A különböző pénzügyi termékek, szolgáltatások igénybevétele a 18‒75 éves internetező lakosság jelentős többségénél elterjedt, de korántsem teljes körű. Jelenleg a netezők 87%-a rendelkezik lakossági folyószámlával és/vagy bankkártyával, közel egyharmaduk megtakarítási termékkel, ötödüknek van hitele, míg közel egytizedük semmilyen pénzügyi termékkel vagy szolgáltatással – a készpénzen kívül – nem él. A pénzügyi ismeretek mértékéről árulkodó tény, hogy – miközben a kibocsátott bankkártyákhoz csaknem kivétel nélkül tartozik bankszámla is – a netezők közel tizede, miközben rendelkezik bankkártyával, nincs tisztában azzal, hogy ezzel egyidőben lakossági folyószámla is rendelkezésére áll.
A takarékoskodók sem fialtatják pénzüket
A takarékoskodó egyharmad sem kockáztat igazán: jellemzően bankszámlán tartják megtakarításaikat (20%), ráadásul közülük is sokan (11%) lekötés nélkül parkoltatják a megspórolt forintokat. A megtakarítással rendelkezők mindössze harmada fekteti be az összegyűjtött összeget vagy annak egy részét: részvénnyel, kötvénnyel, illetve egyéb megtakarítási konstrukcióval a 18‒75 éves netezők tizede rendelkezik. Hasonló arányban vannak (9%) azok, akik tartalékuk nyugdíj-előtakarékossági vagy önkéntes nyugdíjpénztári számlán való elhelyezésével igyekeznek megalapozni idősebb éveik anyagi biztonságát. Mindemellett még ma sem ritka a párnacihára bízni a félretett forintokat: a netezők közel tizede tárol otthonában vagy családtagjainál nagyobb félretett összeget.
A világháló nem elég
A netet rendszeresen használók között sem általános a banki szolgáltatások online igénybevétele: mindössze minden második netező használta a netet az elmúlt hónap során bank- és pénzügyei intézésére, míg interneten keresztül bankkártyával is csak minden ötödik netező fizetett, okostelefonon mindössze a netezők 2%-a bankolt. Emellett a bankkal való személyes kapcsolatfelvételt is szükségesnek érezte minden ötödik internetező. A rendszeres pénzügyi kötelezettségek teljesítésében is kisebb szerepet kap a világháló: a közüzemi számlák kifizetéséhez a netezők mindössze ötöde használja a világhálót (is), az internethasználók döntő többsége (64%) ma is használ „sárga csekket” a közüzemi számlák befizetéséhez.
A pénz(telenség) nem boldogít
Jelenlegi pénzügyi helyzetünk egészen biztosan nem ad felhőtlen örömre okot, ma sokan azt is megkérdőjelezik, hogy a pénz nem boldogít (mindössze a netezők negyede hisz az aforizmának). A 18‒75 éves internetező lakosság fele szinte egyáltalán nem érzi magát anyagilag biztonságban, 92%-a legfeljebb hármast adna jelenlegi anyagi helyzetére, ha iskolai osztályzatokkal kell leírnia azt, és a jövőt tekintve is mindössze alig ötödük optimista. A pénzügyeinket érintő pesszimizmus érthető: a döntő többség esetében a pénz már havi szinten is „jön és megy”, az internethasználó lakosság kétharmadának minden bevétele elfogy a hónap végére.
Vigyázunk rá
Mindezzel együtt a többség egyre tudatosabban igyekszik megnehezíteni a pénz elfolyását. A netezők közel kétharmada családi költségvetést készít hónap elején, közel felük rendszeresen nyomon követi a pénzügyi, gazdasági híreket, értékként és célként tekint a takarékoskodásra.
***
További pénzügyi cikkeinket itt olvashatja.