Mit tudunk az internetezőkről?

nrcNRC Piackutató

Az NRC Piackutató – a TNS-sel közösen – 2007 második félévében is vizsgálta a hazai internetezők internetezési és demográfiai jellemzőit, online és offline médiahasználatát, fogyasztási és vásárlási szokásait, illetve reklámokkal kapcsolatos attitűdjét. A Visitor Media Research (VMR) 2007 második féléves adatai a legalább hetente internetező 14-69 évesekről, 2 650000 emberről nyújtanak olyan átfogó és aktuális információkat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az internetes piacon tevékenykedők – médiatulajdonosok, ügynökségek, hirdetők – számára.

Az elmúlt fél évben 400 ezerrel nőtt a legalább hetente internetező 14-69 évesek száma. Az internetezők arányának folyamatos emelkedésével változik a csoport demográfiai összetétele is, fokozatosan csökken az internetes populáció férfias, fiatalos, urbánus jellege, de természetesen még mindig e csoportok dominanciája figyelhető meg. A gyakori internetezők 56 százaléka férfi, 50 százaléka 30 év alatti, 28 százaléka Budapesten él.

bkor

A legfrissebb adatok szerint a legalább hetente internetező 14-69 évesek fele minden nap fellép a világhálóra, a másik fele azonban ennél ritkábban csatlakozik a nethez. Az internetezők kétharmada rendelkezik otthoni internet hozzáféréssel, munkahelyén 33, iskolában 21 százalékuk internetezik. A szélessáv egyértelmű térnyerését jelzi, hogy az otthonukban internetezők 45 százaléka ADSL, 38 százaléka pedig kábeltévés eléréssel rendelkezik, és már csak 9 százalék használ dial-up kapcsolatot.

Internethasználat: az online vásárlás és a webkettes tartalmak térnyerése

Az internethasználat tudatosabbá válására utal, hogy évről évre nő azok száma, akik a levelezésen és böngészésen kívül vásárlásra, társkeresésre, blog írásra, játékra, letöltésre, vagy pénzügyek intézésére használják a világhálót. Az internetezők 28 százaléka használja társ-, és partnerkeresésre az internetet, 43 százaléka szokott chatelni, 45 százaléka pedig a különböző fórumok témáihoz szól hozzá szívesen. Az internetezők fele látogatott már blogokat, de csak 11 százalékuk szokott rendszeresen olvasni internetes naplókat. Az előző féléves adatokat összehasonlítva a mostaniakkal kiderül, hogy hat hónap alatt 3 százalékponttal emelkedett a saját bloggal rendelkezők aránya, így jelenleg az internetezők 12 százaléka vezet internetes naplót.

Minden második internetező szokott alkalomadtán valamilyen ingyenes játékot játszani az interneten, de a rendszeresen játszók aránya csupán 12 százalék. Az elmúlt fél évben nem nőtt az online szerencsejátékokat játszók aránya: jelenleg 8 százalék teszi próbára szerencséjét a világhálón.

A letöltés köztudottan népszerű tevékenység az internetezők körében, fizetni azonban még mindig nem mindenki hajlandó az internetről szerzett tartalmakért. Szoftverletöltésért 12, zenéért és filmért pedig egyaránt 6-6 százalék fizetett már. A videomegosztó szájtok népszerűségének növekedésével folyamatosan nő azok száma is, akik már töltöttek fel valamilyen videót az internetre. Jelenleg 17 százalék, tehát több mint három százalékkal magasabb az előző félévinél azok aránya, akik már éltek ezzel a lehetőséggel.

binternetes-tevjo_2

Az internetezők 93 százaléka szokott tájékozódni a világhálón vásárlás előtt, és fél év alatt jelentősen nőtt azok aránya is, akik kipróbálták az online rendelést. 60 százalék, tehát több mint 1,5 millió ember rendelt már életében legalább egyszer valamilyen terméket, szolgáltatást az interneten – igaz, a rendszeresen vásárlók aránya még minidig csak 7 százalék. Ugyancsak nőtt azok száma, akik fizettek már az interneten bankkártyaszámuk megadásával: 2007 végén az internetezők 15 százalékáról lehetett elmondani, hogy kipróbálták az online fizetési módot.

be-ker_3

Míg 2007 első félévében az internetezők 27 százaléka intézte pénzügyeit az interneten keresztül, addig év végén 31 százalékuk bankol online. Az internetes banki szolgáltatások igénybevételének további terjedését jelzi, hogy az internetezők 9 százaléka tervezi, hogy fél éven belül átáll banki ügyei internetes intézésére.

Nem hatástalan az online reklám

Bár az internetezők 61 százaléka szívesebben látogat(na) olyan honlapokat, amelyeken nem található hirdetés, ráadásul közel kétharmaduk a reklámok többségét megtévesztőnek tartja, a válaszadók 72 százaléka kattintott már banner-hirdetésre. Minden második netezővel fordult már elő, hogy online hirdetés keltette fel figyelmét valamilyen termék vagy szolgáltatás iránt, és a reklám hatására további információt keresett. Kifejezetten vásárlásra, ugyanakkor csupán a megkérdezettek egytizedét sarkallta internetes banner-hirdetés. Az internetezők növekvő érdeklődését mutatja a bannerek iránt, hogy egy fél év alatt 56 százalékról 65 százalékra nőtt azok száma, akik már kattintottak ilyen típusú hirdetésre.

banner_4

Autó, lakás, üdülés

A VMR kutatás nem csak az internetezési jellemzőket, hanem az internetezők fogyasztási, vásárlási szokásait is vizsgálja.

A legfrissebb adatokból megtudhatjuk, hogy a netpolgárok 2 százaléka biztos abban, hogy a következő fél évben vásárol autót, 11 százalékuk pedig valószínűnek tartja ezt. A gépkocsi-vásárlást fontolgatók több mint fele használt autót szeretne venni, 12 százalékuk viszont egyértelműen új gépkocsi vásárlásában gondolkodik. A 14-69 éves internetezők alig több mint 1 százaléka tervezi, hogy újépítésű ingatlant vásárol a következő hat hónapban, és további 4 százalékuk valószínűsíti a lakásvásárlást.

Az internetezők csupán egyharmada tervezi, hogy 2008 első félévében üdülni megy valahova. Csak belföldi üdülést 14, csak külföldi kiruccanást 12 százalékuk tervez, azonban az internetezők 7 százaléka hazánkban és más országban is szeretne pihenni. Az internetezők egyharmada biztos benne, hogy a következő fél évben nem megy üdülni, 32 százalék viszont még nem döntött a kérdésben.

b-udules_5

Az internetezők 56 százaléka még sosem ült repülőgépen, további 23 százalékuk pedig az elmúlt két évben nem repült. A netpolgárok 7 százaléka biztos abban, hogy a következő fél évben fog repülőgéppel utazni, 11 százalékuk pedig valószínűnek tartja ezt.
Az NRC VMR kutatása a fent említett témákban végzett vizsgálatokat 2007 második félévében, melyekről részletesebb adatok a közeljövőben lesznek elérhetők letölthető elemzések formájában.

A felmérést az NRC Piackutató 2007 második félévében végezte 10000 fő online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS adataival súlyozták, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a 18-29 éves magyar lakosságra nézve.

A Visitor Media Research (VMR) egy évente ismétlődő kutatássorozat folytatása, amelyet az NRC Piackutató Kft. és a TNS készít el a hazai médiavásárlók, médiatulajdonosok és vállalatok részére.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei

Hatékonyak a non-spot hirdetések

Az NRC kutatásából kiderül, hogyan ítélik meg a tévénézők a non-spot hirdetéseket. Jobban kedveljük-e őket, mint a reklámszpotokat? Hatékonyak-e ezek a megjelenések?

Fenntarthatóság és a magyar fogyasztó

Elkészült az NRC fenntarthatósági kutatása, amely azt járta körül, milyen ismeretei, attitűdjei vannak a magyaroknak az egyes környezeti problémákkal és a környezettudatossággal kapcsolatban, mit gondolnak a felelősségről, és hogyan jelenik meg a fogyasztók, vásárlók döntéseiben, szokásaiban a fenntarthatóságra való törekvés.

Változó tartalomfogyasztás

Hogyan alakultak át az elmúlt egy évben a tartalomfogyasztási szokásaink, és tartósak maradnak-e ezek a változások? Mi az oka annak, hogy a lineáris tévézés még mindig jelentős részt hasít ki a médiafogyasztásra szánt időnkből, és vajon veszélyt jelent-e rá a streaming platformok erősödése? Egyáltalán, mit látunk a VOD szolgáltatások terén: nyertese lesz-e a pandémiának a Netflix és az HBO GO?

ExperienceConra hangolva: Miért egyre fontosabb az ügyfélélmény?

Mi az az ügyfélélmény, miként lehet tervezni, de főként hogyan lehet úgy menedzselni, hogy az üzleti hasznot hozzon a vállalatoknak? Ezeket a kérdéseket járja körül az ExperienceCon, Közép-Európa első ügyfélélmény konferenciája. Kurucz Imre és Klenovszki János az esemény egyik szervezőjével, Káli Györggyel beszélgetett a témáról, és arról, mi (lehet) a kutatás, mérés szerepe a CX megértésében, tervezésében.