E-commerce tracking
Szép szakma a kutatás. Meggyőződésem, hogy ez egy olyan hivatás, ami az emberi vélemények és viselkedések adattá alakításával segít jobban megérteni azt a komplex világot, amiben élünk. Sőt, a kutatóval szemben olykor az is elvárás, hogy valamelyest lássa legalább a közeljövőt, ha már alaposan elemzi a jelent. Intenzív időszakot él az emberiség, a korábban akár törvényszerűségeknek tűnő jelenségek is egyik pillanatról a másikra is komoly fordulatot vehetnek.
Egyik válságból a másikba sodródunk, az emberi viselkedések a változatlanság hite alatt mégiscsak átalakulnak a folyamatos krízisek hatására. Elég, ha csak az e-kereskedelmi trendekre gondolunk, a fogyasztók jelentős tömege kezdte a korábbinál másképp használni az online csatornákat, új trendeket, eredményeket, mondanivalókat hozva a kutatók számára. Az elmúlt, roppant intenzív években ugyanakkor épp a kutatói prognózisok megbízhatósága vált némiképp kérdésessé. Mi az NRC-nél évtizedes távlatban látjuk az e-kereskedelmi trendeket, hiszen a legnagyobb magyar online kutatócégként szakmai kötelességünk ezt a területet (is) mérni. Éveken, évtizedeken keresztül néztük, ahogy a lakossági online vásárlások és a magyar e-kereskedelem a maga lassan hömpölygő, de egyértelmű irányaiban, trendjeiben kibontakozik.
Majd jött a Covid. Nem hozta el az új normálist, de felgyorsította a jól ismert régit.
Ezzel együtt is számos e-ker „Szent Tehén” dőlt meg, ahogy a lakosság egyre szélesebb körei kezdték használni az online csatornákat. S mire az elmúlt 2-3 évben tapasztalt változásokról trendként kezdhetnénk el beszélni, jött egy újabb válság, aminek a végkifejlete rendkívül széles spektrumon, az apokalipszistől egészen a bolygónk megmentéséig tartó globális összefogásig mozoghat. Ez nyilvánvalóan egy fokkal kiszámíthatatlanabbá teszi a fogyasztói viselkedéseket, amit a friss, novemberi mérésünk megerősíteni látszik.
![](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/07/e-kereskedelem-trendjei.webp)
Mi az, ami az elmúlt időszak után biztosnak látszik az e-kereskedelem világában?
Számos dolog látszik biztosnak:
- Az e-fogyasztói penetráció már nem tud hova nőni, de csökkeni se nagyon. Már a Covid előtti időszakban is bőven 70% fölött volt az egy évben legalább egyszer online rendelők aránya, mígnem 2020-ban beállt 83%-ra, ahonnan nem moccan. Se lefele, se felfele, és még a 2022-es második féléves adatok sem mutatnak visszaesést, legalábbis penetrációban.
- Az online élelmiszervásárlás elveszti az elmúlt években tapasztalt penetrációs növekedési dinamizmusát. Ami nem is volt annyira fajsúlyos. Bár a budapesti buborékban azt érezhetjük, hogy a Covid alatt mindenki online vásárolt élelmiszert, ez azért korántsem igaz. Míg 2017 és 2019 között stabilan 7-8% körül volt az online (hideg) élelmiszerrendelők aránya, 2020-ra hirtelen felugrott 14-15% környékére. A helyzet az, hogy azóta is ott ragadt, jelenleg is hasonló értéket mérünk.
- Egyes szektorok és az e-kereskedelem vélhetően elválaszthatatlanok lesznek. Tipikusan ilyen az OTC piac, hiszen a Covid előtt az internetet, mint értékesítési csatornát nem fogadták el a fogyasztók. Az elmúlt években ez az ellenállás megdőlt, s semmi nem mutatja, hogy az online értékesítési csatorna visszaszorulna az OTC esetében. Ezzel együtt a játékpiac, a szépségipar, de a DIY-t támogató szektorok (pl. barkács) és klasszikusan az elektronikai cikkek piaca is komoly online(ban értékesített) szegmenseknek tűnnek hosszútávon is – legalábbis, ami a penetrációs trendeket illeti.
- A végfogyasztói logisztikai piac vélhetően jelentős átalakuláson megy majd keresztül. A házhozszállítás a Covid alatt természetesen jelentősen felfutott, a vírushelyzet csillapodásával azonban érezhetően csökken a népszerűsége, a vezető szerep megtartása mellett: míg a Covid előtt/alatt akár 75-80% is azt vallotta, hogy ez a leggyakrabban használt átvételi mód, addig ez mára 65% körüli értékre szelídült. Ezzel párhuzamosan viszont rendkívül dinamikusan nő a csomagautomatás átvételek aránya, ami a szemfülesebb szereplők (pl. Foxpost) esetében az automaták megsokszorozódását is magával hozta.
Hiába, a helyszín szabadsága mellett (amiben erős a házhozszállítás), az átvételi időpont szabadsága is rendkívül fontos lett, egy futárhoz mégiscsak alkalmazkodni kell időben. Nem látjuk, hogy bármilyen fogyasztói attitűd, elvárás miatt megtörne a csomagautomatás átvétek növekedési üteme.
