A Genertel Biztosító Zrt., az első magyar direktbiztosító 2009. tavaszán internetes biztosításkötés témakörben piackutatást végzett az NRC Piackutató Kft. bevonásával. A kutatás eredményeként megállapítható, hogy az internet egyre jelentősebb szerepet tölt be a biztosításkötési folyamatban.
Azok az ügyfelek, akik egyszer már kipróbálták egy internetes biztosító szolgáltatásait, a jövőben is ilyen módon kívánják intézni biztosítási ügyeiket.
A Genertel-NRC kutatás komplex módon közelítette meg az internetes biztosításkötési hajlandóság vizsgálatát: a kutatás egy 1400 fős reprezentatív kutatásból, egy 2000 fős Genertel ügyfél kutatásból, valamint mélyebb összefüggések feltárására alkalmas fókuszcsoport vizsgálatokból épült fel. A kutatás célcsoportját a 20-59 éves ABC ESOMAR státuszú autótulajdonosok, illetve a Genertel ügyfelei alkották.
A kutatás kiemelten vizsgálta, hogyan viszonyulnak az internetezők a webes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, valamint casco kötéshez, illetve hogyan értékelik a direktbiztosítási modellt.
Vonzó a direktbiztosítás
Csikós Dániel, a Genertel Biztosító Zrt. vezérigazgatója rámutat, hogy az autóval rendelkező internetezők 75%-a nyitott arra, hogy biztosításait interneten vagy telefonon keresztül kösse meg, illetve ilyen módon intézze biztosítási ügyeit, 43% számára kifejezetten vonzó ez a biztosításkötési mód. A direktbiztosítási értékesítési csatornákon belül egyértelműen az internet a legnépszerűbb.
A piackutatás eredményei szerint a direktbiztosító ügyfelei kedvező díjakat kínáló, számukra szimpatikus, modern, valamint nem utolsósorban ügyfélközpontú cégnek tartják a Genertel Biztosítót. A Genertel cascós ügyfeleinek 95%-a, a kötelezős ügyfelek 96%-a elégedett a biztosító szolgáltatásaival. A kutatás szerint más biztosítók casco ügyfeleinél ez az elégedettségi ráta csak 79%.
A Genertel hamarosan már nem csak gépjármű-biztosításokat, valamint utasbiztosítást, hanem lakásbiztosítást is kínál. A Genertel kötelezős és cascós ügyfelei határozottan megbíznak biztosítójukban: 64%-uk nyitott arra, hogy a Genertelnél kösse meg a közeljövőben lakásbiztosítását is.
Kötelező és casco kötés az interneten
Az interneten a legnépszerűbb biztosítás hosszú évek óta a kötelező. A kutatásban résztvevő, korábban az interneten kötelezőt váltó autósok 91%-a döntött új biztosítója kiválasztásánál ár alapján. A biztosítót váltók mindössze 37%-a vett figyelembe kötelezős biztosítója kiválasztásánál az áron kívül más tényezőt is. A casco biztosítások esetében már határozottan alacsonyabb szerepe van a választásban pusztán az árnak: az esetek 89%-ában a döntésben az ár mellett egyéb tényezők is szerepet játszanak.
Kurucz Imre, az NRC Piackutató Kft kutatási igazgatója rámutat arra, hogy a hazai autós piacon erőteljesen különbözik a casco fontosságának megítélése. Míg a cascóval nem rendelkező autósok 55%-a szerint a casco luxus, addig a cascóval rendelkezők 84%-a szerint a casco a felelősségteljes gondolkodás jele.
Általánosan elmondható, hogy az internetezők 90%-a használja az internetet vásárlás előtti tájékozódásra. Amennyiben a biztosítási piacon nézzük meg ezt az arányt, a kötelező megkötése előtt az autósok 60%-a, casco megkötése előtt az autósok 30%-a tájékozódik előre az interneten.
A kutatás során megkérdezettek 42%-a kötötte meg interneten keresztül kötelezőjét, ez az arány a Genertel ügyfeleinek esetében 90%. A hazai casco piacon ma még viszonylag alacsony a weben megkötött szerződések aránya, azonban már ma is a casco biztosítások 13%-át valamilyen direkt csatornán keresztül kötik meg az autósok. A megkérdezettek 20%-a biztosnak, 37%-a valószínűnek tartja, hogy a jövőben köt direkt módon biztosítást.
A Genertel Biztosító Zrt.
A Genertel Biztosító Zrt. a Generali Csoport tagja, 100%-os tulajdonosa hazánk 2. legnagyobb biztosítója, a Generali-Providencia Biztosító Zrt. A társaság nem-életbiztosítási termékek területén tevékenykedik, jelenleg kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és casco biztosítást értékesít saját termékként, emellett a Társaság honlapján utasbiztosítás is köthető. A Genertel utasbiztosítási szolgáltató partnere az Európai Utazási Biztosító Zrt. A Genertel – termékpalettája bővítésének eredményeképp – rövid időn belül lakásbiztosítási terméket vezet be a piacra.
A Genertel 2009. I. negyedévet 115.000-es ügyfélszámmal, 118.000 db-os kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási állománnyal és több mint 3.000 db casco biztosítási szerződéssel zárta. A kötelező biztosítások kumulált állománydíja 3,64 milliárd Ft, a casco biztosítások állománydíja összesen 275 millió Ft volt.
A Genertel interneten és telefonon keresztül értékesíti biztosításait, az első hazai direktbiztosítónál teljes körű online és telefonos ügyintézésre is lehetőség van. A Nyugat-Európában már elterjedt és sikeres üzleti modell lényege, hogy az értékesítés és ügyfélszolgálat direkt csatornákon keresztül történik. Az így keletkezett jelentős költségmegtakarításból az ügyfelek alacsonyabb díjak formájában részesülnek.