Hogyan beszélgessünk a fogyasztókkal?
A járvány okozta, erősen online útra terelt helyzetben a piackutatásban is szükséges az új utak keresése az egyébként személyesen zajló adatgyűjtések megvalósítására. Egyik legnehezebb „dió” mindezek közül az offline megkérdezéssel végzett kvalitatív kutatások kérdése.
Az interjúk, csoportos beszélgetések, amelyek eddig személyesen zajlottak egy jól felszerelt, bemikrofonozott, detektívtükrös teremben, jó pár hétig egészen biztosan nem lesznek opciók a piackutató cégek ügyfelei számára.
A személyes fókuszcsoportok és interjúk insightjaira támaszkodó megbízók számára jó hír, hogy a tervezett kvalitatív kutatások esetében sem kell halasztáshoz folyamodni.
Hazánkban immár a 15-69 évesek körében 84 százalékosra nőtt az internetpenetráció. 84 százalék legalább havonta (73 százalék ráadásul minden nap) használja az internetet. Kutatási adatok tanúsága szerint a lakosság 89%-a chatel legalább hetente, a Facebook Messenger szolgáltatását 85% használja.
Az utóbbi napokban megbízóinkkal folytatott egyeztetések, beszélgetések ihlették következő összefoglalónkat, melyben két alapvető alternatíva, a chat alapú és a hang alapú fókuszcsoportos megoldás alapvető jellemzőit, eltéréseit vetjük össze.
CHAT ALAPÚ ÉS VOICE ALAPÚ CSOPORTOS BESZÉLGETÉSEK
jellemzők, különbségek
CHAT ALAPÚ FÓKUSZCSOPORT
VOICE ALAPÚ FÓKUSZCSOPORT
NINCSENEK TERÜLETI, LOGISZTIKAI KORLÁTOK
A RÉSZTVEVŐK MEGHÍVÁSA, „MERÍTÉS”, REKRUTÁLÁS
- gyors és hatékony, költségkímélő online rekrutálás
- lehetőség/igény szerint kiegészíthető offline rekrutálással (pl. telefonos)
- nagyobb a merítés, pl. az Netpanel hazánk legnagyobb önkéntes online válaszadói panelje, több mint 160 ezer taggal
- a részvételi hajlandóság növelhető online kérdezéssel
- telefonos rekrutálás: számolnunk kell a lakosság növekvő ellenérzéseivel a telefonos kutatásokkal szemben
- online is lehetséges rekrutálni
A RÉSZTVEVŐK JELENLÉTE
- virtuális jelenlét: választott avatarral, névtelenül: elegendő a saját magunk választotta becenév (nickname) és az online felület által felajánlott különféle grafikus figurák közül kedvünk szerint választhatunk
- a beszélgetésen akár saját fotós részvételt is kérhetünk, ha indokolt
- jelenlét csak hanggal/ videóval: erősebb személyes benyomások, pl. rokonszenv-ellenszenv kialakulása (moderátorral, többi résztvevővel)
- előny, hogy a hanghordozásból, szünetekből (videó esetén az arckifejezésekből) az elemzésnél gazdagabban vonhatunk le következtetéseket
BEVONHATÓ RÉSZTVEVŐK
- a digitálisan alapvetően affinis réteg bevonható kényelmesen: a hazai penetráció már rendkívül magas növekedést ért el és a nagy vásárlóerőt is leginkább ezek az internethasználó rétegek képviselik
- a telefonosrekrutálás az idősebb korcsoportok és a hölgyek felé torzít
- a digitálisan affinis réteg is bevonható, náluk viszont – főként a fiatalabb korcsoportoknál -egyértelműen életszerű(bb) lehet a chat alapú megkérdezés
A VÁLASZADÓK SOKFÉLESÉGE
- introvertált válaszadók is bevonhatóak a kutatásba, akik egy telefonos csoportos beszélgetéstől vagy videós részvételtőlelzárkóznak, de chaten minden további nélkül csatlakoznak, nyilatkoznak
- a személyes vagy telefonos megnyilvánulásra nyitott válaszadókat érjük el, akik inkább extrovertáltak
