Élmény vagy függőség? A mobilozás pszichológiája

 

A nomofóbia („no-more-mobile-phone phobia”) mára egy elfogadott pszichés betegség, mely a szorongással kevert függőségek csoportjába sorolható. A mobiltól való elszakítottság súlyos frusztrációt okoz, akár pánikrohamhoz vagy dühkitörésekhez vezethet. Az okostelefonok elterjedése miatt a mobilfüggőség egyre inkább összefonódik az internet-, s a különböző közösségi média oldalaktól való függéssel. Hátterében leginkább önértékelési problémák: belső bizonytalanság, kisebbségi érzések, sérült énkép lelhető fel. E bizonytalanságra válasz lehet a tudat, hogy állandóan „kapcsolatban vagyok” másokkal, azonban a folyamatos másokhoz való hasonlítgatás még mélyebbre vezethet az értéktelenség-érzet mocsarában. A kapcsolódási nehézségre gyors megoldásnak tűnik egy „online személyiség” kialakítása, mely mögé el lehet bújni, ám ez megakadályozza a valódi önismeret kialakulását. Végül, a mobilfüggőség összefügg az intenzív audiovizuális ingerekhez szokott idegrendszerünkkel: ha ingerszegénynek éljük meg a környezetünket, hamar unatkozni kezdünk. Kezelésében nagyon fontos a pozitív énkép kialakítása, a szociális és kommunikációs készségek fejlesztése, feszültségoldó technikák elsajátítása, s életünk színes programokkal való megtöltése, mely leköti figyelmünk.

Záborszky Zsófia vagyok, pszichológus, tréner, párterapeuta-jelölt. Az AURUM Életműhelyben vagyok ügyvezető és pszichológus egyben, továbbá blogger és online tréner a Lélekszörf oldalon. Jelenleg egy kutatást folytatunk a youtuberek között, nagyon érdekel az, hogy a közösségi média használatot hogyan lehetne felhasználni a fiatalok pszichés egészsége védelmére.

 

/A cikk első fele az Xperience & Research magazinban jelent meg, az NRC ingyenesen igényelhető szakmai magazinjában. Kérd te is!/

Olvass további cikkeket szakmai magazinunkban!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Takács Gergely további cikkei
NRC_hónap_kampánya_lenovo|

A hónap kampánya szerintünk | 2. rész

  Egészen új unaloműző rovatunk, a hónap kampánya 2. részében ismét megmutatjuk, mit szavaztunk meg önkényesen e hó legjobbjának. Előtte azonban egy kis kitérő:

|||||

Férfiak és kozmetikumok

  Nem első alkalommal végeztünk kutatást a CD kozmetikai márka megbízásából, mely során a férfiak kozmetikum-használati szokásait vizsgáltuk. Rendszeres omnibuszunk keretében zajlott az adatfelvétel

|||||||

A hónap kreatív kampánya szerintünk

  Mostantól minden hónapban szavazunk 1-1 kreatív kampányra, mert kedveljük a kreatív kampányokat, a céges szavazás általában jó móka. Ha már szavazunk, akkor bejegyzést

es_ESES