Bábel-Szűcs Szilvia interjúja Serfőző Lilivel és Torma Csillával.
Serfőző Lili
NRC
Marketingkutató, tanácsadó
1. Tavasz, nyár, ősz vagy tél? Melyik a kedvenc évszakod?
Alapvetően minden tekintetben „déli típusú” ember vagyok, szoktam is mondani, hogy engem „rossz helyen” rakott le a gólya. Tehát a válasz egyértelműen nyár. Imádom a napsütést és a meleget, a főváros is teljesen más arcát mutatja ilyenkor: az emberek kibújnak a csigaházukból, megtelik a város élettel. Ilyenkor én is önkéntelenül vigyorogva járok-kelek a városban, és a jókedv ragadós.
2. Vidék vagy Budapest?
Mindkettőnek megvan a maga szépsége, és más miatt lehet szeretni egyiket vagy másikat. Én Budapesten születtem és itt is nőttem fel, úgyhogy a városi lét a természetes számomra – annak minden pozitívumával és negatívumával együtt. Nagyon sok mindent szeretek Budapestben: a város szépségére újra és újra rá tudok csodálkozni. Nagyon sok programlehetőség van és hihetetlen ereje van a városnak, ahogy egy külföldi ismerősöm mondta: „ez a város a nap minden percében lüktet.” A vidék pont ebből a folyamatos pörgésből és lüktetésből jelent kikapcsolódást, ilyenkor egy kicsit megállok és rendszerezni tudom a gondolataimat.
3. Kvalitatív vagy kvantitatív kutatás?
Mindkét módszertannak megvannak a maga sajátosságai, erősségei. Minden esetben a kutatási cél határozza meg, hogy melyik módszer a legmegfelelőbb, melyik az, amelyik az ügyfél kérdéseit meg tudja válaszolni. Én személy szerint azt gondolom, hogy a kettő együtt tud nagyon hatékonyan működni. A kutatások nagy részében a kvantitatív fázis az, amelyik a fő csapásirányokat meg tudja határozni, és a kvalitatív szakasz az, ami ki tudja egészíteni, mélyíteni tudja a fogyasztói igényekkel kapcsolatos eredményeket. Természetesen kvantitatív kutatóként némiképp elfogult vagyok a számokkal kapcsolatban, de azt gondolom, hogy mára már elavult nézet az, hogy csak kvantitatív vagy kvalitatív kutatási irányokról beszéljünk. Új, innovatív kutatási megoldásokra van szükség, és ehhez a kutatónak is rugalmasnak kell lennie, fejben kell tartani a módszertanok különbségeit, és az előnyös vonások kiragadásával kell új lehetőségeket keresni.
4. A nemzetközi piacon egyre több rendhagyó kutatási megoldást kínálnak a kutatócégek. Ilyen például az ún. arcfelismerő szoftver, amelynek nagy vonalakban az a lényege, hogy pl. egy reklámszpotot néző arcán beazonosítja a különböző érzéseket, amelyeket a szpot vált ki a nézőből. Szomorú, vidám, csalódott arcok. Szerinted mikor jó egy reklám?
Ha az emberek emlékeznek rá. Túl egyszerű válasz, ugye? Pedig tényleg így gondolom. Nyilván a reklámok céljával mindannyian tisztában vagyunk és hatnak is ránk, még ha hajlamosak is vagyunk azt gondolni, hogy szakmabeliként minket aztán nem vezetnek meg a marketingeszközök. Az elmúlt években a reklámpiacon is nagyon nehéz újat, ötleteset mutatni. Azt gondolom, hogy most már nem elég az alapvető trükköket bevetni ahhoz, hogy egy reklám igazán jól működjön. Túl sok inger éri már a fogyasztókat, ki kell tűnni a tömegből. Nálam abszolút a provokatívabb, vicces, akár szemtelen irányvonal működik. Nagyon becsülöm, ha valamelyik márka/cég mer kockáztatni és mást/újat mutatni, vállalva ezzel a bukás veszélyét is akár.
5. A hazai mobiltulajdonosok 45%-ának van okostelefonja. Neked mitől „okos” egy telefon?
Nekem az okostelefont az határozza meg, hogy mire „képes” a telefon. A technikai paraméterei nem annyira fontosak, ahogy az operációs rendszer sem. Nem vagyok kütyü őrült és nem is igazán hoznak lázba a technikai újdonságok, nő vagyok, a telefon színe, formája és a díszítés sokkal inkább le tud nyűgözni, mint egy új alkalmazás.. 🙂
Torma Csilla
Mindshare
kutatási csoport vezető
Csilla 2007 májusában kezdett el dolgozni a Ringiernél kutatási gyakornokként, majd októbertől teljes állásban Sales Support pozícióban. 2008 szeptemberétől dolgozik a Mindshare-nél kutatóként, és 2010 októberétől a kutatási csoport vezetője.
1. Tavasz, nyár, ősz vagy tél? Melyik a kedvenc évszakod?
Most egyértelműen úgy érzem, hogy a tavasz:) Nagyon-nagyon várom már, hogy jobb idő legyen, napsütés, kellemes illatok, földből előbújó virágok, madárcsicsergés..
2. Vidék vagy Budapest?
Én alapvetően vidéki lány vagyok, szeretem a főváros nyüzsgését, de hosszú távon valahol az agglomerációban tudom elképzelni az életemet, nagy kerttel, kutyával, macskával, saját paradicsommal.
3. Kvalitatív vagy kvantitatív kutatás?
Attól függ, hogy milyen kérdésekre keressük a választ a kutatás által. Ha személyes kedvencre gondolsz, akkor inkább a kvalitatív, lehet, hogy azért, mert a munkám során a legtöbbször olyan kérdésekkel kerülök szembe az ügyfelek részéről, amit az iparági kutatásokból nem tudunk megválaszolni, hiszen mindig a miértekre kíváncsiak. Ezért különösen élvezem, ha készül egy projekt, ahol akár egy interjú vagy fókuszcsoport során meg tudjuk kérdezni a fogyasztókat, és elmondhatják a saját véleményüket, ötleteiket, ami nagyon hasznos tud lenni.
4. A nemzetközi piacon egyre több rendhagyó kutatási megoldást kínálnak a kutatócégek. Ilyen például az ún. arcfelismerő szoftver, amelynek nagy vonalakban az a lényege, hogy pl. egy reklámszpotot néző arcán beazonosítja a különböző érzéseket, amelyeket a szpot vált ki a nézőből. Szomorú, vidám, csalódott arcok. Szerinted mikor jó egy reklám?
Én azt szeretem, ha nem derül ki rögtön, hogy milyen terméket reklámoz… mert szépen van fotózva, jó a zene, csak történnek a dolgok, úgy, hogy még bármi lehet… akkor esetleg még végig is nézem:)
5. A hazai mobiltulajdonosok 45%-ának van okostelefonja. Neked mitől „okos” egy telefon?
Attól, hogy tudok rajta internetezni és remek applikációkat tölthetek le, ami szórakoztatnak vagy megkönnyítik az életemet.