Peti interjú

NRC UX & Performance team

Interjú Fülöp Péter UX specialistával

Az NRC-nél nagy változások vannak folyamatban. Új divíziók alakulnak, és a digitális platformokra kerül a hangsúly. Ismerjétek meg Fülöp Pétert, a UX & digital performace team vezetőjét!

/A cikk eredetileg az Xperience & Research magazinban jelent meg, az NRC ingyenesen igényelhető szakmai magazinjában. Kérd te is!/

Mondj magadról pár szót, mivel foglalkoztál korábban, milyen út vezetett a UX-hez?

Szerencsésnek tartom magam, mert annak ellenére, hogy a harmincat se töltöttem be csodálatos kutatókkal és nagyon különböző cégekkel dolgozhattam már együtt a pályám során.  A sztori úgy indult, hogy elkezdtem járni  kreatív workshopokra brainstormerekdni. Itt kezdett el igazán érdekelni a szakma, hogy hogy lehet egy terméket/szolgáltatást jobbá tenni, hogy mitől lesz az nekem mint átlag fogyasztónak érdekes. Nagyon pöröghettem ezeken a workshopokon, mert egy idő után a másik oldalon találtam magam, elkezdtem a tanulmányok elkészítésében segédkezni, és végül a segéd moderátorságot is kipróbálhattam. Itt éreztem, hogy megtaláltam a helyem. Pszichológusként imádok emberekkel beszélgetni, egyértelmű volt, hogy a kvali lesz az én vonalam.  Ezután dolgoztam klasszikus módszertant, hagyományos workshopokat és mélyinterjúkat alkalmazó kutató cégekkel. Itt volt alkalmam megtanulni a szakma szabályait, azt, hogy egy insight mitől lesz nem csak érdekes, de  értékes is az ügyfél számára. Az NRC egy szerencsés találkozás volt. Belecsöppentem egy  olyan usability tesztelésbe, ami iszonyatosan profi volt, szakmailag, precizitásban minden elvárást kiszolgált, és egy olyan csapatban találtam hirtelen magam, ahol a szenior kutatók azon dolgoztak, hogy mit kell ahhoz tenni, hogy megújuljon a kvalitatív kutatás, és hogyan lehet a bevált módszertant úgy megújítani, hogy az értékek megtartása mellett mind a hagyományos, mind az online kvalitatív módszer hatékonyan támogassa a digitális platformok hatékony tesztelését és fejlesztését. Klenoval (Klenovszki János, az NRC alapítója- szerk.) szerencsére gyorsan kialakult egyfajta szinergia, és a közös munka során megszületett a UX irány és az a csapat, amelynek vezetésével engem bíztak meg.

Kikből áll Nálatok a UX csapat?

Az a vicc, hogy minden szükséges szakember itt volt házon belül, csak egy másfajta gondolkodás, és stratégia kellett ahhoz, hogy egy kutatásban ne csak kutató legyen jelen, hanem minden olyan szakember, akikkel együtt nemcsak nagyobb lesz a rálátásunk az ügyfélproblémára, de jobb megoldásokat, javaslatokat is tudunk adni megbízóinknak. A projektek módszertanáért, a személyre szabott kutatási elrendezésért én felelek, mint pszichológus és a usabilityhez értő szakember, de már ebben a munkában is részt vesz egy szenior tanácsadó, aki a megbízó iparágának a szakértője. Emellett a csapatba olyan szakemberek tartoznak, akik az NRC új startégiai gondolkodásának megfelelően szükségesek ahhoz, hogy a kutatás végén ne csak „egy tanulmányt” kapjon az ügyfél, hanem olyan insightokat, drótvázakat, gyakorlati tanácsokat, javaslatokat amelyek azonnal használható segítséget nyújtanak a digitiális platformokon megjelenő szolgáltatások fejlesztéséhez.

Az NRC UX csapatban van UI dizájner, fejlesztő, digitális marketing szakember, pszichológus és természetesen UX kutató is. Projektszinten pedig hozzájuk kapcsolódnak az iparági szakértő senior kutatók.Látjuk, hogy a kutatás csak akkor tud igazán sikeres lenni a jövőben, releváns válaszokat adni az ügyfelek kérdéseire, ha a különböző területek szempontjait összeolvasztva, a felhasználók igényeit és elvárásait a célokhoz és lehetőségekhez igazítva adjuk át partnereinknek.

Mi az elsődleges célod a UX kutatások során? Mit szeretnél elérni?

