PÉLDÁK, ELŐNYÖK – 6 PONTBA SŰRÍTVE 

A mobiletnográfia mint lehetőség: innovatív kvalitatív vizsgálati módszereinket bemutató cikksorozatunkban ezúttal a mobiletnográfiai vizsgálatok rövid összefoglalására vállalkozunk. 

Milyen üzleti kérdésekkel kapcsolatosan, és milyen termékek, szolgáltatások vagy digitális felületek használatához kötődően érdemes ezt a megoldást választani az insightok összegyűjtésére? Igyekeztünk életszerű példákon keresztül bemutatni ennek a gazdag információanyagot nyújtó modern módszernek a legfőbb előnyeit. 

Egy sokoldalú és költséghatékony megoldás, gazdag insightokkal
1. A résztvevők széleskörű elérése mobiletnográfiával

Az okostelefon-alkalmazások mára már szinte mindenütt jelen vannak. A mobiltelefonhasználat rendkívüli mértékben beépült a nagyobb vásárlóerejű célcsoportok napjaiba. A vásárlók mindenhová elviszik telefonjaikat, lehetővé téve a kutatók számára, hogy a fogyasztókkal kapcsolatba lépjenek a customer journey főbb állomásainál.

Legyen szó akár egy szimpla bevásárlásról vagy egy nagyobb döntésről (pl. hitelfelvétel, autóvásárlás), esetleg éppen egy online közösséget tömörítő csoport felületének használatáról, fejlesztéseikhez hasznos inputokat kaphatnak a megbízók.

Arra kérhetjük a vásárlókat, hogy örökítsék meg például ingatlanvásárlásuk és új lakásba költözésük történetét, a tájékozódás-döntés főbb állomásait. Kérhetünk egyéni beszámolókat (akár képeket, videókat, vlog vagy blog bejegyzést) nap mint nap végzett sport- és szabadidős tevékenységekről. A könyvolvasókat nagy sikerrel be lehet vonni a könyvvásárlásról és olvasásról szóló vizsgálatba. A főzni szeretőket bevonhatjuk a hozzávalók beszerzésétől a tálalásig terjedő részfolyamatok dokumentálásába és megosztásába.

Dióhéjban: olyan témákban, amelyek amúgy is lelkesíti az embereket, szívesen fejezik ki véleményüket, lelkesen osztják meg élményeiket, elért sikereiket.

A fiatalabb generációk megszólítása és megszólaltatása pedig értelemszerűen egyszerűbb, gyorsabb és könnyebb így: ők már beleszülettek a digitális eszközök adta önkifejezési és véleménymegosztási lehetőségekbe.

2. Óráról órára, napról napra együtt a vásárlóiddal 

A széleskörű, és ráadásul szinte napi „0-24-es” hozzáférhetőség hatalmas előny a mobiletnográfiai vizsgálatokban. Képzeljünk csak el egy rendszeresen futó, némi súlyfeleslegtől szabadulni akaró fiatalt, aki kutatásunkba kapcsolódva nap mint nap többször feltölt az egészségesebb étkezésével, új kipróbált mozgásformákkal és a napi futásrutinjával kapcsolatos információkat, őt foglalkoztató témákat, kérdéseket. 

Egy fitness applikáció fejlesztőinek értékes insightokkal szolgálnak az általa feltöltött képek, hangulatbeszámolók, a nehézségeket vagy pozitívumokat taglaló bejegyzések. A mobiletnográfia arra is lehetőséget ad, hogy a vizsgálatban résztvevők napi életébe hosszabban belelássunk: akár több héten át motiválhatjuk őket arra, hogy véleményeket, élményeket osszanak meg magukról egy erre a célra kialakított, biztonságos felületen. 

3. Feedback a pillanatnyi élményről: a szituációba ágyazott friss visszajelzés 

A hagyományos kutatások, pl. online kérdőíves felmérések vagy egyéni személyes mélyinterjúk során a résztvevőket gyakran felkérik, hogy emlékezzenek valamire, amit napokkal, hetekkel vagy akár hónappal korábban tapasztaltak meg.  

Sok kérdezettnek gondot okozhat a megélt élmények vagy akkor látott információk pontos felidézésével (pl. márkákra való visszaemlékezés, időtartamok megítélése, stb.). Ez a felidézési hiba (amit angolul „recall error”-nak neveznek) hatással van az összegyűjtött adatok minőségére és az elemzés során levont következtetéseink érvényességére. 