- Az online vásárlással kapcsolatban általában is sokkal erősebb a bizalom, mint 2-3 éve. A 2019-es mérés után zuhanórepülésbe kapcsoltak azok a félelmek, amik az online rendeléssel kapcsolatosak. Egyre kisebb csoporttá zsugorodnak azok, akik még mindig tartanak attól, hogy nem azt kapja, nem úgy kapja, nem abban a minőségben kapja azt a terméket, amit rendelt és az online fizetéssel kapcsolatos bizalmatlanságunkat is megtörte valamelyest a vírus által okozott „digitális fogyasztói kényszerpálya”. De az online-nal, mint vásárlási térrel kapcsolatos bizalom épülésének lehet távolról betudni azt is, hogy pl. az közösségi oldalakhoz kapcsolódó adásvételek (pl. Marketplace) rendkívül megerősödtek, míg a C2C vásárlási folyamatban a harmadik (ezáltal biztonságot nyújtó) szereplőnek betudható apróhirdetési oldalak penetrációi pedig megtorpantak, sőt egyes esetekben még estek is.
Mi az, ami az új válság miatt bizonytalanná vált az e-kereskedelem területén?
Ilyen is van bőven, a tavasz hozza el majd a biztosabbnak tűnő válaszokat az alábbi, trendekből kimutató jelenségekre.
- Az éves online vásárlási frekvencia megtorpant és ezzel együtt az éves online vásárlások összege stagnál, sőt, ha reálértéken nézzük, csökken. Ugyanis csak 9%-kal mértünk nagyobb értéket 2022Q4-ben, mint 1 évvel korábban. A jelenség mögött az áll, hogy az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkezők visszafogták költéseiket, jelentősen redukálva az online rendeléseik számát/kosárértékét. Nagyon sok mindentől függ, hogy ez a folyamat milyen irányt vesz, de ha az elmúlt időszakban mért trendek tartósnak bizonyulnak, az könnyen, a nem is olyan rég még dinamikusan növekvő webkereskedelem szereplői számának csökkenését hozhatja el.
- Azt gondoltuk, hogy a pandémiás időszak után is folytatódik a készpénz visszaszorulása az online rendelési folyamatokban. De ez nincs így. Bár az elmúlt években, lassan, de trendszerűen 10-15 százalékponttal csökkent a készpénzzel (is) fizetők aránya, még mindig ez a legnépszerűbb utánvétes átvételi mód. S bár a készpénz visszaszorulás trendje egészen egyértelműnek tűnt, az utóbbi három félévben a készpénz megkapaszkodni, az érintésmentes fizetési megoldások pedig megtorpanni látszanak.
Persze előbb-utóbb el fog tűnni a készpénz, de lesznek még ebben a történetben előre nem látható svédcsavarok.
- A külföldről történő rendelések visszaestek. Pedig az elmúlt években a külföldről rendelők aránya úgy növekedett, hogy közben a hazai webshopokból történő rendelések is jelentősen megnövekedtek frekvenciában és volumenben is. Ezt az egészen egyértelmű trendet törte meg a VÁM2021, ami a Kínából történő rendelések visszaeséséhez vezetett, s egyelőre nem került „pótlásra” a vámmentes EU-s rendelési lehetőségekkel. Az, hogy a magyar fogyasztók visszatérnek-e és mikor térnek vissza a külföldi oldalakra is vásárolni olyan tömegekben, mint korábban, a forint árfolyam, a szabadon elkölthető jövedelem alakulása, vadabbakat fantáziálva stb. miatt megint csak kérdéses.
Download free report
More articles
![Nagyon várjuk már az Otthonfelújítási Programot?](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/06/nagyon-varjuk-mar-az-otthonfelujitasi-programot.webp)
Nagyon várjuk már az Otthonfelújítási Programot?
![Áttekintés a speciális étrendekről, mentes élelmiszerekről](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/06/attekintes-a-specialis-etrendekrol.webp)
Áttekintés a speciális étrendekről, mentes élelmiszerekről
![](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/04/inflacios-varakozasok-2024-re-es-az-aremelkedesek-fogadtatasa.webp)
Inflációs várakozások 2024-re és az áremelkedések fogadtatása
![Az ügyfél-elégedettség mérés fontossága és mérőszámai](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/04/az-ugyfel-elegedettseg-meres-fontossaga-es-meroszamai.webp)
Az ügyfél-elégedettség mérés fontossága és mérőszámai 2024
![Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/12/uj-kollegat-keresunk-piackutatasi-projektkoordinator-online-kerdoivszerkeszto.webp)
Adatelemző, piackutató
![Az e-kereskedelem trendjei - 2024](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/02/az-e-kereskedelem-trendjei-2024.webp)
Az e-kereskedelem trendjei – 2024
![A piackutatás 2024-es trendjei](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/02/a-piackutatas-2024-es-trendjei.webp)
A piackutatás 2024-es trendjei
![Internetpenetráció, e-kereskedelem, mobilbank használat – NRC piackutatás 2023](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2024/01/internetpenetracio-e-kereskedelem-mobilbank-hasznalat-nrc-piackutatas-2023.webp)
NRC piackutatás: e-kereskedelem, mobilbankhasználat 2023
![AI forradalom a piackutatásban: új kihívások és lehetőségek](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/12/ai-forradalom-a-piackutatasban-uj-kihivasok-es-lehetosegek.webp)
AI forradalom a piackutatásban: új kihívások és lehetőségek
![Most jöttem a KSH-ból: a minőségi piackutatás](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/11/most-jottem-a-ksh-bol-a-minosegi-piackutatas.webp)
Minőségi piackutatás: Most jöttem a KSH-ból
![Az omnibusz szerepe és előnye a piackutatásban](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/11/omnibusz-szerepe-es-elonye-cover.webp)
Az omnibusz szerepe és előnye a piackutatásban
![AI és lakosság – mi történt a nyáron?](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/11/ai-es-lakossag-mi-tortent-a-nyaron.webp)
AI és lakosság – mi történt a nyáron?
Downloadable infographics
![](https://e2q8b2j3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2023/07/infografika-alap-kep.webp)