Hány napot szórakozunk a nap huszonnégy órájában?

Kurucz Imre

Bármennyire is úgy tűnik, a fenti mondat nem elírás – a Media Hungary szervezői valóban ezt a címet adták meg nekünk ahhoz az exkluzív kutatáshoz, amelyet kifejezetten a májusi konferenciára készítettünk.

Üresjáratok nélkül?

Mobil eszközeinknek hála ma már szinte nincsenek üresjárataink. Az utazás, vagy a várakozás amúgy unalmas perceit is szórakoztatóbbá tudjuk tenni általuk, de színesítik – vagy épp ellenkezőleg: sekélyesebbé teszik – a barátainkkal töltött időt, ott vannak velünk sportolás közben, sőt a munkaidőnk egy részében is, hogy ha csak percekre is, de kikapcsolódhassunk a segítségükkel. És akkor még nem beszéltünk a multiscreening jelenségéről – arról, amikor két vagy több képernyő párhuzamos használata nyújt számunkra szórakozást: tévézés közben a Facebookot olvasgatjuk a laptopunkon, a mobilunkon pedig néhány barátunkkal viberezünk.
A figyelemfelkeltő, és kissé provokatív cím tehát nem arra utal, hogy 24 órába valóban több napnyi szórakozást zsúfolunk bele – elvégre dolgoznunk és pihennünk, aludnunk is kell valamikor –, sokkal inkább arra, hogy a számtalan kütyüvel, képernyővel megsokszorozhatjuk a szórakozásra szánt időnket.

NRC szabadidő kutatás 2019
Szabadidő kutatás – NRC 2019

A kutatást a magyar internetezők körében végeztük el, abban a körben tehát, amely aktívan használja a különböző képernyőket és az online szolgáltatásokat. A kérdőíves felmérés a kérdezés előtti – amúgy átlagos – hétköznapot vizsgálta; arra voltunk kíváncsiak, a megkérdezettek hogyan, mivel töltötték szabadidejüket ezen a bizonyos napon. 

Átlagosan 166 perc…

18 százaléknak a vizsgált napon gyakorlatilag nem jutott ideje szórakozásra, a többiek jellemzően egy-három órát tudtak kikapcsolódásra szánni (az alvást, pihenést leszámítva) – kifejezetten sok ideje (legalább öt órája) csupán minden tizedik embernek volt erre. Ha csak azokat nézzük, akiknek volt idejük szórakozni, az átlag 2 óra 46 perc, ami így első olvasásra talán kevésnek tűnik – főleg a 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás jelszó viszonylatában –, ugyanakkor ha mi magunk visszagondolunk egy átlagos hétköznapunkra, talán már nem is érezzük irreálisnak. 

A szórakozás – szerencsére – nem mindig kötődik valamilyen kütyühöz még egy szürke hétköznapon sem, a képernyők azonban természetesen komoly szerepet kapnak a kikapcsolódásban. A megkérdezettek 52 százaléka (inkább az idősebb korosztályok) nézett tévét, 44 százaléka (leginkább a fiatalok) nézett filmet vagy sorozatot, 43 százaléka hallgatott zenét – és persze a közösségi média jelenléte is erős: 46 százalék böngészett kikapcsolódásként különböző közösségi oldalakon. Ennél kisebb arányban ugyan, de jelen van szabadidőnben a chatelés, a digitális játék és az online videó is – az első leginkább a fiatal nők, a két utóbbi pedig a fiatal férfiak körében jellemző. Érdekes, hogy az eleinte főleg egyszerűségével, kényelmességével hódító online vásárlás ma már egyre többek számára egyfajta szórakoztató tevékenységgé is vált: webshopokban való nézelődésről, „online plázázásról” – ami persze általában nem végződik vásárlással – a megkérdezettek 13 százaléka számolt be.

…amibe 309-et zsúfolunk bele

Na de akkor hány „napot” is szórakozunk a nap 24 órájában? Ha összeadjuk a képernyőkkel, kütyükkel töltött szabadidőt, átlagosan 5 órát és 9 percet kapunk, ami csaknem a kétszerese annak az időnek, amit úgy általában szórakozásra szántunk. És ha ebbe belekalkuláljuk azt, hogy a kikapcsolódás nem mindig jelent képernyő előtt töltött időt, akkor valóban kijelenthetjük, hogy még egy átlagos hétköznapba is bele tudunk zsúfolni legalább „kétnapnyi” szórakozást. Időnk nagy részét a tévé és a filmek, sorozatok uralják, és ha ehhez hozzávesszük még a közösségi médiával töltött perceket, akkor már meg is haladtuk ennek a 309 percnek a felét – az összes többi szórakozásra együttesen kevesebb időt szánunk, mint erre a háromra.Az egyes képernyők használata természetesen illeszkedik napi ritmusunkhoz. Tévézni leginkább az esti órákban van lehetőségünk, sőt kimondható, hogy az este még mindig a televízióé, hiszen a tévé képernyője elé ülnek le a legtöbben. Laptopunkat is főleg a koraesti óráktól használjuk szórakozás céljából (sok esetben filmnézésre), az okostelefon esetében viszont nem figyelhető meg ilyen erős ciklikusság – mobilunkat szinte bármikor előkaphatjuk, hogy kicsit kikapcsolódjunk vele. Éppen ezért érdemes megnézni, melyek azok a tevékenységek, amelyeket a többség már mobilon (is) végez: a közösségimédia-használat, a chat és a digitális játék egyértelműen ilyen, de a zenehallgatás és az online videók megnézése is erősen kötődik mobil eszközeinkhez. Nem meglepő tehát, hogy ezek azok a szórakoztató tevékenységek, amelyek a nap folyamán bármikor kitölthetik üresjáratainkat, vagy pár perces kikapcsolódást, feltöltődést nyújthatnak akár munka közben is.

Töltse le elemzésünket!

[wpdm_package id=16686 template=”link-template-calltoaction3.php”] [wpdm_package id=16693 template=”link-template-calltoaction3.php”]

Amennyiben további információra van szüksége, akkor kérem vegye fel a kapcsolatot az NRC tanácsadójával, aki minden kérdésére örömmel válaszol. 

[ninja_form id=18]
Facebook
Twitter
LinkedIn
Lassen Sie uns reden!

Schreiben oder rufen Sie mich an und ich werde Ihre Fragen beantworten

Wir können Ihnen helfen, dass sich Ihre Investition in die Marktforschung schnell auszahlt!
Weitere Artikel von János Klenovszki
Fenntarthatóság Podcast

Fókuszban a fenntarthatóság

Mit gondolnak a fogyasztók a fenntarthatóságról? Milyen különbségek vannak az egyes korosztályok és az iskolai végzettségek között? Mit olvasunk ki az adatokból és mit

|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek|2022 fogyasztók trendek

Az új normális – 2022 fogyasztói trendek

A COVID19 nemcsak a munkavégzésünkre, a tanulási lehetőségeinkre, az utazási, vásárlási, szórakozási és minden egyéb szokásunkra volt hatással, hanem arra is, hogy mi, mit

de_DEDE