SZEMÉLYI KÖLCSÖN – AKIK (EDDIG) NEMET MONDTAK RÁ

személyi kölcsön
Kozák Anna

A személyi kölcsönt hirdető számos TV reklám és plakát közepette csábítóvá válhat a gondolata egy új autónak, mosógépnek vagy a rég áhított konyhafelújításnak, mégis sokan vannak, akik ellenállnak a kísértésnek. Kutatásunkban annak jártunk utána, miért van ez, illetve, hogy van-e olyan helyzet, amikor mégis igent mondanak. 

Nem szívesen nyújtózunk a takarón túl

Azok, akik még soha nem vettek fel személyi kölcsönt, elsősorban azért döntöttek így, mert saját bevallásuk szerint mindig az anyagi lehetőségeikhez szabják a terveiket (71%). Ez a fajta tudatosság különösen a magasabb státuszú – fővárosi, diplomás, az átlagosnál jobb jövedelmű – csoportokra igaz. Emellett az életkor előrehaladtával is együtt jár: míg a 30 év alattiak körében 64%-ra jellemző, addig a 60-69 éves korosztály 86%-át tartja vissza az, hogy addig nyújtózkodik, amíg a takaró ér.

Ugyanakkor nem csak racionális döntés húzódik a fogyasztási hitel kerülése mögött. A válaszadók több, mint fele (57%) egyszerűen ódzkodik attól, hogy személyi kölcsönt vegyen fel, ami szintén jellemzőbb a felsőfokú végzettségűekre és a magasabb jövedelműekre.

A 30 év alattiaknál továbbá az is fontos tényező, hogy sokan nem váltak még anyagilag függetlenné (37%), azaz náluk még nem jött el az ideje annak, hogy hitelfelvételben gondolkodjanak.

A személyi kölcsön a váratlan eseményeknél jöhet szóba

Még ha szeretjük is a terveket a lehetőségekhez alakítani, az életben adódhatnak olyan váratlan helyzetek, amikor a dolgok nem a tervek szerint alakulnak. Úgy tűnik, ekkor jöhet leginkább számításba a személyi kölcsön. A válaszadók körében háromszor annyian vannak, akik nagyobb valószínűséggel nyúlnának személyi kölcsönhöz  váratlan helyzet miatt (26%), mint egy terv megvalósítása miatt (8%).

Ezt jelzi az is, hogy az olyan konkrét helyzetek között, amiknél felmerülhet a személyi kölcsön lehetősége, leginkább azok kerülnek előtérbe, amikre nem lehet felkészülni.

Mint pl. egészségügyi problémák (34%), haláleset (31%), egy hirtelen jövő kiadás (31%), vagy valamilyen káresemény, meghibásodás (27%). A tervezett események közül az önálló lakhatás megteremtése az, amihez a legtöbben elképzelhetőnek tartanák személyi kölcsön felvételét (31%).

Személyi kölcsön

Összességében a válaszadók hattizede (62%) talált a felsorolt helyzetek között legalább egyet, ami miatt elképzelhetőnek tartaná, hogy személyi kölcsönt vegyen fel. A 30 év alattiak, az alapfokú végzettségűek és  az alacsonyabb jövedelműek pedig még ennél is nagyobb nyitottságot mutatnak. Ráadásul még azok harmada (32%) is, akik korábban elutasítóan nyilatkoztak a személyi kölcsönről – sem váratlan helyzetben, sem pedig terv megvalósításához nem vennének fel – felülbírálja véleményét, ha konkrét helyzetekről van szó.

Az adatok forrása az NRC Személyi Kölcsön Riport 2019 kutatás, amely 554 személyi kölcsönt felvevő és 1636 személyi kölcsönt nem felvevő válaszadó online megkérdezésének eredményeire épül.

Az NRC Személyi Kölcsön Riport megvásárolható!
A kutatást részletesen bemutató oldalt ide kattintva nézheti meg!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
||

FÓKUSZBAN AZ ONLINE BULLETIN BOARD

Ezúttal az online kvalitatív kutatási megoldások közül az online bulletin board (fórumkutatás) módszeréről írtunk összegzést. Hogyan is működik az OBB vagyis a fórumkutatás?

online mélyinterjús módszerek||NRC online kvalitatív módszerek

ONLINE MÉLYINTERJÚK – DISTANCE INTERVIEWING

Korábban az online fókuszcsoportokat, a chat vs. voice módszert mutattuk be, mostani cikkünkben pedig a személyes (one-on-one) interjúzás új útjait és tanulságait igyekeztünk áttekinteni: módszertani megoldások összevetése és támogató szoftverek számba vétele az NRC tapasztalatai alapján.

||||||||||||||||||||||||||

FÓKUSZCSOPORT CHAT VS VOICE

Chat alapú és voice alapú fókuszcsoportok összevetése: jellemzők, előnyök-hátrányok, különbségek | online kvalitatív kutatások az NRC-nél.