A kütyük átveszik a hatalmat…

molnar-judit-tavkozles

A magyar internetezők 32 százalékának van valamilyen kütyüje, 29 százalék rendelkezik okostelefonnal, 5 százalék netbookkal, 2 százalék tablettel és szintén közel 2 százalék ebook olvasóval – derül ki az NRC legújabb kutatássorozatának második hullámából.

A kütyük térhódításának ténye vitathatatlan, inkább csak a folyamat gyorsaságát, intenzitását érdemes vizsgálni. Elsősorban ezt a célt szolgálja az NRC-Kütyüindex, amely egy aggregált mutatószámban minden negyedévben megmutatja, hol is tart a „kütyüőrület” hazánkban.

Bizonyára sokakban felmerült már a kérdés, hogy honnan is ered a manapság oly sokat emlegetett „kütyü” szó. Biztosat a nyelvészeink sem tudnak mondani ezzel kapcsolatban; a szó származási helyét és idejét bizonytalanság övezi. Grétsy László nyelvészünk egy cikkében a következőket írta: „…bár a kütyü szó eredete mindeddig ismeretlen, maga a szó egyáltalán nem az. Már a XVIII. századtól vannak rá adataink. Több nyelvjárásunkban is él, főleg a Dunántúlon, de egyebütt is. Jelenti számos fa vagy növény termésének külső burkát: a mogyoróét, dióét, gesztenyéét; a tölgy- vagy csermakk kalapját, a bab, borsó, lencse hüvelyét, s még több egyebet is – például gatyát vagy vászonnadrágot, amely szintén valamiféle burok…” A kütyü tehát olyan jelentésekkel bírt még néhány évszázada, amit ma már nem is kapcsolunk ehhez a szóhoz.

Manapság leginkább azokat az elektromos, elektronikus, digitális kisebb eszközöket hívjuk kütyüknek, amelyek a mindennapjainkban segítik életünket. Megfigyelhető ezeknél az eszközöknél az is, hogy a méretükkel fordított arányosságban nő az általuk nyújtott funkciók száma. Az okostelefonok például már egy eszközben testesítik meg a diktafont, az mp3 lejátszót, a fényképezőgépet, a GPS-t, az ébresztőórát, a zseblámpát és a videó kamerát is, és mindemellett még telefonálni és internetezni is lehet rajtuk! Nem meglepő tehát, hogy mind a gyártói, mind pedig a fogyasztói oldalon hatalmas az érdeklődés ezek iránt az integrált, modern eszközök iránt. Olyan cégek is elkezdtek új, internethez kötődő termékeket gyártani, amelyeknek korábban nem sok közük volt az informatikához. Nem véletlenül; az USA-ban például a használatban lévő mobiltelefonok 40%-a már okostelefon…

De hogy mi a helyzet a hazai internetezők körében? Kinek, milyen kütyüje van? Mikor és mire használják ezeket az eszközöket? Melyek a leginkább ismert és használt márkák? Ezekre és még sok más kérdésre ad választ az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. kütyükutatása.

A negyedévente megismétlésre kerülő NRC kütyükutatás második hullámának adatfelvétele 2011 októberében zajlott, 1000 fős mintán, a 18-69 éves internetezők körében.

A kutatássorozat keretében a kütyü fogalom a következő értelmezést kapta: KÜTYÜ minden, ami kicsi, mobilis, high-tech, online és trendi. Azaz minden olyan eszköz, amely könnyen mozgatható, újszerű, modern és valamilyen módon köthető az internethez. A meghatározás alapján 4 eszköz, azaz kütyü került a kutatás fókuszába: az okostelefon, a netbook, a táblagép és az e-könyv olvasó.

Ismertség és penetráció

Ismertség szempontjából a képzeletbeli dobogó első helyét az okostelefon foglalja el; a kategória 97%-os ismertséggel bír a hazai internetezők körében, tehát gyakorlatilag szinte mindenki hallott már ilyen eszközről. A második helyre a netbook került, 92%-os ismertséggel; tabletről vagy táblagépről a netezők négyötöde (81%) hallott, az utolsó helyen pedig az e-könyv olvasó „kullog” 71%-os ismertséggel.

Összességében a hazai internetezők 32%-a tartozik a kütyü-tulajdonosok körébe, azaz ennyien rendelkeznek legalább egy kütyüvel a vizsgált négy közül. Okostelefonja jelenleg az internetezők 29%-ának van; 28%-uknak saját, 2 százalékuknak pedig céges (is). Az egyéb kütyük közül a leginkább elterjedt a netbook: 5% rendelkezik ilyen eszközzel; tablet-je és e-könyv olvasója pedig 2-2%-nak van. A kütyü ellátottság jelentősen eltér, ha különböző demográfiai változók mentén nézzük az eredményeket. Nem meglepő módon a férfiak, a fiatalok (18-29 évesek), a felsőfokú végzettségűek és a fővárosban élők körében a legmagasabb a kütyü-tulajdonosok aránya.

