Ajándékok a netről

 

Kényelmesebb, általában olcsóbb, és a problémák ellenére is kevésbé stresszes az interneten megvenni a karácsonyi ajándékokat, mint járni a zsúfolt üzleteket – legalábbis így vélekednek azok, akik az ajándékok egy részét webáruházakból szerezték be. Tavaly év végén már a hazai internetezők 55 százaléka tett így, és folyamatosan nő azok száma, akik az ajándékok többségét online veszik meg – mint ahogy azoké is, akik külföldről is vásárolnak.

2017-ben a netpolgárok 49, tavaly viszont már 55 százaléka vásárolt karácsonyi ajándékot az interneten, és a 3,2 millió vásárló egytizede az összes ajándékot, további egyharmaduk pedig az ajándékok többségét webáruházakból, online piacterekről szerezte be. Míg korábban a könyv volt a karácsonyi online vásárlás slágerterméke, addig ma már egyértelműen a műszaki cikkek viszik a prímet. A vásárlók 46 százaléka vett valamilyen kütyüt, szórakoztató elektronikai cikket vagy háztartási gépet, de a könyv is a népszerűbb ajándékok között van még mindig: 26 százalék ajándékozott online könyváruházból. Játékot 33, ruhaneműt, kiegészítőt 28, parfümöt, kozmetikumot, szépségápolási cikket 19 százalék vett az interneten ajándékba. Sokan vannak, akik valamilyen élményt rendeltek az internet segítségével: szabadidős programmal (vagy erre feljogosító belépőjeggyel, kuponnal) 13, utazással, üdüléssel 7 százalék lepte meg szeretteit.

Bár úgy tűnik, a 2016-os káoszból a keresleti és a kínálati oldal résztvevői is tanultak, az online ajándékvásárlás  tavaly sem volt mindig zökkenőmentes: a vásárlók 48 százaléka szembesült valamilyen kisebb-nagyobb problémával. Már az is épp elég stresszt okozhat, ha az utolsó pillanatban érkezik meg a csomag – a vásárlók negyedével történt ilyen –, de voltak olyanok is szép számmal, akik ennél sokkal rosszabbul jártak. 25 százalék egyáltalán nem kapta meg karácsonyig valamelyik csomagot, 11 százalék nem azt a terméket kapta, amit rendelt, 9 százalék számolt be arról, hogy – legalábbis elsőre – hiányos pakkot kapott, és ugyancsak 9 százalék számára sérülten érkezett meg az áru (igaz, ez utóbbi probléma ritkábban fordult elő, mint egy évvel korábban). A hazai webáruházakkal is sokaknak volt problémájuk (tízből négy vásárló szembesült valamilyen nehézséggel, és egynegyedük belefutott tíz napot meghaladó kiszállítási időbe), de még jellemzőbb volt a bosszúság a külföldről történő rendelések esetén: az országhatáron túlról vásárlók 56 százalékának volt valami problémája, ráadásul 40 százalékuk az ünnepekig nem kapta meg a valamelyik csomagot. (Egyébként évről évre többen rendelnek külföldről: 2018 végén már a vásárlók közel 40 százaléka tett így.)

A problémák ellenére a vásárlók 83 százaléka úgy érzi, a karácsonyi ajándékok interneten történő beszerzése még mindig kevésbé stresszes, mint járni a zsúfolt üzleteket (igaz, ez az arány csökkent az egy évvel korábbihoz képest), több mint 90 százalék vélekedik úgy, hogy emellett az online vásárlással rengeteg időt spórolhatunk meg, sőt a többség szerint a weben a választék is nagyobb, és olcsóbban is kijöhetünk az ajándékozásból, mint ha hagyományos módon vennénk meg a fa alá valót.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy a tavaly vásárlók 98 százaléka azt tervezi, hogy 2019 karácsonyára is vesz majd ajándékokat az interneten, sőt a többség minden ajándékot online csatornán kíván beszerezni. Az is kijelenthető, hogy 2019-ben tovább nő majd az online ajándékvásárlók száma – azok körében ugyanis, akik 2018-ban nem vettek ajándékot a neten, közel 60 százalék tartja elképzelhetőnek, hogy idén erre is sor kerül.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
Data Processing, adatmenedzser

Data Processing, adatmenedzser

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi adatmenedzsment, Data Processing pozícióra tapasztalattal rendelkező új munkatársát. Feladatok Elvárások Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent Előnyt