MINDIG VAN MIRŐL BESZÉLNI – chatprogramok

A chatprogramok szerves részét képezik a mindennapoknak

A 18-65 év közötti hazai lakosság 90%-a használ valamilyen chatprogramot/applikációt, közel felük napi rendszerességgel chatel. A legaktívabb chathasználók a fiatalok: a 18-29 éves korosztály már-már aggasztóan sok időt tölt virtuális kommunikációval, több mint felük naponta legalább egy órát beszélget chaten keresztül, egynegyedük pedig napi több óra képernyőidőt „köszönhet” a chatelésnek.

Egy ember átlagosan háromféle csevegőprogramot használ valamilyen rendszerességgel. A legnépszerűbb egyértelműen a (Facebook) Messenger, a képzeletbeli dobogó második és harmadik helyére a Viber és Skype került. A 30 év alattiak körében a Messenger után a TikTok a második legelterjedtebb csevegőplatform, ezt követi a Viber. A TikTok mellett a Discord és a Teams használói is legnagyobb részt a fiatalok közül kerülnek ki.

Milyen gyakran chatelünk
Milyen gyakran chatelünk?

„Szia! Lehet egy gyors kérdésem?”

A kutatásunkban részt vevők változatos helyzetekben választják a chates kommunikációt, legtöbben akkor, ha gyorsan és röviden szeretnének megbeszélni valamit vagy nincs lehetőségük telefonálni (például munka vagy más elfoglaltság közben, zajos helyen). 7% mondta, hogy a bizalmas témájú beszélgetéseknél is előszeretettel használ chat alkalmazást, illetve ugyanennyien gondolják, hogy a nem fontos, nem sürgős ügyekben lehet jó választás a chat. Általánosságban az tűnik ki a válaszokból, hogy inkább a helyzet, mintsem a téma a meghatározó a kommunikációs platform kiválasztásában.

Miről chatelünk - NRC kutatás

Füredi Andrea
kutató


Várható chat trendek a világban

2023-ra a mobilos chatelést világszerte várhatóan több mint 3,1 milliárd ember fogja használni – ez 2021-hez képest több mint 150 millióval több felhasználót jelent. Ez azt jelenti, hogy a chat alkalmazások továbbra is fontos eszközök maradnak a kommunikációban. Az üzleti életre is hatással lesznek a chat trendek, különösen az ügyfélszolgálati chatbotok elterjedése, amelyek személyesebb és hatékonyabb ügyfélszolgálatot biztosíthatnak.

Az interneten keresztüli hangkommunikáció is népszerű marad, és egyes szakértők szerint a hangüzenetek növekedése és a hangalapú kommunikáció egyre inkább felváltja majd a szöveges kommunikációt. Azonban, a chatelés és a hangkommunikáció nem feltétlenül versenytársak egymással. Mint ahogy Eric Krapf, a No Jitter folyóirat főszerkesztője is megjegyzi:

„A szöveges chatelés és a hangkommunikáció használata kiegészíti egymást, és a különféle felhasználási eseteknek megfelelően használják őket. A chatelés lehetővé teszi az üzenetek elküldését akkor is, amikor nem akarjuk megszakítani a munkafolyamatot vagy a tevékenységet, és akkor is, ha a másik fél nem ér rá azonnal válaszolni. A hangkommunikáció pedig gyorsabb és interaktívabb, amikor azonnali válaszokra van szükségünk, vagy amikor a beszéd jobban kifejezi a gondolatainkat.”


NRC kvantitatív szolgáltatások

Netpanel omnibusz kutatások

Facebook
Twitter
LinkedIn
Füredi Andrea további cikkei