A mobiletnográfiai kutatásra meghívottak beszámolói instant módon rendelkezésre állnak a feldolgozásra. Az adott eseményre, élményre (például vásárlásra vagy akár online felületen navigálásra) adott reakcióikat hűen tükrözik, értékes támpontokat nyújtva ezzel a szolgáltatások, termékek és digitális felületek fejlesztőinek. 

Annak a marketing vezetőnek az arcára örökké emlékezni fogok, aki egy mobiletnográfiai kutatás eredményeiről szóló prezentáción, miután megnézte az insightokból készített videós összefoglalót, így szólt: „Atyaég, mintha ott lennék az életükben… most már egyértelmű, hogy melyik lesz a fő termékfejlesztési és design irány.”. A videóban lényegben olyan képekkel, mini-interjúk, vlog bejegyzésekkel és instant szavazásokat összegző chartok voltak, amelyek röviden és könnyen befogadható módon tartalmazták a termékfejlesztéshez szükséges támpontokat.  

Az így kapott tanulságok könnyebben meg is oszthatóak házon belül a feljesztésben érintett csapatokkal: designerekkel, IT felület fejlesztéséért felelős szakemberekkel, alkalmazástervezőkkel, termékfelelősökkel.

5. Költséghatékony megoldás 

A hagyományos etnográfiai kutatásokhoz képest a mobiletnográfia természetszerűleg sokkal költséghatékonyabb. A helyszínen végzett vizsgálatoknak logisztikai, utazási és emberi erőforrás költségei vannak, nem beszélve a szó szerinti kiírás költségeiről (pl. kvalitatív vizsgálatoknál). Ez különösen érvényes, ha több helyszín bevonását szeretnénk a vizsgálódásunkba.  

A mobiltelefon, és így a mobiletnográfia sem ismer földrajzi korlátokat és, szó szerint ’kézenfekvő’ módon teszi lehetővé a felhasználók, vásárlók élményeibe való bekapcsolódást, és a kapott információk rendkívül gazdagok, változatosak. 

5. Gyors átfutási idő 

A mobiletnográfiai vizsgálatokban minden eddiginél gyorsabban jutunk hasznos insightokhoz. Kombinálva ezt a módszert más kutatási megoldásokkal – pl. online fókuszcsoporttal vagy egyes célcsoport perszónákat megtestesítő vásárlókkal készített mélyinterjúkkal – pedig lehetővé tesszük, hogy rövid idő alatt komplex képet kapjunk egy-egy üzleti kérdésről vagy konkrét termék, szolgáltatás használatáról. 

6. Nagyobb földrajzi lefedettség, olcsóbban 

Egy-egy kutatási projekt a vásárlók mobiltelefonon keresztül történő bevonásával sokkal szélesebb körű földrajzi területet átívelően hozhat eredményeket.  

A mobiletnográfia segítségével több országban egyidejűleg kérhetünk vásárlói visszajelzéseket, és ezek összesítése is könnyű, a kép alapú információk összesítése pedig gyakorlatilag instant módon lehetséges. 

A projektköltségek így könnyebben kézben tarthatóak és amellett, hogy gyorsabban, gazdaságosabban is juthatunk multi-country insightokhoz. 


Az NRC által nyújtott mobiletnográfiai megoldásokról érdeklődjön szakértőinknél! 

A lehetőségek nagyon szerteágazóak: legyen szó akár applikációfejlesztésről, termék kipróbálásról, szolgáltatás használatról vagy élelmiszer, játék, műszaki cikk, sporteszköz vásárlási szokásokról, szépségápolási szokásokról, szívesen válaszolunk kérdéseire. 
Online kvalitatív megoldások: IMR kutatási platform
Covid19 hatásai kutatás: Pandémia Hangulat Index tracking

ONLINE KUTATÁST, ÁRAJÁNLATOT SZERETNE? VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT ÉS MINDEN KÉRDÉSÉRE ÖRÖMMEL VÁLASZOLUNK!

Hallgasd meg:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Artikel zu ähnlichen Themen

Herunterladbare Infografiken

Stöbern Sie in den herunterladbaren Infografiken des NRC, nutzen Sie die Daten, die Sie finden, aber verweisen Sie bitte immer auf uns.
de_DEDE