ONLINE VÁSÁRLÁS: NŐK ÉS FÉRFIAK

[vc_column][vc_column_text]

VALÓBAN ANNYIRA MÁSOK LENNÉNK?

A férfiak az online vásárlás lehetőségének kezdete óta nagyobb arányban kapcsolódtak be a netes rendelésekbe, mint a nők. 2001-ben, a mérésünk indulásakor valamivel több mint 10 százalékponttal magasabb volt a férfiak körében azok aránya, akik kipróbálták már a világhálón keresztül történő vásárlást, mint a nőknél (27% vs. 16%). Ez a 10 százalékpontos különbség mára az internetpenetráció felfutásával jelentősen mérséklődött és ha az online vásárlást részleteiben vizsgáljuk, azt találjuk, hogy az adatok számos esetben rácáfolnak a megszokott sztereotípiákra. Vannak ugyan érzékelhető eltérések a férfiak és nők között, de összességében a hasonlóságok dominálnak.

VOLUMENBEN MÉG ELÖL JÁRNAK A PASIK

Ha azt vesszük alapul, hogy az elmúlt egy évben mennyien vásároltak online, akkor 2019 utolsó negyedévében már nem számottevő a férfiak előnye. Az viszont elmondható, hogy az erősebb nem képviselői gyakrabban és éves szinten nagyobb összegben vásárolnak a világhálóról.

A férfi online vásárlók 54%-a legalább havonta vásárol valamit az interneten (a nők 46%-a), és a férfi vásárlók éves költésének átlaga (116.000 Ft) meghaladja a nők átlagos költését (81.000 Ft/év).

A férfiak a jövőbeni vásárlásaikra nézve is nagyobb aktivitást jósolnak, sőt, a nőkhöz képest magasabb arányban gondolják magukról azt, hogy nemcsak többet és többször, hanem hogy egyre többféle termékkategóriát érintően fognak majd rendelni a világhálóról.

AMI INKÁBB FÉRFIAS, AMI INKÁBB NŐIES – MÁR KEVÉS ILYEN MARADT

Azon valószínűleg senki sem csodálkozik, hogy műszaki és autós cikkeket, illetve számítástechnikai vagy barkácseszközöket a férfiak, ruhát, cipőt, kozmetikumokat pedig a nők rendelnek az átlagot meghaladó arányban. A nőket jellemzőbben kapja el a közösségi oldalakról való vásárlás láza: a Facebook Marketplace-ről majdnem minden negyedik online hölgy vásárló vett már valamit a múlt év során, míg a férfi e-vásárlók köréből csak minden tizedik. A nőknél a beszerzést megelőző tájékozódásnál, utánanézésnél is valamivel nagyobb szerepet kapnak a közösségi oldalak, fórumok, vélemények.

Sok-sok olyan interneten értékesített termék és szolgáltatás van – sőt, valljuk be, azért a legtöbbjük ilyen – amit hasonló mértékben vesznek igénybe a két nem képviselői.

Ha manapság könyvet, bútort, vegyiárukat, vagy éppen órát, ékszereket támad venni kedvük, a férfiak és a nők közel azonos arányban nyúlnak a tablet vagy a billentyűzet után (mint adatainkból kiderül, a nők inkább az okostelefon vagy a tablet után).

Az arra való nyitottság, hogy interneten keresztül szállást foglaljunk, bevásároljunk, koncertjegyet vásároljunk, utazást intézzünk vagy akár mobiltelefon előfizetést, magazin előfizetést vegyünk lényegében azonos arányban van meg a férfiak és a nők körében. A meleg készételek és a hideg élelmiszerek, alapanyagok online rendelésében sem találunk említésre méltó eltéréseket, bár utóbbiak elterjedésében az igazi boom még várat magára hazánkban.  

Online vásárlás adatok, attitűdök: férfiak és nők
Nők és férfiak, ha online vásárlásról van szó: egyre kevésbé találunk markáns különbségeket (adatok az NRC E-Commerce elemzéséből)
DÖNTŐEN HASONLÓ ELVÁRÁSOK

Elmondhatjuk, hogy a két nem képviselőinek webáruházakkal kapcsolatos elvárásai is rendkívül hasonlóan alakulnak. A részletes leírások, jó minőségű termékfotók és a termékekkel kapcsolatos vásárlói vélemények feltüntetése ma már a férfiak és a nők számára egyaránt „must have” tényezők, ha webshop-okról van szó.

