Húsvét 2019. Még mindig divat a locsolkodás

A magyarok inkább családi, mint vallási ünnepként gondolnak a húsvétra – derül ki az NRC friss felméréséből. A hagyományok, szokások azonban ma is élnek: egyre népszerűbb a tojásfestés, és a locsolkodás sem megy ki a divatból.

Bár a húsvét a keresztény világ egyik legnagyobb ünnepe, a 18-59 éves magyarok csupán 30 százaléka tekinti vallási ünnepnek. A többség a négynapos hétvégét inkább családi eseményként tartja számon, amelynek része a pihenés is – az emberek kétötöde ugyanakkor a hagyományokat, szokásokat is fontosnak tartja. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy míg Jézus feltámadása a megkérdezettek alig több mint egynegyedének jut elsőként eszébe a húsvétról, addig négyből hárman az ünnep valamelyik tradicionális elemét említik: a locsolkodást (25%), a húsvéti sonkát (19%), a hímes tojást és a tojásfestést (12%), valamint a húsvéti nyulat (11%).

Míg egyébként a tojásfestés egyértelműen a nők számára fontos szimbólum, addig a locsolkodás inkább a férfiak körében számít a húsvét legjellegzetesebb motívumának.

És úgy tűnik, a gondolatot általában tettek is követik, hiszen 61 százalékuk tartja is ezt a hagyományt – és bár többségük csak a velük egy háztartásban élő hölgyeket locsolja meg, a locsolkodók kétötöde ennél távolabbra is merészkedik, és legalább néhány rokont, ismerőst is meglátogat. De ne gondoljuk, hogy a locsolkodás egy kiveszőben lévő hagyomány, ami már inkább csak az idősebb generációkban hódít – ugyanis legnagyobb arányban éppen a fiatalokra jellemző: a huszonéves férfiak háromnegyede előveszi húsvétkor a kölnit vagy a szódavizet. 88 százalék az előbbivel, 12 százalék pedig az utóbbival támad – érdekes jelenség egyébként, hogy a klasszikus megoldás, vagyis a vízzel történő locsolás manapság inkább a városokban népszerű.

Hölgyek és a húsvét

És mi a helyzet a hölgyekkel? Nos, többségüknek nem kell aggódniuk, hogy „elhervadnak”, hiszen 72 százalékukat meg szokták locsolni húsvétkor, és ők jellemzően csokitojással, vagy egyéb édességgel honorálják a gesztust. Festett tojást csupán egyharmaduk ajándékoz, noha ennél többen – és egyre többen – vannak, akik az ünnep alkalmából tojásfestéssel is töltik az időt: a nők 40 százaléka szokott tojást festeni akár csak kedvtelésből, vagy ezzel is színesítve a húsvéti dekorációt.

A tojás persze a terített asztalokról sem hiányozhat. A magyarok négyötöde nem tudja elképzelni az ünnepet főtt tojás nélkül, de még ennél is fontosabb a húsvéti sonka, amit 87 százalék fogyaszt ilyenkor. A többség tormával, de a fonott kalács is sok helyen állandó eleme a húsvéti menünek.A lakomát persze tradicionálisan negyvennapos böjt előzi meg, ilyen hosszú önmegtartóztatást azonban mindössze 3 százalék tart, és rövidebb – a nagyhétre, nagypéntekre korlátozódó – böjtöt is csupán 17 százalék. Míg tehát az ünnep kellemes hagyományait lelkesen őrizzük, ezt a lemondással járó – és egészségmegőrzés szempontjából sem mellékes – tradíciót csak minden ötödik magyar követi.

Húsvét, piackutatás, infografika, hogy mit eszünk húsvétkor.

Segíthetek? Részletes információért forduljon hozzám!

[vc_row_inner el_class=”bottom0 top0″][vc_column_inner width=”1/3″ el_class=”top20 bottom0 centered”][vc_single_image image=”10143″ alignment=”center” img_link_target=”_self” img_size=”full” el_class=”bottom0 top0″][vc_column_text el_class=”top0 bottom0″]ügyvezető igazgató[/vc_column_text][bs_button url=”mailto:janos.klenovszki@nrc.hu” class=”primary” size=”normal” target=”_self” extra_class=”bottom0 top20 centered”]E-mail üzenet írása[/bs_button][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″ el_class=”top30 bttom0″][highlightbox]”Több, mint 20 éve dolgozom a piackutatás területén, az ország első online kutatócégének vezetőjeként pedig 19 éve hiszek abban, hogy a modern technológiák bevezetésével, az innovatív megoldásokkal és professzionális kutató csapattal érhetjük el azt, hogy megbízható, problémaspecifikus adatokat szállíthassunk megbízóinknak. Tanácsadó cégként pedig fontosnak tartjuk, hogy ne csak számokat tudjuk nyújtani ügyfeleinknek, hanem javaslatokat, ötleteket is. Innovatív megoldásokkal és piackutatásokkal kapcsolatos kérdésekben forduljon hozzám bizalommal!”[/highlightbox][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column width=”1/3″ el_class=”textaligncenter top0 bottom20″][vc_column_text el_class=”top0″][ninja_form id=7][/vc_column_text][vc_row el_class=”top0 bottom0″][vc_column width=”1/1″ el_class=”top0″][background_block bgcolor=”#ffffff” opacity=”1.0″ contentcolorclass=”dark-on-light” parallax=”disabled” parspeed=”8″ ptop=”0″ btwidth=”0″ btcolor=”#44576a” bbwidth=”0″ bbcolor=”#44576a” el_class=”bottom0″][vc_column_text el_class=”bottom0 top20″][/vc_column_text]
Facebook
Twitter
LinkedIn

Artikel zu ähnlichen Themen

Stöbern Sie in den herunterladbaren Infografiken des NRC, nutzen Sie die Daten, die Sie finden, aber verweisen Sie bitte immer auf uns.
Lassen Sie uns reden!

Schreiben oder rufen Sie mich an und ich werde Ihre Fragen beantworten

Wir können Ihnen helfen, dass sich Ihre Investition in die Marktforschung schnell auszahlt!
Weitere Artikel von János Klenovszki
Új kollégát keresünk: piackutatási projektkoordinátor, online kérdőívszerkesztő

Adatelemző, piackutató

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi piackutató, adatelemző kollégáját!  Munkakörhöz tartozó feladatok: Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent: És mit kínálunk cserébe?  Céginformáció:

A piackutatás 2024-es trendjei

A piackutatás 2024-es trendjei

Piackutatás 2024. Mega-, és mikrotrendek, szakértői beszélgetés Falus Tamással és Géczi Tamással a piackutatás jelenéről és jövőjéről az NRC friss podcastjében.

de_DEDE