Interjú Serfőző Lilivel és Torma Csillával

babel-szucs-szilvia-centered

Bábel-Szűcs Szilvia interjúja Serfőző Lilivel és Torma Csillával.

Serfőző Lili
NRC
Marketingkutató, tanácsadó

1. Tavasz, nyár, ősz vagy tél? Melyik a kedvenc évszakod?
Alapvetően minden tekintetben „déli típusú” ember vagyok, szoktam is mondani, hogy engem „rossz helyen” rakott le a gólya. Tehát a válasz egyértelműen nyár. Imádom a napsütést és a meleget, a főváros is teljesen más arcát mutatja ilyenkor: az emberek kibújnak a csigaházukból, megtelik a város élettel. Ilyenkor én is önkéntelenül vigyorogva járok-kelek a városban, és a jókedv ragadós.

2. Vidék vagy Budapest?
Mindkettőnek megvan a maga szépsége, és más miatt lehet szeretni egyiket vagy másikat. Én Budapesten születtem és itt is nőttem fel, úgyhogy a városi lét a természetes számomra – annak minden pozitívumával és negatívumával együtt. Nagyon sok mindent szeretek Budapestben: a város szépségére újra és újra rá tudok csodálkozni. Nagyon sok programlehetőség van és hihetetlen ereje van a városnak, ahogy egy külföldi ismerősöm mondta: „ez a város a nap minden percében lüktet.” A vidék pont ebből a folyamatos pörgésből és lüktetésből jelent kikapcsolódást, ilyenkor egy kicsit megállok és rendszerezni tudom a gondolataimat.

3. Kvalitatív vagy kvantitatív kutatás?
Mindkét módszertannak megvannak a maga sajátosságai, erősségei. Minden esetben a kutatási cél határozza meg, hogy melyik módszer a legmegfelelőbb, melyik az, amelyik az ügyfél kérdéseit meg tudja válaszolni. Én személy szerint azt gondolom, hogy a kettő együtt tud nagyon hatékonyan működni. A kutatások nagy részében a kvantitatív fázis az, amelyik a fő csapásirányokat meg tudja határozni, és a kvalitatív szakasz az, ami ki tudja egészíteni, mélyíteni tudja a fogyasztói igényekkel kapcsolatos eredményeket. Természetesen kvantitatív kutatóként némiképp elfogult vagyok a számokkal kapcsolatban, de azt gondolom, hogy mára már elavult nézet az, hogy csak kvantitatív vagy kvalitatív kutatási irányokról beszéljünk. Új, innovatív kutatási megoldásokra van szükség, és ehhez a kutatónak is rugalmasnak kell lennie, fejben kell tartani a módszertanok különbségeit, és az előnyös vonások kiragadásával kell új lehetőségeket keresni.

4. A nemzetközi piacon egyre több rendhagyó kutatási megoldást kínálnak a kutatócégek. Ilyen például az ún. arcfelismerő szoftver, amelynek nagy vonalakban az a lényege, hogy pl. egy reklámszpotot néző arcán beazonosítja a különböző érzéseket, amelyeket a szpot vált ki a nézőből. Szomorú, vidám, csalódott arcok. Szerinted mikor jó egy reklám?
Ha az emberek emlékeznek rá. Túl egyszerű válasz, ugye? Pedig tényleg így gondolom. Nyilván a reklámok céljával mindannyian tisztában vagyunk és hatnak is ránk, még ha hajlamosak is vagyunk azt gondolni, hogy szakmabeliként minket aztán nem vezetnek meg a marketingeszközök. Az elmúlt években a reklámpiacon is nagyon nehéz újat, ötleteset mutatni. Azt gondolom, hogy most már nem elég az alapvető trükköket bevetni ahhoz, hogy egy reklám igazán jól működjön. Túl sok inger éri már a fogyasztókat, ki kell tűnni a tömegből. Nálam abszolút a provokatívabb, vicces, akár szemtelen irányvonal működik. Nagyon becsülöm, ha valamelyik márka/cég mer kockáztatni és mást/újat mutatni, vállalva ezzel a bukás veszélyét is akár.

5. A hazai mobiltulajdonosok 45%-ának van okostelefonja. Neked mitől „okos” egy telefon?
Nekem az okostelefont az határozza meg, hogy mire „képes” a telefon. A technikai paraméterei nem annyira fontosak, ahogy az operációs rendszer sem. Nem vagyok kütyü őrült és nem is igazán hoznak lázba a technikai újdonságok, nő vagyok, a telefon színe, formája és a díszítés sokkal inkább le tud nyűgözni, mint egy új alkalmazás.. 🙂


Torma Csilla
Mindshare
kutatási csoport vezető

Csilla 2007 májusában kezdett el dolgozni a Ringiernél kutatási gyakornokként, majd októbertől teljes állásban Sales Support pozícióban. 2008 szeptemberétől dolgozik a Mindshare-nél kutatóként, és 2010 októberétől a kutatási csoport vezetője.