IDŐBELI HATÉKONYSÁG
- időben hatékonyabb:
- rövidebbek, tömörebbek a megnyilvánulások írásban
- érdekesebb, involválóbb témáknál adódhat esetleg hosszabb beszélgetési idő
- egyszerre többen is kifejtik véleményüket, ami szintén „felpörgetheti” a beszélgetést
- időben hosszabbra nyúlik a csoport, hosszabb bemutatkozás és a bemelegítés, lassabban halad a beszélgetés (egyszerre csak egyvalaki beszél)
CSOPORTDINAMIKA ÉS METAKOMMUNIKÁCIÓ
- a virtuális csoportdinamika egészen más, mint a személyes találkozóknál vagy a csoportos telefonbeszélgetéseknél kialakuló dinamika
- a dinamika lényegében verbális alapú tud lenni, a metakommunikációt pedig részben az érzelmeket kifejező ikonok pótolják, korlátozott mértékben
- amennyiben a témánk szempontjából fontos, ez a személyes találkozóknál jobban megvan: ilyen témák esetében fontos, hogy személyes részvételű fókuszcsoportban gondolkodjunk
- előny, hogy megfigyelhető a metakommunikáció (a kiírásnál ugyanakkor ez már elveszhet, csak a moderátor/megfigyelő számára élő tapasztalat)
EGYIDEJŰ MEGNYILVÁNULÁSOK
- kényelmes, megszokott módon a chat-ben: kár egyszerre is írhatják a résztvevők hozzászólásaikat
- egymás hozzászólásaira külön-külön röviden is reagálhatnak pl. érzelmeket kifejező ikonokkal, like-okkal stb.
- lehetőség van a moderátor vagy a segédmoderátor és egy konkért résztvevő között private chatre
- ha a résztvevők egyszerre beszélnek, az nagyban nehezíti a feldolgozást (szó szerinti kiírást)
KÖRÜLMÉNYEK ÉS ADATMINŐSÉG
- esetleges külső hanghatások a résztvevők környezetében nem rombolják az adatminőséget (és így a feldolgozhatóságot: minden írásban rögzül, azonnal)
- külső hanghatások is beszűrődhetnek, ezek a hangfelvétel minőségét rontják
MODERÁLÁS
- egy moderátor és egy segéd moderátor
- hasonlóképpen be lehet vonni segédmoderátort, de időben ez is hosszabbíthatja a beszélgetést
GYORS ADATFELDOLGOZÁS, ELEMZÉS
- azonnal írásban rögzülő beszélgetésfolyam (elemzésre kész) és kommentálási lehetőség a megbízó, kutató számára
- rövidebb elemzési idő
- az értékes insight-ok megjelölhetőek és a fő következtetések már csoport közben jegyzetelhetőek a felületen
- jegyzetelési, kommentelési lehetőség adott a kutatók és a megbízó számára is
- a szó szerinti kiírás időigényes, hosszabb az elemzési idő
- a megbízó munkatársai és a kutatók külön-külön készítenek jegyzeteket (ezek összesítése nehézkesebb)
LEHETŐSÉG KÉPEK, VIDEÓK MEGOSZTÁSÁRA, TERMÉKEK VAGY SZOLGÁLTATÁSOK ÉLETSZERŰ BEMUTATÁSÁRA
LEHETŐSÉG , PROJEKCIÓS TECHNIKÁK, JÁTÉKOK BEIKTATÁSÁRA
LEHETŐSÉG SZAKÉRTŐK BEVONÁSÁRA A HÁTTÉRBEN
- kérdések esetén a háttérben készenlétben állhat a moderátor munkáját támogató szakértő is pl. banki szolgáltatással kapcsolatos vagy egészségügyi jellegű specifikusabb kérdések megválaszolására)
- szakértő csatlakozása (hanggal/videóval) kevésbé rejtett, ami torzíthatja a véleményeket
VIDEÓINTERJÚ LEHETŐSÉGE
VÁLASZADÓI PANEL LÉTREHOZÁSÁNAK LEHETŐSÉGE
- lehetőség van válaszadói közösség vagyis olyan válaszadói panel létrehozására is, amelyen folyamatosan végezhetünk kisebb-nagyobb kutatásokat
- panel létrehozása körülményesebb, időigényesebb és nagyobb háttérmunkát igényel (pl. lemorzsolódók pótlása, rekrutálás)