„Színház az egész világ…

vegh-viola-color
…és színész benne minden férfi és nő.” Na de kik ülnek a nézőtéren? Kik járnak színházba és miért? És miért nem? Nos, a 18-59 éves magyarok körében legfeljebb minden harmadik férfi és nő fordul meg színházban egy év alatt, és mindössze minden hatodik tölti szívesen szabadidejének óráit a nézőtéren. Kutatásunkból kiderült, hogy a visszafogott lelkesedés oka leginkább a jegypénztárak környékén keresendő. A legnagyobb visszatartó erő a magas jegyár, de minden második megkérdezett akkor sem járna gyakrabban színházba, ha olcsóbb lenne. De járjuk egy kicsit körbe a témát, mielőtt megelégszünk ezzel az egydimenziós válasszal!

*****

Módszertani cikkünk a 2015. őszi Marketingkutató magazinban jelent meg. Rendelje meg  az NRC ingyenes szakmai magazinját, amelyet vállalati feliratkozóinknak postai úton is eljuttatunk.

*****

Fiatal vagyok én még ehhezHa azt gondolnánk, hogy színházba csak az idősek járnak, nagyot tévednénk. A fiatalok kifejezetten lelkes színházlátogatók: a 18-29 évesek 34%-a legalább egyszer egy évben megnéz valamilyen előadást, ezzel az ő körükben a legmagasabb az színházba járók aránya. (Persze moziba azért jóval több fiatal jár, ez ugyanis 63 százalékukra jellemző.) Vidéki levegőA színházi élet Budapesten ugyan pezsgőbb  –  jóval több alkalma van egy fővárosban élőnek eljutni egy jó darabra –, de ez nem jelenti azt, hogy a vidéken élők számára elérhetetlen lenne a színházi élmény (színházlátogatás legalább évente: Budapesten 48%, vidéken 26%). Vidéken népszerűbbek a szervezett színházlátogatások, és – mivel kisebb a választási lehetőség – a bérletet váltók aránya is magasabb, mint a budapesti színházlátogatók körében.Úri huncutság, a kultúrafogyasztás alappillére vagy jó szórakozás?Úgy tűnik, hogy bár az emberek többé-kevésbé egyetértenek azzal, hogy a színházlátogatás a műveltség fontos része, de azért inkább szórakozásnak tartják, emellett egyáltalán nem gondolják cikinek, vagy sznob dolognak elmenni színházba. Sőt az sem elképzelhetetlen ma már, hogy valaki egyedül ül be egy darabra – minden negyedik színházlátogatóval előfordul néha, hogy társaság nélkül is megnéz egy-egy előadást. Jegyvásárláskor elsősorban a történet, a darab alapján döntenek a  nézők, de az esetek csaknem felében a színészek jelentik a vonzerőt. Legkedveltebbek a szórakoztató, könnyedebb műfajok; a színházba járók több mint háromnegyede néz szívesen klasszikus komédiákat, csaknem fele kortárs vígjátékokat, a musicaleket pedig kétharmaduk kedveli – bármilyen egyéb műfaj ezeknél sokkal kevésbé népszerű.Színházjegyet a színházjegyboltbólA jegyeket a színházlátogatók nagy része még mindig személyesen szerzi be a színház jegypénztárában (73%), vagy jegyirodában (65%), pedig online már számos erre szakosodott honlapon vásárolhatunk, és akár jelentős kedvezményeket is el lehet érni internetes vásárlással. Egyelőre a színházba járók kevesebb, mint fele vásárol jegyértékesítő portálon, ennél valamivel gyakoribb, hogy közvetlenül a színház honlapján vesznek jegyet. Különösen a fiatalokra jellemző ez, akik ezen a területen is egyre inkább az online megoldások felé fordulnak.Nincs egy rongyomÚgy tűnik, a férfiak számára valamivel nagyobb kényelmetlenséget okoz egy-egy színházi program. Ők elsősorban párjukkal, házastársukkal látogatják az előadásokat, és jobban zavarja őket, hogy nagyon előre kell tervezni  (27%-nak okoz problémát), vagy nincs kedvük kiöltözni (21% ezért is nem jár gyakrabban színházba). Azok a nők, akik legalább évente egyszer eljárnak színházba, gyakran mennek el barátaikkal (81%), és leginkább a jegyek ára zavarja őket – az öltözködés náluk nem szerepel a kifogások közt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
psz további cikkei

Almát a körtével

Online kvalitatív módszerek Az online kvalitatív módszerek használata annak ellenére gyerekcipőben jár, hogy technikai akadálya régen nincs annak, hogy tökéletesen ügyfél- és résztvevőbarát felületeket

|

Élesztő a magyar sörkultúrának

2012 januárja óta engedélyezett Magyarországon a kisüzemi házi sörfőzés, aminek hatására a pálinka után a sör forradalmát jósolják hazánkban a jelenleg is zajló gasztroforradalom

|

Kisképernyős usability kutatások

Az online világban való létezés minden szereplőtől megköveteli, hogy átlépve addigi tapasztalatain és megszokott gyakorlatán, folyamatosan „out of the box” gondolkodjon. Igaz ez a

Még van hova fejlődni

Sokat beszélünk mostanában a hazai borkultúra fejlődéséről. Egyre több a lehetőség azok számára, akik szeretnék jobban megismerni a borokat akár fesztiválokon, akár borkóstolókon. A