Kütyü használat: funkciók és élethelyzetek

A kutatás vizsgálta azt is, milyen élethelyzetekben milyen eszközöket használnak internetezés céljából a hazai netezők. Az asztali számítógép szerepe egyre inkább háttérbe szorul még az otthoni használat tekintetében is. Bár a hazai internetezők háromnegyede még rendelkezik saját asztali számítógéppel, érdekes tény, hogy minden hatodik PC tulajdonos jellemzően nem használja asztali számítógépét internetezés céljából. A laptoppal rendelkezőkre döntően az eszköz otthoni használata jellemző: 86% szokta használni otthon internetezés céljából a laptopját, és relatíve alacsony, 47% azoknak az aránya, akik bármilyen mobilitást igénylő élethelyzetben használják azt. A kütyük esetén habár szintén nagyarányú az otthoni használat, a laptophoz képest valamivel intenzívebb használatot mértünk egyéb élethelyzetekben is: a kütyütulajdonosok 55%-a használja a kütyüjét jellemzően az otthonán kívül (is) internetezés céljából; például nyaraláskor vagy útközben (autóban, közlekedési eszközön). A mért adatok tehát alátámasztják azt a tendenciát, miszerint a laptopok egyre inkább átveszik az asztali számítógépek szerepét az otthoni internetezés tekintetében, a kütyük pedig a mobilitást igénylő élethelyzetekben győzedelmeskednek a laptopok felett.

A kütyükön leginkább használt funkciók az internetes böngészés, a zenehallgatás az eszköz memóriájáról, illetve az információkeresés az interneten; a kütyükkel rendelkezők kb. 60%-a végzi ezeket a tevékenységet legalább heti rendszerességgel a kütyüjén. Népszerű tevékenység még az emailezés, a térképhasználat-útvonaltervezés és a közösségi oldalak látogatása is. A vizsgált funkciók közül az RSS olvasó, hírolvasó használata és az elektronikus könyv olvasása a legkevésbé elterjedt.

Várható penetráció emelkedés

És hogy mire számíthatunk a közeljövőben, azaz az év utolsó hónapjaiban? A kütyük körében az okostelefonnál várható a legnagyobb penetráció emelkedés, a vásárlási szándékot alapul véve 3 hónap múlva várhatóan 4 százalékponttal emelkedik majd az okostelefonnal rendelkezők aránya. Érdekes tény, hogy ezen az 4%-on felül létezik egy olyan 2%-os réteg is, aki nagy valószínűséggel a már meglévő okostelefonját fogja egy újra cserélni. A netbook, tablet és az e-könyvolvasó esetén összességében 1-1 százalékpontos penetráció növekedés várható. Ezek az 1 százalékok ugyanakkor az eszközök jelenlegi penetrációját figyelembe véve szintén relatíve nagy piacbővülést jelentenek. A kütyük térhódítása még inkább szembeötlő, ha a várható növekedésüket a „hagyományos” eszközökével hasonlítjuk össze. A négy vizsgált „hagyományos” eszköz: a laptop, a hagyományos mobiltelefon, az asztali számítógép és a palmtop közül egyedül a laptopban van még növekedési potenciál, igazán intenzív ütemű bővülésre ugyanakkor már ennél az eszköznél sem számíthatunk.

NRC- Kütyüindex: 11,06

Annak érdekében, hogy negyedévente követni lehessen a kütyühelyzet változását a magyar internetezők körében az NRC létrehozott egy olyan aggregált mutatószámot, az ún. NRC- Kütyüindexet, amely egy számban sűrítve mutatja be a hazai internetes társadalom kütyükhöz fűződő viszonyát. Az index tehát magába foglalja az okostelefonok illetve egyéb kütyük penetrációját illetve a kütyükön használt funkciók számát és a funkciók használatának gyakoriságát is.

Az Index az egyéni szinten elért kütyü score-ok átlaga, amely 0-100-ig vehet fel értékeket. (Példaként: 0-ás kütyü score-t kap az, aki a négy vizsgált kütyü közül egyikkel sem rendelkezik. 100-as, azaz maximális kütyü score-t pedig az kaphat, aki 2 vagy több kütyüvel rendelkezik és az eszközök által elérhető funkciók döntő többségét napi szinten használja.)

kutyu_kep_1

A hazai internetezők körében a Kütyüindex 2011 negyedik negyedévében 11,06. Messze vagyunk tehát még a maximális, 100-as Kütyüindextől…

A piaci trendek és a kutatás eredményei alapján is arra számíthatunk, hogy az NRC-Kütyüindex már a közeljövőben gyors ütemű növekedésnek indul majd. A kérdés csak a növekedés intenzitása illetve a mögötte álló okok: Vajon a kütyütulajdonosok számának növekedése vagy inkább a kütyükön elérhető funkciók intenzívebb használata emeli meg az indexet jelentősebb mértékben a következő negyedévben? Az NRC kutatócsapata úgy látja, hogy mindkét faktor jelentős mértékben hozzá fog járulni ehhez, hiszen a jelenlegi használók egyik napról a másikra fedeznek fel és szeretnek meg újabb és újabb funkciókat és applikációkat a kütyüjeiken. Emellett az egyébként is magas keresletet még fokozza az is – és a gyártók is arra számítanak – hogy az idei karácsony egyik legnépszerűbb ajándéka várhatóan az okostelefon lesz.

De hogy ténylegesen is hogyan alakul ez a piac? A választ mindig megtudhatjuk majd az NRC kütyükutatás aktuális hullámának eredményeiből.

***
Még több cikk kütyü és kütyüindex témában!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
|

Férfias márkák – VMR.man

Márka kutatás Férfi vagyok, és az illatom is férfias – sulykolja belénk a legújabb Old Spice szpot. Az Old Spice tehát már nem csupán

Állást kereső netezők – Helyükre kerülnek?

Az immár másfél éve szirmot bontott világgazdasági válság egyik, egyszeri emberek számára legérzékenyebb leképeződése az álláslehetőségek beszűkülése, és sok esetben a jelenlegi munkahelyük vagy

Szülői értekezlet

Böngészés tematikus portálokon, szakértői blogok olvasgatása, hozzászólás online fórumokon, csevegés közösségi oldalakon – néhány olyan tevékenység, amely jellemző kisgyermekes anyákra az interneten. Az NRC