QR kódos mobilfizetés

molnar-judit-tavkozles

Havi egyszeri ATM használat vs QR kódos mobilfizetés

Egyre több lehetőség áll rendelkezésre a készpénzen kívül mint fizetési eszköz. Bár úgy tűnik, hogy a megkérdezettek nem zárkóznak el az új fizetési eszközök alkalmazásától, a bankkártya-használati gyakoriságból látszik, hogy még igen széles az a kör, amelyik ragaszkodik a megszokott készpénzes fizetési módokhoz, és leginkább a fiatal generáció az, amelyiknek megvan a megfelelő technikai háttere és nyitottsága az újdonságok kipróbálására. Az NRC júniusi és augusztusi 1000 fős, 18–75 éves internetezőkre reprezentatív kutatásából szemezgetünk.

Az egyik alapvető készpénz-helyettesítő eszköznek a bankkártyát tekintjük. A megkérdezett internetezők 84%-a rendelkezik bankkártyával. A felsőfokúakhoz képest a bankkártya penetrációja az alap- és középfokú végzettségűek körében alacsonyabb. A megkérdezettek 33%-a állította, hogy havonta vagy ritkábban használja a bankkártyáját, vagyis még mindig sokan csak arra használják, hogy a fizetésüket kivegyék egy ATM-ből. A leggyakoribb helyként, ahol bankkártyával fizetnek, a válaszadók az élelmiszerboltot jelölték meg (86%), majd a benzinkutat (44%) és a patikákat (37%).

A piacon évek óta elérhető a mobiltelefonon keresztüli fizetés lehetősége is, de a válaszadók 75%-a még soha sem próbálta a mobillal történő vásárlást. Aki alkalmanként vagy rendszeresen szokott mobillal vásárolni, azok elsősorban autópálya-matricát (43%), lottót (37%) és parkolócédulát (31%) vásárolnak. Mindezek mellett biztató adat az okostelefonok penetrációjának rohamos növekedése, mely augusztusra elérte a 37%-ot. Természetesen a fiatalok azok, akik a leginkább nyitottak erre az eszközre, így a 18–29 éves internetezők 55%-a már rendelkezik ilyen telefonnal, szemben az 50–75 éves internetezőkkel, akik 14%-ának van ilyen eszköze.

Az internetezőket megkérdeztük arról a QR-kódos vásárlási lehetőségről is, melynek működési elve, hogy óriásplakátokat helyeznek ki forgalmas helyekre, amelyeken különféle élelmiszerek, vegyi áruk vagy más termékek képei láthatóak. A képek mellett pedig egy okostelefonnal beolvasható QR-kód található. A kód az áruházlánc honlapjára irányítja a vevőt, aki így egy mozdulattal virtuális bevásárlókosarába helyezheti a terméket, majd nagyon egyszerűen fizethet, és beállíthatja azt is, milyen címre és időpontra kéri a házhoz szállítást.Ezt a fajta QR kódos vásárlás lehetőséget a válaszadók 38%-a ismerte, és közülük is inkább a fiatalabb 18–39 éves korosztály. Az internetezők 45% inkább semleges álláspontot foglalt el, hogy mennyire tetszik neki ez a lehetőség, míg 29% említette, hogy tetszik neki. Mindezzel párhuzamosan a kipróbálás lehetősége nagyságrendileg három egyenlő részre osztja a válaszadókat: 32% kipróbálná, 33% bizonytalan és a fennmaradó 35% utasítja el a lehetőséget. A szívesen kipróbálók között szignifikánsan nagyobb arányban vannak a többi korcsoporthoz képest a 18–29 évesek, akik amúgy is inkább rendelkeznek a vásárláshoz szükséges technológiai háttérrel. Azok, akik QR kóddal vásárolnának, leginkább elektronikai cikket, könyvet és színházjegyet, koncertjegyet vagy más belépőt vennének.

A QR kódos vásárláshoz szükséges mobilfizetési technológia már most is rendelkezésére áll. Ennek segítségével gyakorlatilag a telefonunkat használjuk bankkártyánk helyett fizetéshez. Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak a mobilalkalmazás PIN kódját ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.

Ez a mobilfizetési technológia a megkérdezettek 30%-ának tetszik, és inkább a budapestiek azok, akik nyitottabbak. A rendszer biztonságosságával kapcsolatban 38% találja biztonságosnak, míg az alapfokú végzettségűek azok, akik inkább úgy vélik, hogy ez egy nem biztonságos fizetési mód. A 23%-os igénybe vevők körében a férfiak azok, akik nyitottabbak a használatra. A mobilfizetéssel leginkább készpénzes (66%) és bankkártyás fizetést váltanának ki ( 57%). A válaszadók leginkább élelmiszerboltban (66%), benzinkúton és más boltokban (50%) tudná elképzelni, hogy a mobilfizetési rendszert használja.

A QR kódos fizetés és mobilfizetés együttes alkalmazásával a válaszadók úgy vélik, hogy leginkább alapvető élelmiszereket (31%), elektronikai cikkeket vásárolnának (28%) vagy csekkeket fizetnének be (28%).

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
Facial Recognition Software az NRC-től|||

Facial Recognition Software projektbeszámoló

Az NRC által kifejlesztett Facial recognition Software az egész reklámszakma számára hasznot hajthat. Segítéségével pontosabban detektálhatják, milyen érzelmi és tudatos reakciókat váltott ki az általuk készített reklámfilm vagy kreatív anyag.

|

Instant Marketing Research projektbeszámoló

Az NRC Kft. az Instant Marketing Research szoftver (IMR) kifejlesztésével egy olyan komplex, ugyanakkor rugalmasan használható piackutatási szoftvert hozott létre, amely online kvalitatív piackutatási eszköztárával egyedülálló a jelenlegi hazai piackutatási környezetben és egy platform keretén belül ad lehetőséget kvalitatív és kvantitatív kutatási eszközök használatára.

infografika

A FELTÁLALT HAGYOMÁNY: bejgli, halászlé és a többiek

Gasztro trendek ide vagy oda, úgy tűnik, hogy még mindig a tradicionális ételek játsszák a főszerepet a magyar családok ünnepi menüjében – ez derül ki az NRC 1000 fős november végi online felméréséből. Mi mindent tálalunk fel az ünnepi időszakban? Ennek jártunk utána kutatásunkban.