Mire alkalmas és mire nem az internetes adatfelvétel?

nrc

Az internetes populáció emelkedésével egyre fontosabb szerepet betöltő internetes adatfelvétel mind több vállalat számára teszi elérhetővé a piackutatás alkalmazását. A világhálót használók növekvő száma azt eredményezi, hogy napról napra több ember véleményét lehet, sőt érdemes online módon vizsgálni.

Hazánkban az internetezők aránya mára elérte a 46 százalékot. Online kutatással vizsgálhatjuk az internetezőket, illetve azokat a célcsoportokat, amelyek egyszerűen elérhetőek az internet segítségével.

Évekkel ezelőtt a vezetékes telefonvonalak elterjedésekor telefonos megkérdezéssel számos célcsoport vált elérthetővé. Miközben az internethasználat általánossá válása új lehetőségeket nyitott a piackutatásban, a vezetékes előfizetések számának csökkenése leginkább a fiatalabb korosztály körében teszi bonyolulttá a telefonos megkérdezés alkalmazását.

penetr2008

Az online célcsoport kutatások előnyei

Online módon ugyan még nem lehet a teljes lakosságra vonatkozó reprezentatív felmérést készíteni, azonban célcsoportok vizsgálatára kiválóan alkalmas módszer. Abban az esetben, ha a vizsgált csoportban az internetezők aránya eléri az 50 százalékot, és az eredményeket nem befolyásolja az a tény, hogy a válaszadók interneteznek, érdemes a költséghatékonyabb és gyorsabb online adatfelvételt használni. Ebbe a kategóriába tartoznak hazánkban többek között az 50 év alattiak, a városi lakosok, a magasabb iskolai végzettségűek, illetve a magasabb beosztásban dolgozók is.

A nehezen elérhető csoportoknál szintén több esetben hatékonyabb lehet az online kérdőíves megkérdezés. A két éven belül új építésű lakást vásárolni szándékozók elérése például személyes vagy telefonos módszerekkel időigényesebb és költségesebb vállalkozás, mint internetes kérdőív segítségével, ami elsősorban a fő szegmentációs ismérvnek megfelelő lakosság szűréséből adódik.

Milyen vizsgálatokat érdemes online módon végezni?

Az online adatfelvételi módszer során a kérdőívírási folyamat, a szerkesztési elvek és az adatok elemzése az offline kutatásoknál megszokott módon történik. Reklámok, koncepciók és csomagolások teszteléséhez megfelelő választás lehet az online módszer abban az esetben, ha a termék külsejét, stíluselemeit, vizuális befolyásoló hatását szeretnénk mérni. Amennyiben a tesztelés során fontos szerepe van az illatoknak, valamint a tapintásnak, természetesen más módszert célszerű választani. Online kérdőíves kutatások alkalmával a megkérdezetteket e-mail-ben kérjük fel a válaszadásra. A kiküldött linkre kattintva elindul a kutatás, mely lehetőséget ad multimédiás eszközök, képek, videók, hanganyagok használatára is.

Egy honlap teszteléséhez, látogatóinak megismeréséhez kiváló választás az internetes adatfelvétel. Több honlaptulajdonos méri ugyan weboldala látogatottságát, azt azonban nem tudja, hogy kik a látogatói. Az érdeklődési körükön túl fontos információkkal szolgálhat életkoruk, főbb demográfiai tulajdonságaik, termékhasználatuk, médiafogyasztási szokásaiknak az ismerete. A honlaptesztek segítenek feltárni, hogy látogatóik miért navigálnak honlapunkra, és mennyire elégedettek annak tartalmával. Amennyiben egy weboldal használhatóságának vagy fogadtatásának mérésére online módszert használunk, a kérdőív kitöltése közben megkérhetjük a válaszadókat, hogy navigáljanak át az érintett felületre. Pár perces barangolást követően a kérdőívre visszatérve elmondhatják véleményüket és benyomásukat az oldalról. A honlapok használhatóságának tesztjére több már módszer is alkalmazható. Ilyen például az egérkövetéses megoldás, vagy a szemkamerás vizsgálat is. Előbbi a vizsgált alanyok weboldalon való navigálását, utóbbi pedig figyelmüknek vándorlását követi. Az eljárások kutatási problémára való alkalmazhatóságára szívesen adunk tanácsot.

Egy vállalat szellemi dolgozóinak és ügyfelei elégedettségének mérésénél szintén sok esetben ezt a módszert ajánljuk, hiszen az internet penetráció az irodák, vállalatok többségénél eléri a 95-100%-ot.

Az említett példák jól szemléltetik az online módszer széleskörű alkalmazhatóságát. Amennyiben mégis bizonytalan benne, hogy kérdései megválaszolásához mely módszer a legoptimálisabb megoldás, forduljon hozzánk bizalommal!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei

Digitalizálódnak a játszóterek

Hiánypótló felmérést végzett az NRC Piackutató, amikor megvizsgálta a gyerekek internetezési szokásait. A VMRkids 2007 kutatás eredményeiből többek közt kiderült, hogy már a 6

Vásárlás az interneten 2007

Napjainkban az internetet nem pusztán szórakozásra használjuk, hanem egyre nagyobb jelentősége van az internet hasznos funkcióinak is. Rohanó világunkban mindannyian igyekszünk a lehető leggyorsabb

|

Tudatos vásárlók az internetezők

Tíz internetezőből kilenc használja a világhálót arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon az adott termékről, szolgáltatásról, összehasonlítsa a különböző gyártók, forgalmazók kínálatát, és ez alapján

Védjük meg stratégiai cégeinket

Az NRC Piackutató Kft. reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a magyar 18-45 év közötti, AB státuszú és gépjárművel rendelkező lakosság túlnyomó többsége, 85 százaléka nem