×
23
dec

Online banki szolgáltatások használata

nrc

Gyakorlatilag minden bank rendelkezik már olyan online szolgáltatással, melynek segítségével ügyfelei gördülékenyen, akár otthonukból is elintézhetik pénzügyi tranzakcióikat. A pénzügyek interneten való bonyolítása folyamatosan terjed, évről évre többen vesznek igénybe online banki szolgáltatásokat.

A legalább hetente internetező 18–69 évesek 38 százaléka él a világháló adta lehetőséggel, a folyószámlával rendelkező netpolgárok körében pedig 45 százalék az online bankolók aránya. Mindez azt jelenti, hogy jelenleg – ha nem is minden esetben, de legalább alkalmanként – 1,2 millióan intézik bankügyeiket az interneten; ez a szám 2006-ban még alig haladta meg a félmilliót.

A szolgáltatás mellőzésének legjellemzőbb indoka egyébként az, hogy sokan nem tartják biztonságosnak az online banki ügyintézést. A bizalmatlanság az idősebb internetezők körében erősebb – a fiatalok kevésbé félnek attól, hogy személyes vagy pénzügyi adataik illetéktelen kezekbe kerülnek, és így visszaélés áldozatává válnak.

Havonta legalább egyszer

Az online bankolók 83 százaléka havonta legalább egyszer intéz valamilyen pénzügyi tranzakciót interneten keresztül, 8 százalékuk pedig szinte minden nap használja a szolgáltatást. 61 százalék a legtöbb banki ügyét az interneten keresztül végzi, azok aránya pedig, akik minden esetben online rendezik az ügyeket, 17 százalék.

A netpolgárok leginkább a pénzügyeikkel kapcsolatos információszerzést, valamint az átutalásokat helyezik át az internetre. Az online bankot használók 90 százaléka szinte mindig az interneten kérdezi le számlainformációit, míg eseti forintátutalást 82 százalékuk intéz jellemzően netbankon keresztül. Háromból ketten a postai csekkeket is online módon fizetik be, és ugyanez az arány figyelhető meg a hitelkártya- vagy a mobiltelefon-egyenleg feltöltése esetében is (természetesen azok körében, aki egyáltalán végeznek ilyen pénzügyi tranzakciót).

A kevésbé rendszeres műveletek közül a bankkártya jellemzőinek beállítása a legnépszerűbb: az elmúlt egy évben az online bankolók egynegyede használt ilyen online funkciót (például a vásárlási limit beállítását), míg új bankkártyát 9, új PIN-kódot 3 százalék igényelt az interneten keresztül – utóbbi két művelet esetében viszont még az online bankolók körében is azok vannak többségben, akik személyesen vagy telefonon intézik a tranzakciót.

Gyors, de nem elég biztonságos

Az internetezők nagy része elismeri az online banki szolgáltatások előnyeit. 71 százalékuk ért egyet azzal az állítással, hogy így gyorsabban tud intézkedni, mint a bankfiókban való személyes ügyintézés alkalmával, 67 százalékuk pedig olcsóbbnak tartja az internetes megoldást. Leginkább a fiatalabb, magasan iskolázott fővárosi férfiak értenek egyet ezzel a két állítással – nem véletlen, hogy az ő körükben a legnépszerűbb az online banking szolgáltatás.

VMRmoney_onlinebanking1

Az internetezők csaknem a fele gondolja azt, hogy az online banking nem biztonságos. A többség azt tartja legvalószínűbbnek, hogy valamilyen csalás áldozatává válik, sokan az adataikat féltik a visszaélésektől, vagy félnek attól, hogy a művelet során anyagi károk érik.

Azok, akik használják az online banking szolgáltatást, természetesen kevésbé tartják jelentősnek az ezzel járó veszélyeket a nem használóknál, egyúttal pedig nagyobb hangsúlyt helyeznek az előnyökre. A használók döntő többsége – 90 százaléka – egyetért abban, hogy ez egy költséghatékony, de még inkább gyors módja a pénzügyek intézésének. A nem használók sokkal inkább féltik adataikat, tartanak a csalástól és az esetleges anyagi károktól. Mindemellett körükben négyszer annyian tartják bonyolultnak a használatát, mint a használók közt. Sokakat tehát, elsősorban az alacsonyabb iskolai végzettségűeket illetve az időseket, a szolgáltatás használatának vélt nehézségei is visszatartanak.

Az online banki ügyintézés azon előnye, hogy meggyorsítja az ügymenetet, részben abból ered, hogy közvetlenül nincs szükség banki alkalmazottak közreműködésére. Az online bankolók több mint háromnegyede ennek megfelelően ritkábban keresi fel bankfiókját, amióta online szolgáltatásokat (is) igénybe vesz, számukra nem is hiányzik annak személyessége. A nők számára fontosabb az élő kontaktus, ők jellemzően kevésbé szívesen váltják fel vele a személyes ügyintézést. A szolgáltatással kapcsolatos bizalmatlanság is jellemzőbb a női internetezőkre, akik jobban aggódnak a veszélyek miatt, mint a férfiak. Körükben alacsonyabb is az online bankinget használók aránya. Míg a férfiak több mint fele, a nőknek csak egyharmada használ ilyen szolgáltatást.

Iskolai végzettség tekintetében különbségek tapasztalhatóak az online banking felhasználói közt: az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők eleve kisebb arányban használják a szolgáltatást, mint a magasabban képzettek. Jellemzően a képzettség emelkedésével csökken az online banki szolgáltatásokat használók bizalmatlansága, kevésbé tartják valószínűnek, hogy adataikkal visszaélnek, vagy csalásnak esnek áldozatul. Ugyanakkor jóval többre értékelik előnyeit, sokkal gyorsabbnak és olcsóbbnak tartják.

Amennyiben érdekli a teljes tanulmány, írjon nekünk a e-mail címre, vagy látogasson el megvásárolható tanulmányainkhoz!

VMR.money 2009 felmérés online adatfelvételét az NRC Piackutató 2009. június 14. és július 24-e között végezte. A minta reprezentatív a 18-69 éves hazai internetezőkre nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és internetezés helye tényezők mentén.
A VMR.money felmérés középpontjában a 18-69 éves hazai internetezők pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos attitűdjei, igénybe vételi és tájékozódási szokásai állnak. A kutatás célja feltérképezni a célcsoport szokásait, attitűdjeit és preferenciáit a banki szolgáltatások, a finanszírozási szolgáltatások, hitelek, a megtakarítási formák, a biztosítási szolgáltatások, valamint a pénzügyekkel kapcsolatos tájékozódás témakörében.

***
Még több pénzügy kutatás témájú cikket talál itt.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap