5 hét alatt közel 45 ezren töltötték ki a VMR 2009 második félévi kutatásának kérdőívét. Az évente két alkalommal elvégzett vizsgálat – amely ez alkalommal is közel 300 honlap látogatói összetételét, szokásait és attitűdjeit vizsgálta – 140 weboldalon és a három legnagyobb DM-szolgáltató rendszerén keresztül volt elérhető.
A felmérés segítségével lehetővé válik a honlap látogatók demográfiai jellemzőinek folyamatos vizsgálata, a változások nyomon követése. Cikkünkben rövid ízelítőt kívánunk nyújtani a VMR internethasználatra vonatkozó eredményeiből.
Internethasználat
A penetráció növekedésével fokozatosan csökken az internetes populáció férfias, fiatalos, urbánus jellege – de természetesen még mindig e csoportok dominanciája figyelhető meg. A gyakori nethasználók 52 százaléka férfi, 45 százaléka 30 év alatti, 26 százaléka Budapesten él.
Az internet használat tudatosabbá válására utal, hogy évről évre nő a levelezésen, böngészésen túlmutató tevékenységeket végzők aránya. A célcsoport 73 százaléka használja chatelésre a világhálót, fórumozni 38 százalékuk szokott. Blogokat az internetezők 54 százaléka olvas alkalmanként, rendszeresen azonban már csak 11 százalékuk teszi ezt, a saját bloggal rendelkezők aránya pedig kevesebb mint 10 százalék. A Twittert a hazai internetezők még csupán alig több mint 1 százaléka használja rendszeresen.
Minden második netpolgár szokott valamilyen ingyenes játékot játszani az interneten. Online szerencsejátékot 11 százalékuk játszik legalább alkalmanként. Letöltésért még kevesen fizetnek: szoftverért 12, zenéért 6, képért vagy videóért 5 százalék fizetett. A videómegosztó szájtok népszerűségének növekedésével folyamatosan nő azok aránya, akik már töltöttek fel valamilyen videót az internetre: jelenleg 22 százalék azok aránya, akik éltek már ezzel a lehetőséggel.
Nagyobb értékű kiadások – autóvásárlási tervek és utazás
Bár a gazdasági helyzet tavaly nem kedvezett az autó eladási adatoknak, az internetezők 2 százaléka biztos abban, hogy a következő fél évben vásárol autót, 9 százalék pedig valószínűnek tartja ezt. Az autóvásárlást tervezők közel kétharmada használt gépkocsi vásárlását tervezi, 8 százalékuk viszont biztos abban, hogy új autót fog venni.
A netezők 43 százaléka biztos abban, hogy a következő fél évben nem megy üdülni, 26 százalékuk ezzel szemben már tervezi a kikapcsolódást: belföldi üdülést 17, külföldi üdülést 14 százalék irányzott elő, 31 százalék pedig még bizonytalan e kérdésben.
A felmérést az NRC Piackutató 2009 második félévében végezte 10.000 fő online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS adataival súlyozták, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a 14-69 éves legalább hetente internetező magyar lakosságra. A Visitor Media Research (VMR) egy évente ismétlődő kutatássorozat folytatása, amelyet az NRC Piackutató Kft. és a TNS készít el a hazai médiavásárlók, médiatulajdonosok és vállalatok részére.