×
3
máj

Húsvét 2019. Még mindig divat a locsolkodás

A magyarok inkább családi, mint vallási ünnepként gondolnak a húsvétra – derül ki az NRC friss felméréséből. A hagyományok, szokások azonban ma is élnek: egyre népszerűbb a tojásfestés, és a locsolkodás sem megy ki a divatból.

Bár a húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe, a 18-59 éves magyarok csupán 30 százaléka tekinti vallási ünnepnek. A többség a négynapos hétvégét inkább családi eseményként tartja számon, amelynek része a pihenés is – az emberek kétötöde ugyanakkor a hagyományokat, szokásokat is fontosnak tartja. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy míg Jézus feltámadása a megkérdezettek alig több mint egynegyedének jut elsőként eszébe a húsvétról, addig négyből hárman az ünnep valamelyik tradicionális elemét említik: a locsolkodást (25%), a húsvéti sonkát (19%), a hímes tojást és a tojásfestést (12%), valamint a húsvéti nyulat (11%).

Míg egyébként a tojásfestés egyértelműen a nők számára fontos szimbólum, addig a locsolkodás inkább a férfiak körében számít a húsvét legjellegzetesebb motívumának.

És úgy tűnik, a gondolatot általában tettek is követik, hiszen 61 százalékuk tartja is ezt a hagyományt – és bár többségük csak a velük egy háztartásban élő hölgyeket locsolja meg, a locsolkodók kétötöde ennél távolabbra is merészkedik, és legalább néhány rokont, ismerőst is meglátogat. De ne gondoljuk, hogy a locsolkodás egy kiveszőben lévő hagyomány, ami már inkább csak az idősebb generációkban hódít – ugyanis legnagyobb arányban éppen a fiatalokra jellemző: a huszonéves férfiak háromnegyede előveszi húsvétkor a kölnit vagy a szódavizet. 88 százalék az előbbivel, 12 százalék pedig az utóbbival támad – érdekes jelenség egyébként, hogy a klasszikus megoldás, vagyis a vízzel történő locsolás manapság inkább a városokban népszerű.

Hölgyek és a húsvét

És mi a helyzet a hölgyekkel? Nos, többségüknek nem kell aggódniuk, hogy „elhervadnak”, hiszen 72 százalékukat meg szokták locsolni húsvétkor, és ők jellemzően csokitojással, vagy egyéb édességgel honorálják a gesztust. Festett tojást csupán egyharmaduk ajándékoz, noha ennél többen – és egyre többen – vannak, akik az ünnep alkalmából tojásfestéssel is töltik az időt: a nők 40 százaléka szokott tojást festeni akár csak kedvtelésből, vagy ezzel is színesítve a húsvéti dekorációt.

A tojás persze a terített asztalokról sem hiányozhat. A magyarok négyötöde nem tudja elképzelni az ünnepet főtt tojás nélkül, de még ennél is fontosabb a húsvéti sonka, amit 87 százalék fogyaszt ilyenkor. A többség tormával, de a fonott kalács is sok helyen állandó eleme a húsvéti menünek.A lakomát persze tradicionálisan negyvennapos böjt előzi meg, ilyen hosszú önmegtartóztatást azonban mindössze 3 százalék tart, és rövidebb – a nagyhétre, nagypéntekre korlátozódó – böjtöt is csupán 17 százalék. Míg tehát az ünnep kellemes hagyományait lelkesen őrizzük, ezt a lemondással járó – és egészségmegőrzés szempontjából sem mellékes – tradíciót csak minden ötödik magyar követi.

Húsvét, piackutatás, infografika, hogy mit eszünk húsvétkor.

Segíthetek? Részletes információért forduljon hozzám!

ügyvezető igazgató

“Több, mint 20 éve dolgozom a piackutatás területén, az ország első online kutatócégének vezetőjeként pedig 19 éve hiszek abban, hogy a modern technológiák bevezetésével, az innovatív megoldásokkal és professzionális kutató csapattal érhetjük el azt, hogy megbízható, problémaspecifikus adatokat szállíthassunk megbízóinknak. Tanácsadó cégként pedig fontosnak tartjuk, hogy ne csak számokat tudjuk nyújtani ügyfeleinknek, hanem javaslatokat, ötleteket is. Innovatív megoldásokkal és piackutatásokkal kapcsolatos kérdésekben forduljon hozzám bizalommal!”
Share via