AI forradalom a piackutatásban: új kihívások és lehetőségek

A mesterséges intelligencia (AI) rohamos fejlődése jelentős változásokat hozott a piackutatás területén. Az AI képessége, hogy a bonyolult adatokat gyorsan és pontosan dolgozza fel, új dimenziókat nyitott meg a piaci elemzések és trendek megértésében. Ebben a gyorsan változó digitális környezetben a piackutatók számára létfontosságú, hogy lépést tartsanak az új technológiákkal, és integrálják azokat a munkájukba. Rab Árpád szavai világosan megfogalmazzák ezt a kihívást: „Ha a piackutató szakma nem érti meg, hogy őnekik a természetes közegük, az AI fejlesztés, meg fogják csinálni azok az informatikusok, akik elmozdulnak a piackutató szakma felé.” Tartsatok velünk, hallgasstok ránk!

AI ismertség és használat

A mesterséges intelligencia (AI) térhódítása a mai világban már nem csupán a technológiai innovációk körét érinti, hanem a társadalom szélesebb rétegeit is magával ragadja. Ennek egyik legkiemelkedőbb példája a Chat GPT alkalmazásának széles körű elterjedése, ami új perspektívákat nyit a mesterséges intelligencia és az emberi interakció kapcsolatában.

Az AI ismertségének és használatának növekedése jelentős változásokat idézett elő a digitális világban. A technológia már nem csak a kutatólaboratóriumok falai között születő projektek része, hanem a mindennapi digitális élmény elengedhetetlen eleme is. A Chat GPT, mint egyik legdinamikusabban fejlődő AI alkalmazás, ezt a trendet testesíti meg. Ez az interaktív szöveges chatbot a népszerűségével bizonyítja, hogy az emberek nyitottak az új technológiákra, és hajlandók ezeket a rendszereket beépíteni a mindennapjaikba. Az NRC AI kutatása, különösen érdekes adatokat tárt fel ezen a területen:

Az megdöbbentő szám jött ki, hogy az internetező lakosság 15 százaléka kipróbálta már a Chat GPT-t.

– emelte ki Sági Ferenc a kutatás vezetője
Az AI és a ChatGPT infografika

Ez a statisztika nem csak az AI technológiák iránti érdeklődés drasztikus növekedését mutatja, hanem azt is, hogy ezek a megoldások gyorsan integrálódnak a hétköznapi életbe. Ugyanakkor a podcastban említették, hogy a Chat GPT kipróbálásának aránya a kezdeti robbanásszerű növekedés után valamelyest lelassult. Ez felveti a kérdést, hogy az AI alkalmazások hosszú távú relevanciája és hatása hogyan alakulhat a jövőben.

Kik veszik el az emberek munkáját

A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése és a robotizáció felveti a kérdést, hogy ezek a technológiák milyen hatással lesznek a munkaerőpiacra és az emberi munkavégzés jövőjére. A társadalom egy része aggódik, hogy az AI és a robotok „elveszik” az emberek munkáját, míg mások új lehetőségeket és karrierutakat látnak ebben a fejlődésben.

Az NRC AI kutatásának vezetője, kiemelte a társadalom megosztott véleményét ebben a témában:

58 százalék mondja azt, hogy rengeteg ember munkáját fogja helyettesíteni, ami szerintem egy nagyon magas szám. 40 százalék mondja azt, hogy rengeteg új szakmát fog létrehozni

– mondta Sági Ferenc az NRC kutatási igazgatója

Ez a megosztottság rávilágít arra, hogy az AI hatása a munkaerőpiacra nem egyértelmű. Egyrészről, számos hagyományos szakma kerülhet veszélybe az automatizáció miatt, másrészről azonban az AI új szakmák és karrierlehetőségek létrehozásához is hozzájárulhat.

Rab Árpád, szakértő hozzáteszi:

Ha valaki jó valamiben még jobb tud lenni. Ha valaki középszerű, valamiben lefelé nyomja a jövedelmét, nem attól félünk, hogy a munkát veszi el, hanem hogy a pénzüket veszi el.

Ez a megjegyzés azt sugallja, hogy az AI hatása az egyéni képességektől és alkalmazkodóképességtől is függ. Az AI tehát nem csak egyszerűen „elveszi” a munkákat, hanem át is alakítja azt, hogy milyen készségek és képességek válnak értékessé a munkaerőpiacon.

Rab Árpád, jövőkutató továbbá kiemeli:

Nem a mesterséges intelligencia veszi el a munkádat, hanem azok a kollégáid fogják elvenni a munkádat, akik jobban használják a mesterséges intelligenciát. 

Ez az állítás arra utal, hogy az AI használatának képessége lehet az új versenyelőny a munkaerőpiacon. Azok, akik képesek hatékonyan integrálni az AI-t a munkájukba, előnyt szerezhetnek azokkal szemben, akik nem alkalmazkodnak ehhez a változáshoz.

Mi az AI értelme?

