Kényelmesebb, általában olcsóbb, és a problémák ellenére is kevésbé stresszes az interneten megvenni a karácsonyi ajándékokat, mint járni a zsúfolt üzleteket – legalábbis így vélekednek azok, akik az ajándékok egy részét webáruházakból szerezték be. Tavaly év végén már a hazai internetezők 55 százaléka tett így, és folyamatosan nő azok száma, akik az ajándékok többségét online veszik meg – mint ahogy azoké is, akik külföldről is vásárolnak.
2017-ben a netpolgárok 49, tavaly viszont már 55 százaléka vásárolt karácsonyi ajándékot az interneten, és a 3,2 millió vásárló egytizede az összes ajándékot, további egyharmaduk pedig az ajándékok többségét webáruházakból, online piacterekről szerezte be. Míg korábban a könyv volt a karácsonyi online vásárlás slágerterméke, addig ma már egyértelműen a műszaki cikkek viszik a prímet. A vásárlók 46 százaléka vett valamilyen kütyüt, szórakoztató elektronikai cikket vagy háztartási gépet, de a könyv is a népszerűbb ajándékok között van még mindig: 26 százalék ajándékozott online könyváruházból. Játékot 33, ruhaneműt, kiegészítőt 28, parfümöt, kozmetikumot, szépségápolási cikket 19 százalék vett az interneten ajándékba. Sokan vannak, akik valamilyen élményt rendeltek az internet segítségével: szabadidős programmal (vagy erre feljogosító belépőjeggyel, kuponnal) 13, utazással, üdüléssel 7 százalék lepte meg szeretteit.
Bár úgy tűnik, a 2016-os káoszból a keresleti és a kínálati oldal résztvevői is tanultak, az online ajándékvásárlás tavaly sem volt mindig zökkenőmentes: a vásárlók 48 százaléka szembesült valamilyen kisebb-nagyobb problémával. Már az is épp elég stresszt okozhat, ha az utolsó pillanatban érkezik meg a csomag – a vásárlók negyedével történt ilyen –, de voltak olyanok is szép számmal, akik ennél sokkal rosszabbul jártak. 25 százalék egyáltalán nem kapta meg karácsonyig valamelyik csomagot, 11 százalék nem azt a terméket kapta, amit rendelt, 9 százalék számolt be arról, hogy – legalábbis elsőre – hiányos pakkot kapott, és ugyancsak 9 százalék számára sérülten érkezett meg az áru (igaz, ez utóbbi probléma ritkábban fordult elő, mint egy évvel korábban). A hazai webáruházakkal is sokaknak volt problémájuk (tízből négy vásárló szembesült valamilyen nehézséggel, és egynegyedük belefutott tíz napot meghaladó kiszállítási időbe), de még jellemzőbb volt a bosszúság a külföldről történő rendelések esetén: az országhatáron túlról vásárlók 56 százalékának volt valami problémája, ráadásul 40 százalékuk az ünnepekig nem kapta meg a valamelyik csomagot. (Egyébként évről évre többen rendelnek külföldről: 2018 végén már a vásárlók közel 40 százaléka tett így.)
A problémák ellenére a vásárlók 83 százaléka úgy érzi, a karácsonyi ajándékok interneten történő beszerzése még mindig kevésbé stresszes, mint járni a zsúfolt üzleteket (igaz, ez az arány csökkent az egy évvel korábbihoz képest), több mint 90 százalék vélekedik úgy, hogy emellett az online vásárlással rengeteg időt spórolhatunk meg, sőt a többség szerint a weben a választék is nagyobb, és olcsóbban is kijöhetünk az ajándékozásból, mint ha hagyományos módon vennénk meg a fa alá valót.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy a tavaly vásárlók 98 százaléka azt tervezi, hogy 2019 karácsonyára is vesz majd ajándékokat az interneten, sőt a többség minden ajándékot online csatornán kíván beszerezni. Az is kijelenthető, hogy 2019-ben tovább nő majd az online ajándékvásárlók száma – azok körében ugyanis, akik 2018-ban nem vettek ajándékot a neten, közel 60 százalék tartja elképzelhetőnek, hogy idén erre is sor kerül.