Kisebb eltéréseket a preferált fizetési módok kapcsán találhatunk:

a bankkártyás fizetést és a Pay Pal-lel való fizetés lehetőségét a férfiak jobban forszíroznák és magasabb arányban is használják (21%-uk, a nőknek csak 13%-a).  

A nők lényegesen magasabb hányadának fontos, hogy egy-egy webboltnak könnyen megjegyezhető neve legyen, (47%-uk fontosnak tartja, míg a férfiaknál 38%) és a hölgyek kicsivel szívesebben veszik, ha egy-egy e-boltban további termék ajánlásokat is kapnak, például hasonló termékeket vásárlók rendelései alapján.

A FÉRFIAK RACIONALIZÁLNAK

A férfiak számára még ma is valamivel inkább számítanak hétköznapi dolognak a netről történő beszerzések. Ugyancsak a férfiak azok, akik hajlamosabbak úgy gondolni, hogy ha az internetről rendelnek meg valamit, akkor egyértelműen pénzt spórolnak meg (53%-uk szerint – a nők körében 46% gondolja így).  Az erősebb nemhez tartozók az online vásárlás előnyei között jellemzőben emelik ki a kedvezőbb ár mellett azt, hogy az interneten több és részletesebb információ szerezhető be a termékekről.

„JÁRTAMBAN-KELTEMBEN” – AVAGY A NŐK MÁSHOGY VÁSÁROLNAK

A hölgyek nem feltétlenül ragaszkodnak bizonyos termékek netes beszerzéséhez: nyitottabbak arra, hogy egy-egy konkrét terméket hol személyesen, hol pedig online rendelve vásároljanak meg. Mint azt más kutatásokból is láthatjuk, összességében a nőknek egyértelműen fontosabb a vásárlás élményszerűsége, akár élőben, akár online.

A nők magasabb arányban találják egyben kikapcsolódásnak is az online vásárlást és ezzel összefüggően a hölgyeknél a jellemzőbb az, hogy csak nézelődés, böngészés miatt keresnek fel netes áruházakat.

A női vásárlók valamivel kisebb arányban maradnak hűek egy-egy megszokott és már kipróbált online shop-hoz: míg a férfiak 54%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyrészt ugyanazokban a webboltokban szokott vásárolni, addig a nők körében ez az arány érzékelhetően alacsonyabb: 45%-os. Az új webáruházak kipróbálására elmondásuk szerint ezzel együtt körülbelül egyforma mértékben nyitottak a két nem képviselői.

AZONOS MÉRTÉKBEN VAGYUNK CSÁBÍTHATÓK

Az impulzusvásárlók, a túlköltekezésre hajlamosak és azok aránya, akiket akciókkal extra vásárlásra lehet ösztönözni lényegében azonos a két nem képviselői körében. Mind a nők, mind a férfiak közül körülbelül minden ötödik e-vásárló tudatosan érzékeli, hogy néha többet vagy a tervezetthez képest másra is költ a netes áruházakban. Mindeközben stabilan 60% körül mozog mindkét nemnél azok aránya, akik céltudatosak a beszerzéseik tekintetében, és az interneten is csak olyan dolgot vesznek, amit amúgy is megvennének. Vagy legalábbis ezt mondják magukról…

Az E-Commerce elemzés részletes ismeretőjét ITT találja.
Gyenes Edina

E-COMMERCE ELEMZÉSÜNKET MEGRENDELHETI MOST!

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

[ninja_form id=18]

Facebook
Twitter
LinkedIn
¡Hablemos!

Escríbame o llámeme y responderé a sus preguntas

Podemos ayudarle a rentabilizar rápidamente su inversión en estudios de mercado.
Más artículos de János Klenovszki
Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő

Adatelemző, piackutató

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi piackutató, adatelemző kollégáját!  Munkakörhöz tartozó feladatok: Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent: És mit kínálunk cserébe?  Céginformáció:

A piackutatás 2024-es trendjei

A piackutatás 2024-es trendjei

Piackutatás 2024. Mega-, és mikrotrendek, szakértői beszélgetés Falus Tamással és Géczi Tamással a piackutatás jelenéről és jövőjéről az NRC friss podcastjében.

es_ESES