QR kódos mobilfizetés

molnar-judit-tavkozles

Havi egyszeri ATM használat vs QR kódos mobilfizetés

Egyre több lehetőség áll rendelkezésre a készpénzen kívül mint fizetési eszköz. Bár úgy tűnik, hogy a megkérdezettek nem zárkóznak el az új fizetési eszközök alkalmazásától, a bankkártya-használati gyakoriságból látszik, hogy még igen széles az a kör, amelyik ragaszkodik a megszokott készpénzes fizetési módokhoz, és leginkább a fiatal generáció az, amelyiknek megvan a megfelelő technikai háttere és nyitottsága az újdonságok kipróbálására. Az NRC júniusi és augusztusi 1000 fős, 18–75 éves internetezőkre reprezentatív kutatásából szemezgetünk.

Az egyik alapvető készpénz-helyettesítő eszköznek a bankkártyát tekintjük. A megkérdezett internetezők 84%-a rendelkezik bankkártyával. A felsőfokúakhoz képest a bankkártya penetrációja az alap- és középfokú végzettségűek körében alacsonyabb. A megkérdezettek 33%-a állította, hogy havonta vagy ritkábban használja a bankkártyáját, vagyis még mindig sokan csak arra használják, hogy a fizetésüket kivegyék egy ATM-ből. A leggyakoribb helyként, ahol bankkártyával fizetnek, a válaszadók az élelmiszerboltot jelölték meg (86%), majd a benzinkutat (44%) és a patikákat (37%).

A piacon évek óta elérhető a mobiltelefonon keresztüli fizetés lehetősége is, de a válaszadók 75%-a még soha sem próbálta a mobillal történő vásárlást. Aki alkalmanként vagy rendszeresen szokott mobillal vásárolni, azok elsősorban autópálya-matricát (43%), lottót (37%) és parkolócédulát (31%) vásárolnak. Mindezek mellett biztató adat az okostelefonok penetrációjának rohamos növekedése, mely augusztusra elérte a 37%-ot. Természetesen a fiatalok azok, akik a leginkább nyitottak erre az eszközre, így a 18–29 éves internetezők 55%-a már rendelkezik ilyen telefonnal, szemben az 50–75 éves internetezőkkel, akik 14%-ának van ilyen eszköze.

Az internetezőket megkérdeztük arról a QR-kódos vásárlási lehetőségről is, melynek működési elve, hogy óriásplakátokat helyeznek ki forgalmas helyekre, amelyeken különféle élelmiszerek, vegyi áruk vagy más termékek képei láthatóak. A képek mellett pedig egy okostelefonnal beolvasható QR-kód található. A kód az áruházlánc honlapjára irányítja a vevőt, aki így egy mozdulattal virtuális bevásárlókosarába helyezheti a terméket, majd nagyon egyszerűen fizethet, és beállíthatja azt is, milyen címre és időpontra kéri a házhoz szállítást.Ezt a fajta QR kódos vásárlás lehetőséget a válaszadók 38%-a ismerte, és közülük is inkább a fiatalabb 18–39 éves korosztály. Az internetezők 45% inkább semleges álláspontot foglalt el, hogy mennyire tetszik neki ez a lehetőség, míg 29% említette, hogy tetszik neki. Mindezzel párhuzamosan a kipróbálás lehetősége nagyságrendileg három egyenlő részre osztja a válaszadókat: 32% kipróbálná, 33% bizonytalan és a fennmaradó 35% utasítja el a lehetőséget. A szívesen kipróbálók között szignifikánsan nagyobb arányban vannak a többi korcsoporthoz képest a 18–29 évesek, akik amúgy is inkább rendelkeznek a vásárláshoz szükséges technológiai háttérrel. Azok, akik QR kóddal vásárolnának, leginkább elektronikai cikket, könyvet és színházjegyet, koncertjegyet vagy más belépőt vennének.

A QR kódos vásárláshoz szükséges mobilfizetési technológia már most is rendelkezésére áll. Ennek segítségével gyakorlatilag a telefonunkat használjuk bankkártyánk helyett fizetéshez. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak a mobilalkalmazás PIN kódját ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.

Ez a mobilfizetési technológia a megkérdezettek 30%-ának tetszik, és inkább a budapestiek azok, akik nyitottabbak. A rendszer biztonságosságával kapcsolatban 38% találja biztonságosnak, míg az alapfokú végzettségűek azok, akik inkább úgy vélik, hogy ez egy nem biztonságos fizetési mód. A 23%-os igénybe vevők körében a férfiak azok, akik nyitottabbak a használatra. A mobilfizetéssel leginkább készpénzes (66%) és bankkártyás fizetést váltanának ki ( 57%). A válaszadók leginkább élelmiszerboltban (66%), benzinkúton és más boltokban (50%) tudná elképzelni, hogy a mobilfizetési rendszert használja.

A QR kódos fizetés és mobilfizetés együttes alkalmazásával a válaszadók úgy vélik, hogy leginkább alapvető élelmiszereket (31%), elektronikai cikkeket vásárolnának (28%) vagy csekkeket fizetnének be (28%).

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei

Hatékonyak a non-spot hirdetések

Az NRC kutatásából kiderül, hogyan ítélik meg a tévénézők a non-spot hirdetéseket. Jobban kedveljük-e őket, mint a reklámszpotokat? Hatékonyak-e ezek a megjelenések?

Fenntarthatóság és a magyar fogyasztó

Elkészült az NRC fenntarthatósági kutatása, amely azt járta körül, milyen ismeretei, attitűdjei vannak a magyaroknak az egyes környezeti problémákkal és a környezettudatossággal kapcsolatban, mit gondolnak a felelősségről, és hogyan jelenik meg a fogyasztók, vásárlók döntéseiben, szokásaiban a fenntarthatóságra való törekvés.

Változó tartalomfogyasztás

Hogyan alakultak át az elmúlt egy évben a tartalomfogyasztási szokásaink, és tartósak maradnak-e ezek a változások? Mi az oka annak, hogy a lineáris tévézés még mindig jelentős részt hasít ki a médiafogyasztásra szánt időnkből, és vajon veszélyt jelent-e rá a streaming platformok erősödése? Egyáltalán, mit látunk a VOD szolgáltatások terén: nyertese lesz-e a pandémiának a Netflix és az HBO GO?

ExperienceConra hangolva: Miért egyre fontosabb az ügyfélélmény?

Mi az az ügyfélélmény, miként lehet tervezni, de főként hogyan lehet úgy menedzselni, hogy az üzleti hasznot hozzon a vállalatoknak? Ezeket a kérdéseket járja körül az ExperienceCon, Közép-Európa első ügyfélélmény konferenciája. Kurucz Imre és Klenovszki János az esemény egyik szervezőjével, Káli Györggyel beszélgetett a témáról, és arról, mi (lehet) a kutatás, mérés szerepe a CX megértésében, tervezésében.