A mesterséges intelligencia (AI) rohamos fejlődése számos kérdést vet fel annak értelmével és hatásával kapcsolatban. Az AI alkalmazása nemcsak technológiai, hanem társadalmi és etikai kihívásokat is felvet, melyek mind a jövőnk alakulásában játszanak kulcsfontosságú szerepet.

Klenovszki János, a podcast műsorvezetője, az AI-t a szabadidő növelésének lehetőségeként látja:

Én abban látom az AI értelmét, hogy több szabadidőt ad az embernek.

– Klenovszki János az NRC alapítója és vezetője

Ez a nézet azt sugallja, hogy az AI képes arra, hogy automatizálja azokat a feladatokat, melyek korábban jelentős emberi erőfeszítést igényeltek, ezzel növelve az egyének szabadidőt és életminőségét.

Másfelől, Sági Ferenc rámutat a társadalom egy részének fenntartásaira az AI-jel kapcsolatban:

A lakosság 42 százaléka egyetért azzal, hogy AI inkább félelmetes, mint örömteli.

Ez az aggodalom arra utal, hogy az AI technológia gyors fejlődése és potenciális hatásai bizonytalanságot és félelmet kelthetnek az emberekben. Ez különösen igaz lehet azokra a területekre, ahol az AI döntéshozatali folyamatokba van bevonva, vagy amikor az emberi munkavégzést helyettesíti.

AI és a piackutatás

A mesterséges intelligencia (AI) az elmúlt években jelentős hatást gyakorolt a piackutatás területére, új dimenziókat nyitva meg ebben a szakterületben. Az AI technológiák képesek a hagyományos módszereknél gyorsabban és pontosabban feldolgozni a bonyolult adatokat, így új perspektívákat nyújtanak a piackutatók számára.

Rab Árpád, a podcast egyik meghívott szakértője, kiemelte az AI fontosságát és szükségességét a piackutatásban:

Ha a piackutató szakma nem érti meg, hogy őnekik a természetes közegük, az AI fejlesztés, meg fogják csinálni azok az informatikusok, akik elmozdulnak a piackutató szakma felé.

Ez a megjegyzés rámutat arra, hogy a piackutatás területén tevékenykedő szakembereknek alkalmazkodniuk kell az AI fejlődéséhez, hogy ne maradjanak le a technológiai fejlődés által nyújtott lehetőségekről. Az AI képessége, hogy részletesen elemezze a piaci trendeket és a fogyasztói magatartást, alapvető jelentőséggel bír a piackutatás jövője szempontjából.

Rab Árpád hangsúlyozza az AI által nyújtott lehetőségeket:

Ha megkapod az életedben azt a lehetőséget, hogy bejön egy olyan technológia, amihez te értesz a legjobban a világon, és az üzlet is megy feléje, akkor szerintem azt kihagyni, az nagyon nagy bénaság.

Ez az állítás arra ösztönzi a piackutatókat, hogy fogadják el az AI-t mint egy új, innovatív eszközt, amely lehetővé teszi számukra, hogy maximalizálják a rendelkezésükre álló üzleti lehetőségeket.

Mit ad nekünk piackutatóknak az AI

A mesterséges intelligencia (AI) bevonása a piackutatásba új lehetőségeket nyit meg a szakemberek számára, ugyanakkor új kihívásokkal is szembesíti őket. Az AI technológiák képesek arra, hogy a hatalmas mennyiségű adatokat gyorsan és hatékonyan dolgozzák fel, így új perspektívákat és mélyebb betekintést nyújtva a piaci tendenciákba és a fogyasztói viselkedésbe.

Rab Árpád, a podcast egyik szakértője, rámutat az AI fontosságára a piackutatók számára:

Az az igazi kérdés az, hogy ti, piackutatók milyenek akartok lenni

– mondta a szakértő

Ez az állítás arra ösztönzi a piackutatókat, hogy gondolják át, hogyan integrálhatják az AI-t a munkájukba, és hogyan használhatják ki annak előnyeit. Az AI lehetőséget nyújt arra, hogy a piackutatók új módszereket és megközelítéseket alkalmazzanak, amelyek segíthetnek nekik jobban megérteni a piacot és a fogyasztókat.

Az AI alkalmazása a piackutatásban nemcsak az adatok feldolgozását és elemzését teszi hatékonyabbá, hanem lehetővé teszi a kutatók számára, hogy a komplex összefüggésekre és a mélyebb betekintésre koncentráljanak. Ezáltal a piackutatók képesek lehetnek jobban megjósolni a fogyasztói trendeket és igényeket, valamint hatékonyabban formálhatják a piaci stratégiákat.

Azonban az AI bevonása a piackutatásba nemcsak lehetőségeket, hanem kihívásokat is jelent. A piackutatóknak meg kell tanulniuk kezelni és értelmezni az AI által generált adatokat, valamint fel kell készülniük arra, hogy folyamatosan frissítsék tudásukat és készségeiket az AI fejlődésével lépést tartva.

Hallgasstok ránk! NRC research & more podcast!

Hallgasd meg:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!