Kütyün a vásár

kurucz-imre
Egy év alatt közel 400 ezerrel nőtt, és már 3,15 millió azoknak a száma, akik okostelefont is használnak internetezésre; a táblagép esetében még ennél is jelentősebb volt a növekedés: 2014 őszén még csak 750 ezren csatlakoztak tablettel a világhálóra, mostanra viszont az ő számuk is meghaladja az egymilliót. A penetráció emelkedésével párhuzamosan a használat is egyre sokszínűbb lesz – mind többen használják kisképernyős eszközeiket internetes vásárlásra is. Hogy pontosan hányan, és hogy mik a kütyüs vásárlás jellemzői – melyek az előnyei vagy épp mi tartja vissza azokat, akik nem élnek ezzel a lehetőséggel –, ezt derítette ki az a friss NRC-kutatás, amelynek eredményeit a szeptember végi Internet Hungary konferencián mutattuk be először.

*****

Média kutatásunk a 2015. őszi Marketingkutató magazinban jelent meg. Rendelje meg  az NRC ingyenes szakmai magazinját, amelyet vállalati feliratkozóinknak postai úton is eljuttatunk.

*****

A kisképernyőn internetezők 3,31 milliós táborának valamivel több mint egyötöde, 750 ezer ember vásárolt kütyüjén keresztül az elmúlt egy évben. Bár e vásárlások egy része valamilyen, a kütyüre letöltött alkalmazásra vagy tartalomra (zenére, filmre) irányult, a többség olyan termékeket, szolgáltatásokat (is) rendelt, amelyeket asztali számítógépen, laptopon keresztül – vagy akár hagyományos módon: üzletben – is megvehetett volna; vagyis az okostelefon és a tablet más eszközök alternatívájaként jelent meg. Persze ha figyelembe vesszük, hogy a kisképernyőn internetezők közel háromnegyede vásárolt valamit az interneten, akkor rögtön látszik, hogy közülük a többség ma még nem használja erre a célra a zsebében lapuló eszközöket.infografika-kutyun-a-vasarPedig a kütyüs vásárlásnak számtalan előnye van: az így vásárlók közel kétharmada érzi úgy, hogy ilyen eszközön vásárolni kényelmesebb, illetve gyorsabb, mint számítógépen, felük pedig azzal is egyetért, hogy maga a folyamat is egyszerűbb. A legnagyobb probléma az lehet a kisképernyős vásárlással, hogy sok esetben nehezebben átlátható – ezt a véleményt még a kütyün vásárlók közül is minden második embert osztja, azok közül pedig, akik nem vásárolnak így, négyből hárman egyetértenek vele. Tehát egyértelműen ez a legfontosabb gátja annak, hogy még többen kipróbálják, és annak is, hogy akik már megtették, gyakrabban vásároljanak így. Azok egyébként, akik szoktak kütyün vásárolni, inkább az előnyeit látják a dolognak, míg azok, akiknek nincs ilyen tapasztalatuk, egyértelműen a hátrányaira fókuszálnak: több mit kétötödük tarja például kockázatosnak, miközben a vásárlók körében ezzel az állítással értenek egyet legkevesebben. Felmerülhet persze a kérdés, hogy aki még sosem vásárolt okostelefonon, annak vajon honnan származhatnak a vélekedései. Nos, nyilván sokan vannak, akik e tekintetben képzeletükre vagy mások elmondásaira hagyatkoznak, ugyanakkor azok sincsenek kevesen, akik már rendelkeznek ilyen irányú tapasztalatokkal. Nem ritka ugyanis, hogy egy kütyütulajdonos – az éppen keze ügyében lévő – kisképernyős eszközön nézi ki magának a terméket, de a vásárlást már számítógépen hajtja végre: a csak desktopon vásárlók 58 százalékával fordult elő ilyesmi a közelmúltban, de – és ez talán még érdekesebb – a kütyün vásárlók 49 százaléka is tett ilyet. Még inkább elgondolkodtató az a jelenség, amikor valaki azzal a szándékkal veszi kézbe érintőképernyős készülékét, hogy azon keresztül vásároljon meg valamit, azonban végül mégis félbehagyja a folyamatot, és számítógépen, laptopon fejezi be. A kütyün nem vásárlók egyharmadával – tehát közel 900 ezer emberrel – történt már meg ez. Ők azok, akikben már megvan (de legalábbis megvolt) a hajlandósága kütyüs vásárlásra, de valami – és bizony leggyakrabban a nehéz kezelhetőség – elriasztotta őket.Ezek után nem is meglepő, hogy a kisképernyőn vásárlók nagy többsége számára fontos, hogy a webáruház vagy piactér vásárlói felülete ezeken az eszközökön is tökéletesen jelenjen meg. Nem is feltétlenül szükséges ehhez külön alkalmazás (ezt ugyanis csak minden harmadik vásárló tartja lényegesnek); egy mobilra optimalizált weboldal már elegendő lehet, sőt ez az, ami elsődlegesen fontos.És hogy mennyire nem mindegy egy webshop számára, hogy mennyire felhasználóbarát a megjelenése okostelefonon vagy táblagépen, azt jól mutatja az az adat, miszerint a kütyün vásárlók egyhatodával előfordult már, hogy hirtelen döntéstől vezérelve rendelt meg olyasmit, amit később – jobban átgondolva a dolgot – már nem biztos, hogy megvett volna. Nyilvánvaló, hogy míg egy könnyen kezelhető felület kedvez az ilyen impulzusvásárlásoknak, addig az az internetes áruház, amely nem áldoz a kisképernyős megjelenésre, idővel egyre több vásárlást – és vásárlót – fog elveszíteni.Még több Média kutatás itt!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei

Interjú Ferenczhalmy Bálinttal

Igyekszünk mindenhol teret engedni az online kutatásnak Kőszegi András interjúja Ferenczhalmy Bálinttal. Ferenczhalmy Bálint jelenlegi feladata az OTP Bank piackutatási tevékenységének szakmai irányítása. Ennek

|

A jó tanulmány nemcsak a kutatócég érdeme

Bábel-Szücs Szilvia (NRC) interjúja Uzoni Balázzsal, a Vodafone Zrt. ügyfélkapcsolati igazgatójával Egy királynak volt három fia. Mindhárom gyermekének szeretett volna pénzt adni, de sajnos

Online társkeresés I.

Milyen a jó első levél? És milyen az, amitől „sírva nevetünk”? Az internetes társkeresés nagyon egyszerűnek tűnik. Legalábbis nekünk, nőknek. Csak bejelöljük, hogy milyen