1. Tavasz, nyár, ősz vagy tél? Melyik a kedvenc évszakod?
Most egyértelműen úgy érzem, hogy a tavasz:) Nagyon-nagyon várom már, hogy jobb idő legyen, napsütés, kellemes illatok, földből előbújó virágok, madárcsicsergés..

2. Vidék vagy Budapest?
Én alapvetően vidéki lány vagyok, szeretem a főváros nyüzsgését, de hosszú távon valahol az agglomerációban tudom elképzelni az életemet, nagy kerttel, kutyával, macskával, saját paradicsommal.

3. Kvalitatív vagy kvantitatív kutatás?
Attól függ, hogy milyen kérdésekre keressük a választ a kutatás által. Ha személyes kedvencre gondolsz, akkor inkább a kvalitatív, lehet, hogy azért, mert a munkám során a legtöbbször olyan kérdésekkel kerülök szembe az ügyfelek részéről, amit az iparági kutatásokból nem tudunk megválaszolni, hiszen mindig a miértekre kíváncsiak. Ezért különösen élvezem, ha készül egy projekt, ahol akár egy interjú vagy fókuszcsoport során meg tudjuk kérdezni a fogyasztókat, és elmondhatják a saját véleményüket, ötleteiket, ami nagyon hasznos tud lenni.

4. A nemzetközi piacon egyre több rendhagyó kutatási megoldást kínálnak a kutatócégek. Ilyen például az ún. arcfelismerő szoftver, amelynek nagy vonalakban az a lényege, hogy pl. egy reklámszpotot néző arcán beazonosítja a különböző érzéseket, amelyeket a szpot vált ki a nézőből. Szomorú, vidám, csalódott arcok. Szerinted mikor jó egy reklám?
Én azt szeretem, ha nem derül ki rögtön, hogy milyen terméket reklámoz… mert szépen van fotózva, jó a zene, csak történnek a dolgok, úgy, hogy még bármi lehet… akkor esetleg még végig is nézem:)

5. A hazai mobiltulajdonosok 45%-ának van okostelefonja. Neked mitől „okos” egy telefon?
Attól, hogy tudok rajta internetezni és remek applikációkat tölthetek le, ami szórakoztatnak vagy megkönnyítik az életemet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
infografika

A FELTÁLALT HAGYOMÁNY: bejgli, halászlé és a többiek

Gasztro trendek ide vagy oda, úgy tűnik, hogy még mindig a tradicionális ételek játsszák a főszerepet a magyar családok ünnepi menüjében – ez derül ki az NRC 1000 fős november végi online felméréséből. Mi mindent tálalunk fel az ünnepi időszakban? Ennek jártunk utána kutatásunkban.

IMR - Instant Market Research - az online piackutatást támogató komplex rendszer|chatszoba|||||

A KORLÁTOK LEBONTÁSA

Ma már tényleg szinte mindent az interneten intézünk – miért épp a piackutatás lenne kivétel? Elérhetőek olyan komplex kutatási platformok, amelyek tökéletes terepet biztosítanak a fókuszcsoportok, mélyinterjúk online térbe költözéséhez – az NRC által fejlesztett Instant Market Research (IMR) épp egy ilyen kutatási szoftver.

Online vásárlás: férfiak és nők

ONLINE VÁSÁRLÁS: NŐK ÉS FÉRFIAK

Az online vásárlások trendjeit az NRC a 2000-es évek eleje óta vizsgálja. A 2018 első negyedévében indított, célzott E-Commerce Tracking kutatásunkban az e-vásárlók költése mellett az attitűdöket és elvárásokat is rendszeresen nyomon követjük. Ezúttal a férfiak és nők közötti különbségekre voltunk kíváncsiak.

Digi@Bank Monitor: külön is megvásárolható negyedéves elemzéseink (Digi@Bank éves előfizetőknek ingyenes)|Digi@Bank Monitor logo

PÉNZÜGYI TÉMÁK: A DIGI@BANK MONITOR 2019. ÉVI BULLETIN ELEMZÉSEI

Az NRC Digi@Bank Monitor pénzügyi és fintech elemzésének külön is megvásárolható Bulletin elemzéseit foglaltuk össze infografikán: szemezgessen főcímeinkből! Néhány érdekes idei hot topic ízelítőnek: lakáskassza, LTP, hitelezés, kölcsönök, online áruhitel, QR-kód, online hitelesítés