Pénzügyeinkről "okoson" és egyéb eszközökön

Niederfiringer-Veronika

Több mint hárommillió okostelefon, több mint hárommillió érintés nélküli fizetésre alkalmas bankkártya. Több tucat fizetést lehetővé tévő applikáció, okostelefonos büdzsé-kezelő, árfolyam-figyelő, tőzsdei kereskedő, fizető-alkalmazás. Hogyan változtatott mára hétköznapi pénzügyeink kezelésén a technológia fejlődése? Az NRC 2015. februári kutatása a hétköznapok financiális terheinek – szigorúan technikai értelemben vett – innovatív kezelését lehetővé tevő újítások, köztük a pénzügyi appok használatának járt utána.

*****

Az NRC pénzügy kutatása a 2015. tavaszi Marketingkutató magazinban jelent meg. Rendelje meg  az NRC ingyenes szakmai magazinját, amelyet vállalati feliratkozóinknak postai úton is eljuttatunk.

*****

Újszerűség a tudatosság szolgálatában

A technológiai innováció eredményeként életünk, szokásaink integrált átalakuláson mennek keresztül. A dinamikusan fejlődő eszközök nem elszigetelten jelennek meg, egy-egy új technológia az élet számos területén érdeklődésre tarthat számot. Az innováció tömeges – piaci hasznot hozó – sikere abban rejlik, hogyan tud hétköznapi használati igényeket kielégíteni; az a fejlesztés a nyerő, amely kényelmesebbé vagy akár szórakoztatóbbá teszi a mindennapokat.

Pénzügyeket intézni kétségkívül kevesek számára kényelmes vagy szórakoztató. Szeretjük vagy sem – tesszük. Egyre tudatosabban, egyre átgondoltabban. A 18-65 éves magyarok hattizede úgy érzi, rendszeresen áttekinti a pénzügyeit, és foglalkozik azzal, hogyan lehetne több pénz a családi kasszában. Ugyanennyien vannak, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel nyomon követik, vezetik kiadásaikat. Tízből heten többé-kevésbé átgondoltan vágnak neki egy-egy hónap kiadásainak, minden harmadik felnőtt rendszeresen készít családi költségvetést. Mindeközben csaknem félmillióan vannak, akik a bevételek-kiadások alakulását már okostelefonos alkalmazással (is) nyomon követik.

Az internetbank sikere

A pénzügyeink intézését kényelmesebbé tenni kívánó innovációk iránti igény is kinövi lassan a gyerekcipőt. Jó példája ennek az internetes ügyintézés lehetősége. A világhálót használók többsége bankügyeik esetében sem mondana le a számlakezelés számukra kézenfekvő módjáról: a netezők több mint kétharmada (68%) lényeges szempontnak tartja bankja kiválasztásakor, hogy az kínál-e internetes ügyintézésre lehetőséget adó felületet. Így az online bankolás a költségek (a bankszámla-, a tranzakciós és kártya díjak), valamint az ügyintézés minősége (gyorsaság, felkészültség) után a legfontosabb bankválasztási kritériummá nőtte ki magát az online világra affinis célközönségben. A legtöbb bank alkalmazkodik is ehhez, ma négyből három bankszámlát kezelhet az ügyfél a virtuális térben*, és erről a banki ügyfelek hasonló arányban (72%) tudomással is bírnak. A kínált szolgáltatással sincs alapvetően probléma, sőt a világhálót használók éppen az online ügyintézési felülettel a legelégedettebbek bankjuk szolgáltatásai közül.

Az online bankolás egyre növekvő szerepét, idegenből ismerőssé válását jelzi a használat intenzitása is. Persze sokkal kevesebben rendelkeznek internetbanki tapasztalattal, mint akik személyesen intézkedtek már bankfiókban. Ugyanakkor feltűnő, hogy az online hozzáférés lényegesen gyakoribb kapcsolatfelvételt okoz: a legalább havonta netbankolók aránya a banki ügyfelek között 42%, több mint másfélszerese a havonta bankfiókban intézkedőkének, sőt minden tizedik netpolgár minden héten belép internetbankjába, ami a személyes megjelenés esetén közel elképzelhetetlen. Az internetbankkal egy olyan kényelmet nyújtó szolgáltatás született, amely a virtuális térben otthonosan mozgók vagy az az iránt legalább nyitottak esetében megsokszorozta a pénzintézettel való találkozások számát.

