Már minden harmadik netezőnek van okostelefonja

molnar-judit-tavkozles

Fél év alatt 7 százalékponttal – 31 százalékról 38 százalékra – emelkedett a kütyütulajdonosok aránya a hazai internetezők táborán belül. A növekedés elsősorban az okostelefonok térhódításának köszönhető; összességében 34 százalék használ már ilyen, internetezésre is alkalmas mobilkészüléket. A kicsi, modern, high-tech eszközök forradalma tehát tovább folytatódik, erre utal az is, hogy a Hungarian Gadget Index (HGI) elérte a 14 pontot.

A kütyük átveszik a hatalmat; leáldozóban a hagyományos eszközök

Összességében a hazai internetezők 38%-a tartozik a kütyütulajdonosok körébe, azaz ennyien rendelkeznek az okostelefon, táblagép, netbook és e-könyvolvasó legalább egyikével. Fél évvel ezelőtt ez az arány még 31% volt. Okostelefonja jelenleg az internetezők 34%-ának van (32%-nak saját, további 2 százaléknak pedig céges). Az elmúlt 6 hónapban tapasztalható 8 százalékpontos okostelefon-penetráció növekedés egy része a karácsonyi időszakkal magyarázható; a másik, még inkább meghatározó tényező pedig a kínálati oldalon keresendő: a különböző mobilszolgáltatók ajánlataik döntő többségében már „csak” ilyen készülékeket kínálnak. Így napjainkban egy mobiltelefon-készülékcsere szinte már automatikusan okostelefon-vásárlást jelent.

Az egyéb vizsgált kütyük közül a leginkább elterjedt a netbook: 7% rendelkezik ilyen eszközzel; tabletje és e-könyvolvasója pedig 2-2%-nak van. Nem meglepő módon a férfiak, a fiatalok (18-29 évesek), a felsőfokú végzettségűek és a fővárosban élők körében a legmagasabb azok aránya, akik rendelkeznek ezen eszközök valamelyikével.

De milyen hatással van ezeknek a kicsi, high-tech eszközöknek a térhódítása az olyan hagyományos eszközökre, mint pl. a „nemokos” telefon, a PC vagy a laptop? A mért adatok alátámasztják azt a tendenciát, miszerint a laptopok egyre inkább átveszik az asztali számítógépek szerepét az otthoni internetezés tekintetében, a kütyük pedig a mobilitást igénylő élethelyzetekben győzedelmeskednek a laptopok felett. Hagyományos mobiltelefont már csak a netezők 80%-a birtokol, és a penetráció csökkenésére lehet számítani a tapasztalati, illetve a mért keresleti adatok alapján is. Asztali számítógépe az internetezők 74%-ának van, de ötből már csak négyen használják azt internetezés céljából. A laptopok esetén pedig a mobilitást igénylő élethelyzetekben figyelhetünk meg térvesztést: a kütyütulajdonosok jellemzően már inkább a kisebb helyen tárolható, könnyebben szállítható eszközeiket használják pl. közlekedési eszközökön, nyaraláskor vagy étteremben, kávézóban a laptopok helyett.

Annak érdekében, hogy negyedévente követni lehessen a kütyühelyzet változását a magyar internetezők körében, az NRC létrehozott egy olyan aggregált mutatószámot, az ún. Hungarian Gadget Indexet, amely egy számba sűrítve mutatja be a hazai internetes társadalom kütyükhöz fűződő viszonyát. Az index magába foglalja az okostelefonok, illetve egyéb kütyük penetrációját, valamint a kütyükön használt funkciók számát és a funkciók használatának gyakoriságát is.

A Hungarian Gadget Index az egyéni szinten elért gadget-score-ok átlaga, amely 0-100-ig vehet fel értékeket. (Példaként: 0-s gadget-score-t kap az, aki a négy vizsgált kütyü közül egyikkel sem rendelkezik. 100-as, azaz maximális gadget-score-t pedig az kaphat, aki 2 vagy több kütyüvel rendelkezik, és az eszközök által elérhető funkciók döntő többségét napi szinten használja.)

kutyuk

A hazai internetezők körében a HGI 2011 negyedik negyedévében 14,2 ponton áll, amely a fél évvel ezelőtti értékhez képest egy közel 4 pontos növekedést jelent. Az index emelkedésének hátterében nagyobb részt a kütyüpenetráció 7 százalékpontos növekedése áll, kisebb részt pedig a kütyük különböző funkciói intenzívebb használatának tudható be. A különböző vizsgált internetes tevékenységek közül a letöltést, az online zenehallgatást, videónézést és a közösségi oldalak bejegyzéseinek olvasását például 10%-kal több kütyütulajdonos végzi a kütyüjén legalább havi gyakorisággal, mint fél évvel korábban.

A jövőbeli tervek alapján a különböző kütyük közül az okostelefonnál várható a legnagyobb penetrációemelkedés, az NRC becslése szerint 2012 második negyedévének végére további 4 százalékponttal emelkedik majd az okostelefonnal rendelkezők aránya. Ez azonban közel sem azt jelenti, hogy „csupán” ennyien fognak okostelefont vásárolni az elkövetkező időszakban: a netezők 2 százalékánál ugyanis már a meglévő okostelefon cseréje prognosztizálható.

De vajon hogy alakul ténylegesen a kütyütulajdonosok aránya az idei év második negyedévében? Növekszik-e, és ha igen, milyen mértékben a Hungarian Gadget Index? Megtudhatjuk az NRC Gadget-kutatásának következő hullámából…

Kinek milyen kütyüje van? Mikor és mire használják ezeket az eszközöket? Melyek a leginkább ismert és használt márkák? Milyen dinamikusan növekszik a különböző kütyük elterjedtsége, a használat intenzitása? Ezekre és még sok más kérdésre ad választ az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. negyedéves kütyü-kutatás sorozata. A negyedévente megismétlésre kerülő kutatássorozat 2011 harmadik negyedévében indult el. A jelenlegi hullám adatfelvétele 2012 februárjában zajlott, 1000 fős mintán, a 18-69 éves internetezők körében.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Let's talk!

Write or call me and I will answer your questions

We can help you make market research a quick return on your investment!
More articles by János Klenovszki
Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő

Adatelemző, piackutató

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi piackutató, adatelemző kollégáját!  Munkakörhöz tartozó feladatok: Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent: És mit kínálunk cserébe?  Céginformáció:

A piackutatás 2024-es trendjei

A piackutatás 2024-es trendjei

Piackutatás 2024. Mega-, és mikrotrendek, szakértői beszélgetés Falus Tamással és Géczi Tamással a piackutatás jelenéről és jövőjéről az NRC friss podcastjében.

en_USEN