Pszichológus helyett AI?

Esther Perel pszichoterapeuta és a New York Times bestseller-írója napjaink egyik legélesebb és legeredetibb hangja a modern kapcsolatok terén. Kilenc nyelven folyékonyan beszél, terápiás gyakorlatot vezet New Yorkban, és szervezési tanácsadóként szolgál a Fortune 500-as cégeknél szerte a világon. Ünnepelt TED-előadásait több mint 20 millióan nézték meg.

Szeptemberben Budapesten, a BrainBar-on adott elő. Szücs Szilvi írása.

Artifivial intimacy – Mesterséges Intimitás

Ez Esther Perel legfrissebb elmélete, amelyre nagyon sokan fognak hivatkozni és egyben tovább gondolni. A szakember arra utal, hogy az AI – vel kapcsolatban rengeteg információ lát napvilágot, minden másodpercben új lehetőségeket tesz az asztalunkra, szinte mindenkit foglalkoztat, hiszen ez a jövőnk, ezzel kell kezdenünk valamit. Ritkán hallunk viszont arról, hogy az AI hogyan fogja megváltoztatni személyes kapcsolatainkat. Hogyan fogja megváltoztatni az elvárásainkat az intimiást illetően.

Pszichológus, mint AI?

A terápia művészete nem az, hogy elmondjam neked azt, amit az imént mondtam az előtted lévő embernek. Valójában olyasmit kell mondani, ami teljesen a pillanatban van, és valószínűleg egészen más, mint amire számítottál. Nem csak egy ötvözete vagyok mindennek, ami felhalmozódott, összefoglalva és rendszerezve, ami fontos. – mondta Esther Perel az előadásán.

A mesterséges intelligenciával az NRC is sokat foglalkozik. De például ezt használjuk használjuk a tárkereső appokban, ha szükségünk van valami instant válaszra, akkor konzultálunk chatbot-terapeutákkal. A mesterséges intimitás rövid időn belül megfoszt minket a valódi kapcsolatoktól. Észrevétlenül kúszik a bőrünk alá a kényelmes online élet, a biztonságosnak hitt, érintéstől mentes kapcsolattartás.

Azok a problémák (maradjunk most a párkapcsolati problémáknál) amelyekkel pszichológushoz fordulunk, általában összetett problémák. Tehát nem egy „igen”-t vagy egy „nem” – et várunk, amikor beülünk abba a bizonyos székbe a szakembernél. Ezek általában dilemmák, amelyeknek egyébként nem feltétlenül van megoldásuk. 

Ezek paradoxonok, amelyekkel foglalkozni kell, beszélni kell róla, összefüggéseket kell keresni, vagy éppen „eltéríteni”. 

A technológia hisz abban, hogy mindenre van megoldás. A dolgokat binárisokká redukálhatod és választ találhatsz, de ez nem igazán történik meg a mindennapi létezésünkben. Tehát nagyon hasznos a mentális egészségünk és kapcsolati életünk bizonyos vonatkozásaiban, de nem érinti az élet konkrét dilemmáit. Mik ezek? Értékkérdések, erkölcsi dilemmák, egzisztenciális kérdések.

Összefoglalva: az AI eddig is a mindennapjaink része volt, de lassan beszivárog oda is, ahova nem biztos, hogy igent mondanánk. Ez pedig nem más, mint a lelkünk, a kapcsolódásaink, a párkapcsolatunk, a dilemmáink, az életünk. Valószínűségek ebben a témában is léteznek és kezdenünk is kell velük valamit, de ahogy a piackutatási eredményeknél is mindig megjegyezzük: a valószínűség az annak a lehetősége, hogy valami bizonyos körülmények között történik, vagy nem. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Sági Ferenc további cikkei

Egy fecske nem csinál nyarat

Az elmúlt években a tehetségkutató műsorok magas nézettséggel szerepelnek a kereskedelmi csatornák műsorkínálatában. Sikerüket látva kijelenthető, hogy jelentős mértékben átrajzolták a népszerű tv-programokról alkotott

|

Kettőn áll a vásár

Határainkon túl mind a fizetős internetes oldalak, mind a nyomtatott digitális kiadványok terén jelentős médiapiaci változások zajlanak, elég csak a szlovákiai online hírpiac egy

E-könyvek és digitális kiadványok

Évtizedekkel ezelőtt a könyvek, újságok, magazinok jelentették a szórakozás fő formáját. Bakfis érzékenyült el a lányregényen, könyökvédős irodista lapozta a sporthíreket, unatkozó háziasszony szórakozott

||

Lájkolod vagy plusszolod?

A keresőóriás 4 hónappal ezelőtt indította közösségi média szolgáltatását, a Google+-t. A közelmúltban számos vélemény formálódott arról, hogy a Google+ és a Facebook ádáz

hu_HUHU