Internetről a fa alá

 

Kényelmesebb, általában olcsóbb, és a problémák ellenére is kevésbé stresszes az interneten megvenni a karácsonyi ajándékokat, mint járni a zsúfolt üzleteket – legalábbis így vélekednek azok, akik az ajándékok egy részét webáruházakból szerezték be. Tavaly év végén már a hazai internetezők fele tett így, és folyamatosan nő azok száma, akik az ajándékok többségét online veszik meg – mint ahogy azoké is, akik külföldről is vásárolnak.

Karácsonyi vásárlás az interneten 2017

Logikusnak tűnik, hogy azok, akik rendszeresen vásárolnak az interneten, a karácsonyi ajándékokat is online módon veszik meg. Az ünnepi csúcsidőszakban történő vásárlás azonban valamivel több kockázatot rejt magában, mint egy hétköznapi netes rendelés: ha valami hiba csúszik a folyamatba, könnyen megeshet, hogy nem lesz mindenki számára csomag a fa alatt; az elmúlt évek – és különösen a 2016-os ünnepi időszak – tapasztalatai pedig alapot is adhatnak az ezzel kapcsolatos félelmeknek.

 

Milyen karácsonyi ajándékot rendelt az interneten?*

Karácsonyi vásárlás az interneten 2017
* azok körében, akik rendeltek ajándékot az interneten

 

Ennek ellenére folyamatosan nő azok száma, akik az internetről rendelnek karácsonyi ajándékokat. 2017-ben már a netpolgárok 49 százalékáról mondhattuk el ezt, és a 2,7 millió vásárló fele az ajándékok többségét webáruházakból szerezte be. Külföldről is többen rendeltek, mint a korábbi években: a vásárlók több mint egyharmada tett így. Míg öt-hat évvel ezelőtt még a könyv volt a karácsonyi online vásárlás slágerterméke, addig ma már egyértelműen a műszaki cikkek viszik a prímet. A vásárlók 44 százaléka vett valamilyen kütyüt, szórakoztató elektronikai cikket vagy háztartási gépet, de a könyv is a népszerűbb ajándékok között van még mindig: 26 százalék ajándékozott online könyváruházból. Játékot 33, ruhameműt, kiegészítőt 29, parfümöt, kozmetikumot, szépségápolási cikket 17 százalék vett az interneten ajándékba.

Az online ajándékvásárlás azonban tavaly sem volt mindig zökkenőmentes – sőt, a vásárlók 47 százaléka szembesült valamilyen kisebb-nagyobb problémával. Az is épp elég stresszt okozhat, ha az utolsó pillanatban érkezik meg a csomag – a vásárlók csaknem harmadával történt ilyen –, de voltak olyanok is szép számmal, akik ennél sokkal rosszabbul jártak. 23 százalék egyáltalán nem kapta meg karácsonyig valamelyik csomagot, 15 százalék számára sérülten érkezett meg az áru, 12 százalék nem azt a terméket kapta, amit rendelt, és ugyancsak 12 százalék számolt be arról, hogy – legalábbis elsőre – hiányos pakkot kapott. A hazai webáruházakkal is sokaknak volt problémájuk (tízből négy vásárló szembesült valamilyen nehézséggel), de még jellemzőbb volt a bosszúság a külföldről történő rendelések esetén: a határon túlról vásárlók 56 százalékának volt valami problémája, ráadásul 36 százalékkal fordul elő, hogy az ünnepekig nem kapta meg a csomagot.

A problémák ellenére a vásárlók kilenctizede úgy érzi, a karácsonyi ajándékok interneten történő beszerzése még mindig kevésbé stresszes, mint járni a zsúfolt üzleteket. Emellett az online vásárlással rengeteg időt spórolhatunk meg, sőt a többség úgy gondolja, a weben a választék is nagyobb, és olcsóbban is kijöhetünk az ajándékozásból, mint ha hagyományos módon vennénk meg a fa alá valót.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy a tavaly vásárlók 98 százalék azt tervezi, hogy 2018 karácsonyára is vesz majd ajándékokat az interneten, sőt a többség minden ajándékot webáruházban kíván beszerezni. Az is kijelenthető, hogy 2018-ban tovább nő majd az online ajándékvásárlók száma – azok körében ugyanis, akik tavaly nem vettek ajándékot a neten, a többség elképzelhetőnek tartja, hogy idén erre is sor kerül

 

Kurucz Imre, kutatási igazgató, NRC

Karácsonyi vásárlás az interneten 2017

 

Tudtad, hogy szakmai magazinunk ingyenesen rendelhető? Itt feliratkozhatsz!

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
tableau vizualizáció|

NRC infografikák egy videóban

Az elmúlt években az NRC nagy hangsúlyt helyezett az adatvizualizációra, amelynek egyik outputja a publikus kutatásainkhoz készült infografikák. Úgy gondoltuk, hogy videóba rendezve is

Employer Branding|Employer Branding

Miért fontos az erős munkáltatói márka?

NRC Employer Branding kutatási módszer Eda Gultekin szerint 50%-kal csökkenthető az egy munkavállalóra jutó toborzási költség, és minimum 28%-kal csökkenhet a fluktuáció a vállalatnál,