H1N1 – Miért ellenzi a többség az oltást?

nrc

A hazai internetezők 5 százaléka kapta már meg az új influenza elleni védőoltást, a netpolgárok négyötöde ugyanakkor a közeljövőben sem szándékozik beoltatni magát – derül ki az NRC Piackutató felméréséből, amelyet a HVG Online megbízásából végzett.

Az oltást leginkább a fiatalabbak utasítják el – sokuk nem tartja különösebben veszélyesnek a betegséget vagy pont magát a vakcinát tartja kockázatosnak. Április végén – a sertésinfluenza megjelenésekor – az NRC felmérést végzett az internetezők körében az új betegség megítélésével kapcsolatban – most a cég megismételte ezt a kutatást, vizsgálva ezúttal a netpolgárok védőoltással szembeni attitűdjét is. Érdekes, hogy míg tavasszal a felnőtt internetezők egynegyede gondolta úgy, hogy az új vírus nagyon veszélyes, ezért teljesen jogos az aggodalom, és kevesebb mint 7 százalékuk érezte felesleges hisztériakeltésnek a betegségről szóló híradásokat, addig mára ez az arány gyakorlatilag megfordult: már csak 6 százalék gondolja azt, hogy a probléma valóban olyan súlyos, amilyennek a híradásokból tűnik, azok aránya pedig, akik szerint az egész ügy csupán hisztériakeltés, 19 százalékra nőtt. A netezők többsége, ha nem is tekinti alaptalannak az aggodalmat, mindenképp úgy gondolja, hogy a probléma súlya el van túlozva.

h1n1_abra1

A változás különösen azért érdekes, hiszen jelenleg többen tartják elképzelhetőnek egy esetleges magyarországi járvány kirobbanását, mint áprilisban. Most a netezők 16 százaléka lát komoly esélyt arra, hogy hazánkban H1N1-járvány lesz, és csupán 17 százalékuk tartja ezt elképzelhetetlennek – tavasszal viszont még 30 százalék zárta ki a járvány lehetőségét.

Az attitűdbeli változás oka minden bizonnyal az, hogy az internetezők most sokkal kevésbé félnek magától a betegségtől, mint fél évvel ezelőtt. Akkor – az első hírek hatására – 24 százalék állította, hogy fél az új vírustól, a múlt héten már csak 10 százalék, ráadásul az igazán rettegők aránya a 2 százalékot sem éri el. Az internetezők csupán egyharmada gondolja egyébként azt, hogy az új influenza veszélyesebb, mint egy hagyományos influenzás megbetegedés, és csak minden tizedik tartja sokkal veszélyesebbnek.

A viszonylag alacsony veszélyérzettel összhangban van az az adat, miszerint eddig a hazai internethasználók mindössze 5 százaléka kapott H1N1 elleni védőoltást, és csak további 3 százalék biztos benne, hogy a közeljövőben beoltatja magát. A netezők 80 százaléka viszont inkább elzárkózó, sőt gyakorlatilag minden második netpolgár biztosra veszi, hogy nem fog kérni a vakcinából. Az oltástól való tartózkodás leginkább a fiatalokra jellemző: míg az 50 évnél idősebb internetezők 14 százaléka megkapta már a vakcinát, addig a 30 alattiak mindössze 2 százaléka oltatta be már magát, és 90 százalékuk nem is tervezi az oltást.

h1n1_abra2

Miért ez a nagy ellenállás? A megkérdezettek több mint egyharmada nem tartja annyira veszélyesnek a H1N1-et, hogy emiatt beoltassa magát, ugyanakkor az elzárkózók 39 százaléka az oltóanyag hatékonyságában is kételkedik, 34 százalék pedig egyenesen kockázatosnak tartja a vakcinát. Az, hogy esetlegesen fizetni kell az oltóanyagért, 11 százalékot tart vissza, azok aránya viszont csak 4 százalék, akiket orvos beszélt le az oltásról.

Az internetezők a gyermekeik és az idősebb rokonaik beoltását is inkább ellenzik, de e tekintetben kevésbé elutasítóak, mint akkor, amikor saját magukról van szó. Kiskorú hozzátartozóját 9 százalék biztosan, 26 százalék elképzelhető, hogy beoltaná – az idősek esetében pedig a két arány még magasabb: 11, illetve 33 százalék.

A kutatás a média szerepének és a védőoltással kapcsolatos kampánynak a megítélését is vizsgálta. A megkérdezettek nagy többsége egyetért azzal az állítással, hogy a média túl sokat foglalkozik a H1N1-gyel, és azzal is, hogy nagyon ellentmondó információk látnak napvilágot a témában. Megoszlik ugyanakkor a véleményük arról, hogy a sajtó inkább a védőoltás mellett vagy az ellen foglal-e állást. Minden harmadik netpolgár úgy gondolja, hogy az oltás bevezetése felelőtlen döntés volt, és ami talán megdöbbentő: négyből hárman úgy látják, a védőoltás népszerűsítése mögött inkább állnak üzleti érdekek, mint a tényleges egészségmegőrzés.

A felmérést az NRC 2009. október 28-31. között végezte 1000 internet-használó online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS-NRC InterBus kutatásának offline adataival súlyoztuk, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a legalább hetente internetező 18-69 éves magyar lakosságra nézve.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei

Vásárlás az interneten 2007

Napjainkban az internetet nem pusztán szórakozásra használjuk, hanem egyre nagyobb jelentősége van az internet hasznos funkcióinak is. Rohanó világunkban mindannyian igyekszünk a lehető leggyorsabb

|

Tudatos vásárlók az internetezők

Tíz internetezőből kilenc használja a világhálót arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon az adott termékről, szolgáltatásról, összehasonlítsa a különböző gyártók, forgalmazók kínálatát, és ez alapján

Védjük meg stratégiai cégeinket

Az NRC Piackutató Kft. reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a magyar 18-45 év közötti, AB státuszú és gépjárművel rendelkező lakosság túlnyomó többsége, 85 százaléka nem

Bízunk a közösségi oldalakban

Közösségi média kutatás Az internetezők 90 százaléka rendszeresen látogat közösségi oldalakat, és többségük személyes adatait is közzéteszi adatlapján. Az NRC Piackutató felmérése szerint a

hu_HUHU