Fizetni is jobb, ha kényelmes

A fizetőeszközök használata terén sem kell messzire mennünk a technikai innováció hétköznapibbá válásának példájáért. Az elmúlt három évben megtízszereződött az érintés nélküli fizetést lehetővé tévő bankkártyák száma. A fő piaci szereplők az új bankkártyák esetében már legtöbbször paypass-funkciós plasztikot adnak – a kártyacserékkel, új kártyaigénylésekkel mára tízből közel négy, összesen több mint 3,3 millió bankkártya vált képessé a terminállal való érintkezés nélküli tranzakcióra*. Az új technológiával szemben kezdetben kitapintható volt a bizalmatlanság, a készpénz és bankkártya-használathoz hasonlóan gyorsnak, egyszerűnek hatott ugyan, de használata biztonsági aggályokat vetett fel**. A kártyatulajdonosok egyre inkább megbarátkoznak az újszerű kártyahasználattal, a banki kapcsolattal rendelkező 18-65 éves lakosság harmada rendszeresen fizet bankkártyájával érintés nélküli módban.

pénzügyi szolgáltatások igénybevétele

„Okoson” bánni a pénzzel?

Az okostelefonos banki, pénzügyi alkalmazások viszonylag újak, így használatuk még meglehetősen parciális. Bár az internetező banki ügyfelek okostelefon-ellátottsága átlagos (64%), és kettőből egy viszonylag rendszeresen tölt le applikációkat, a pénzügyi alkalmazások használatával még kevesen barátkoztak meg. Ezzel együtt az „okoson pénzezők” száma mára már nem elhanyagolható mértékű: valamilyen pénzügyi appot közel minden negyedik okostelefon-tulajdonos, vagyis több mint 700 ezer felnőtt töltött már le, és e csoport nagyjából fele rendszeresen használ is legalább egyet közülük.

Az első lépések jól láthatóan az alacsonyabb biztonsági szintet igénylő pénzügyi műveletek: legtöbben pénzügyi tervezésre, árfolyam-követésre, költségvetés-készítésre, banki ügyek intézésére használják okoseszközüket. A bankok saját applikációit az okostelefonos ügyfelek közel ötöde (17%) próbálta már, ami azt jelenti, hogy több mint félmillió banki ügyfél már smartphone-on (is) használta bankja applikációját. A rendszeres használat ettől persze jóval elmarad: nagyjából minden második kipróbáló vált rendszeres okoseszközös bankolóvá.

Az okostelefonos alkalmazással való fizetés – ahol a biztonság kérdése még hangsúlyosabban jelenik meg – még kevésbé jellemző. Miközben az okoseszközzel elérhető integrált fizetési rendszerek egyre több szolgáltatást nyújtanak – az üzletben, szolgáltatásért való fizetés mellett parkolást, csekkbefizetést, autópályadíj-kiegyenlítést is lehetővé tesznek –, az okostelefonos banki ügyfelek alig tizede próbálta, a rendszeres használók száma pedig mindössze néhány százezerre tehető.

Új célcsoport született?

Az okostelefonos pénzügyi appoknak, mint láttuk, messze nincs annyi felhasználójuk, mint az internetbankoknak. Az igazi, a fejlesztők, szolgáltatók számára is relevanciával bíró kérdés nem is ez, hanem az, hogy az okostelefonon pénzező ügyfelek újak-e, mások-e, mint azok, akiket a pénzügyi szolgáltatók más csatornákon elérnek. Egyelőre úgy tűnik, a kisképernyős eszközön pénzügyeiket intézők csoportja – az internet- és az okoseszköz-használat jellegénél fogva – nagyon hasonlít az online bankolókéra, sőt, kétharmaduk internetbank-használó is egyben. Sem a demográfiai jellemzőikben – jellemzően fiatalabb, városi, magasabb végzettségű férfiak –, sem a használat jellegében nem térnek el jelentősen egymástól. Az intézett banki ügyek is nagyjából megegyeznek: legtöbben számlainformációkat kérnek le, eseti utalásokat kezdeményeznek, mobiltelefon-egyenleget töltenek fel. Az egyetlen szembeötlő különbség, hogy a nagyobb horderejű megbízások, csoportos és állandó átutalási megbízások indítása – ami egyébként általában internetbankon keresztül is kevésbé jellemző – kisképernyőn alig fordul elő.

Úgy tűnik, az okostelefonos pénzügyek intézése nem hozott új felhasználókat, a használók jól körülhatárolható csoportja és a használat jellege is az internetbankkal való szoros rokonságot sejtet: jellemzően inkább arról van szó, hogy azok, akik már korábban is igénybe vették az internetbankot, a netbanki funkciókat választják egy számukra kényelmesebb, kéznél lévő eszközön.

Ezzel együtt, bár az elérhető innovatív eszközök közül ma még egyértelműen az „okoson” bankolásé a pénzügyi innovatív gyerekcipő, az internetbank, az innovatív fizetőeszközök familiárissá válásának mintáján, az eszközök további terjedésével, a közeljövő dinamikus fejlődést hozhat a pénzügyek okostelefonos intézésében is.

* MNB adatok 2014.
** Korábbi cikkünk: Készpénzkímélő fizetési megoldások

***
Még több pénzügy kutatás hír!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
Data Processing, adatmenedzser

Data Processing, adatmenedzser

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi adatmenedzsment, Data Processing pozícióra tapasztalattal rendelkező új munkatársát. Feladatok Elvárások Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent Előnyt