Szeretnék tolmács lenni ügyfél és felhasználó között.  Az egyik legnagyobb baj a mai piacon, hogy a vállalati stratégia sokszor nincs összhangban a végfelhasználók igényével. Mi kutatók semmi mást nem csinálunk, csak kapcsolatot teremtünk e két fél között, felhasználva a tapasztalatunk és az oldal hátteréről szerzett ismeretünket fordítunk, magyarázunk. Ez elsőre egyszerűnek tűnik, de tengernyi dolog kell hozzá: a fent említett szaktudás bázis mellett alapos piacismeret és egyfajta empátia mindkét irányba.

A UX elsősorban kvalitatív jellegű kutatás, szoktatok kvantitatív eszközöket is alkalmazni?

Igen. Az NRC az egyik legmeghatározóbb résztvevője az online kvantitatív piacnak, ezt a ziccert nem lehetett kihagyni J A UX kulcsa a jól kialakított perszóna, ezt pedig mi nagymintás kvantitatív kutatásokra alapozva csináljuk. Emellett elkezdtünk azon is gondolkozni, hogyan lehetne honlap használhatósági teszteket kvanitatív módszerekkel kutatni.  Vannak érdekes kezdeményezések, jó szoftverek, reméljük hamarosan a kvanti és a kvali még szorosabban összefűződik ebben a kérdésben is.

Mi a kedvenc területed a UX tervezési folyamat során?

A vége 🙂 De férleértés ne essék, nem a leadás, hanem az amikor a kutatási insightokból és az ügyfél igényeiből egy workshop keretén belül startégiát gyúrunk. Ilyenkor kap az egész folyamat értelmet, ez a gyümölcse az erőfeszítésnek.

Kinek érdemes részletes UX kutatást és tervezést alkalmazni?

Bárkinek, aki szeretne olyan digitális platformot megalkotni, amit szeretni fognak a felhasználók, hiszen ez a kulcsa mindennek. Ma már nem elég, hogy egy oldal funciójában, elérhetőségében, és designjában megfelel az igényeknek, de az is fontos, hogy olyan élményt nyújtson a használata, ami nemcsak elégedettséggel tölti el a felhasználót, de növeli az ügyfél által meghatározott konverziót is. Egy digitális platform mögött, tehát lenni kell egy jól végiggondolt logikai folyamatnak, egy olyan gondolatnak, amit át is ad az ügyfélnek, és magának az élménynek, ami miatt újra és újra az adott digitális platformot választja a felhasználó. A mai piacon elengedhetetlen, hogy a felületek struktúrája egy előre kialakított filozófiát kövessen, hogy legyen sztori/valós igény a folyamatok mögött.

Az egyéb kvalitatív módszertanok és a UX között van-e valamilyen kölcsönhatás Nálatok?

A UX nem csak egy módszertan, egy filozófia is. Azt üzeni nekem, hogy hogyan tudom a célomat a legrövidebb úton, a leghatékonyabban elérni. Természetesen az ezzel való foglalkozás nagyban befolyásolta azt, ahogyan a klasszikus módszertanokról gondolkodunk. Elkezdtünk tabukat döntögetni a kvalitatív kutatásban is, szorosabb interakcióban, organikusabb kérdésfeltevésben gondolkodunk már a fókuszcsoportokkal/mélyinterjúkkal kapcsolatban is. Az online kvalitatív módszereink mellett az offline kvalitatív koncepcióteszteket, szolgáltatásfejlesztési módszereinket is leporoltuk/újragondoltuk. A hagyományos csoportok mellett co-working és kreatív csoportokat készítünk, és a videós persona interjú módszert is rendszeresen használjuk. Munkánkat nagyban segíti, hogy nemcsak módszertanban, de technikában is sokat fejlesztettünk az elmúlt egy évben: például a kreatív smartface falunk, a „manual thinking” kreatív eszközeink olyan többletértéket adnak a kutatásokhoz, amelyeket nagyra értékelnek ügyfeleink.

/A cikk eredetileg az Xperience & Research magazinban jelent meg, az NRC ingyenesen igényelhető szakmai magazinjában. Kérd te is!/

Facebook
Twitter
LinkedIn
More articles by Gergely Takács

DOWNLOAD | Materials from our presentation at Media Hungary 2018

[vc_row][vc_column width=”1/2″][spacer height=”30″][vc_column_text] [wpdm_package id=’15587′] [/vc_column_text][spacer height=”20″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][spacer height=”30″][vc_column_text] [wpdm_package id=’15567′] [/vc_column_text][spacer height=”20″][/vc_column][/vc_row]

Would you like to stay in an okoshotel?

  With our smart devices in our pockets, we'll walk out the door of our smart home and leave our smart city to spend a few days somewhere else. Where are we staying? Of course.

en_USEN