Egy nagyon jót beszélgettünk Dr. Babocsay Ádám pszichológussal, kvalitatív kutatási szakemberrel:
- A “GOT MILK” kampányról,
- a kvalitatív kutatások értelméről és hasznáról,
- a fogyasztói insightokról,
- a legnagyobb kvalitatív kutatói hibáról,
- az online kvalitatív kutatások covid általi berobbanásáról,
- a mélyinterjún és fókuszcsoporton túlmutató online kutatási módszerekről
és arról, hogy kell-e félnie a kvalitatív kutatónak a mesterséges intelligenciától az NRC research&more legújabb podcast adásában.
Tartsatok velünk, hallgassatok ránk!
A kvalitatív kutatások új korszaka: Online térhódítás, COVID hatások és a kihagyhatatlan MI
A kvali kutatások világában új fejezet kezdődik, ahogy a digitális technológiák és a mesterséges intelligencia (MI) segítségével a kutatók felfedezhetik az ügyfelek elrejtett vágyait és piaci trendeket. A COVID-19 járvány hatalmas lökést adott az online kutatásoknak, amelyek a vállalatok számára hihetetlen lehetőségeket kínálnak a siker elérésében.
Az ilyen típusú kutatások hagyományos módszerei, mint a mélyinterjúk és fókuszcsoportok, az online térbe költöztek. Sherry Turkle, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) pszichológiaprofesszora és a “Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age”című könyv szerzője, rámutat arra, hogy “a digitális technológia lehetővé teszi a kutatók számára, hogy különböző platformokon gyűjtsenek adatokat, így bővítve a vizsgálatok lefedettségét és mélységét.”
A COVID-19 járvány hatalmas hatással volt az üzleti életre és a piackutatásokra is. Az otthoni munkavégzés és a digitális kommunikáció térhódítása miatt a vállalatoknak alkalmazkodniuk kellett, hogy életben maradjanak és sikerre leljenek ebben a megváltozott világban. Az online kutatások elterjedése lehetővé tette a vállalatok számára, hogy közvetlenül a fogyasztókhoz forduljanak, így jobban megérthetik igényeiket és elvárásaikat és olyan új kvali módszerek jelentek meg és válnak egyre sikeresebbé, mint a bogkutatás, az online fórumkutatás vagy éppen mobiletnográfia módszere, amelyek mélyebb megértést és jobb insightokat tudnak biztosítani, mint a hagyományos módszerek.
Az üzleti világban érdemes piackutatásokat alkalmazni, amikor új termékeket vagy szolgáltatásokat fejlesztünk, célcsoportokat határozunk meg, vagy ügyfél-elégedettséget mérünk. Sarah Tracy, a “Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact” című könyv szerzője, azt javasolja, hogy “a vállalatok alkalmazzanak kvalitatív kutatásokat döntéshozatali folyamataik során, hogy mélyrehatóbb betekintést nyerjenek az ügyfelek igényeibe és fájdalompontjaiba elősegítve így a sikeresebb üzleti stratégiák kialakítását.”
Kell-e félni a kvalitatív kutatóknak
A mesterséges intelligencia (MI) forradalmasítja a kvalitatív kutatást, az adatgyűjtés és elemzés folyamatainak automatizálásával időt és erőforrást megtakarítva. Az MI azonban nem helyettesíti a kutatók szakértelmét és empátiáját, hanem inkább támogatja őket a folyamatban. Dr. Babocsay Ádám, pszichológus és piackutatási szakértő szerint:
A kvalitatív kutatóknak nem kell félniük az MI-től, hanem használniuk kell azt a munkájuk hatékonyságának növelése érdekében. Az MI jelentősen segíthet abban, hogy összetettebb képet kapjunk a vizsgált jelenségekről, és ezáltal jobban megérthessük az ügyfelek gondolkodásmódját és viselkedését.
Az internet hatalmas adatforrása, az online kvalitatív kutatások és az MI együttes alkalmazása a kutatók számára hatalmas lehetőségeket nyit meg. Az üzleti életben a változások megértésének és a piaci trendek követésének kulcsa a gyors és rugalmas alkalmazkodás. A mély megértést támogató kutatások, az online térbe költözve és a mesterséges intelligencia segítségét élvezve, a jövőben is szerves részét fogják képezni a vállalatok sikeres piaci pozíciójának kialakításában, az ügyféligények, félelmek és elvárások megismerésében.