Élmény vagy függőség? A mobilozás pszichológiája

 

A nomofóbia („no-more-mobile-phone phobia”) mára egy elfogadott pszichés betegség, mely a szorongással kevert függőségek csoportjába sorolható. A mobiltól való elszakítottság súlyos frusztrációt okoz, akár pánikrohamhoz vagy dühkitörésekhez vezethet. Az okostelefonok elterjedése miatt a mobilfüggőség egyre inkább összefonódik az internet-, s a különböző közösségi média oldalaktól való függéssel. Hátterében leginkább önértékelési problémák: belső bizonytalanság, kisebbségi érzések, sérült énkép lelhető fel. E bizonytalanságra válasz lehet a tudat, hogy állandóan „kapcsolatban vagyok” másokkal, azonban a folyamatos másokhoz való hasonlítgatás még mélyebbre vezethet az értéktelenség-érzet mocsarában. A kapcsolódási nehézségre gyors megoldásnak tűnik egy „online személyiség” kialakítása, mely mögé el lehet bújni, ám ez megakadályozza a valódi önismeret kialakulását. Végül, a mobilfüggőség összefügg az intenzív audiovizuális ingerekhez szokott idegrendszerünkkel: ha ingerszegénynek éljük meg a környezetünket, hamar unatkozni kezdünk. Kezelésében nagyon fontos a pozitív énkép kialakítása, a szociális és kommunikációs készségek fejlesztése, feszültségoldó technikák elsajátítása, s életünk színes programokkal való megtöltése, mely leköti figyelmünk.

Záborszky Zsófia vagyok, pszichológus, tréner, párterapeuta-jelölt. Az AURUM Életműhelyben vagyok ügyvezető és pszichológus egyben, továbbá blogger és online tréner a Lélekszörf oldalon. Jelenleg egy kutatást folytatunk a youtuberek között, nagyon érdekel az, hogy a közösségi média használatot hogyan lehetne felhasználni a fiatalok pszichés egészsége védelmére.

 

/A cikk első fele az Xperience & Research magazinban jelent meg, az NRC ingyenesen igényelhető szakmai magazinjában. Kérd te is!/

Olvass további cikkeket szakmai magazinunkban!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Plus d'articles par Gergely Takács

NRC prezentációk – Internet Hungary 2017.

2017-ben is ott voltunk az Internet Hungary konferencián, ezúttal 3 előadással. Töltsd le és nézd meg, miről beszéltek kutatóink az eseményen!   [vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]Molnár

|||

Fogmosási szokásaink

  Ismét bekerültünk a hírekbe, ezúttal a Rapid White kozmetikai márka megbízásából készített kutatásunkkal. Annyira jó, hogy amikor nincs időnk cikket írni egy-egy kutatásról,

fr_FRFR