrinsing), avagy a zöldcéljaid legyenek kényelmesek: egy adott vállalat rendszeresen megváltoztatja ESG-céljait, mielőtt azokat elérné. Zöldelhallgatás (greenhushing), avagy ne verd nagy dobra: a vállalat szándékosan eltitkolja, vagy csak minimális információt ad fenntarthatósági tevékenységeiről, hogy így elkerülje a tüzetesebb ellenőrzést. Az NRC Fenntarthatóság Trackingjének legfrissebb összehasonlító tanulmányáról itt érdeklődhetsz. További bejegyzéseinkFókuszban a fenntarthatóságFenntarthatósági vállalás a reklámpiac szereplői részérőlFenntarthatóság: “Tudjuk, hogy ezzel foglalkozni kell, mégis kivárunk”Fenntarthatóság Tracking: már megvásárolható az őszi hullám tanulmányaIndul az NRC Fenntarthatóság Tracking őszi hullámaDigitalizálódó szokások: NRC Podcast Megosztás: Facebook Twitter LinkedIn Email Copy Link Print Több