Online bulletin board módszerek
Tartalomjegyzék
AZ ADATGYŰJTÉS FOLYAMATA ÉS NÉHÁNY ÉLETSZERŰ PÉLDA
Egy korábbi cikkünkben röviden bemutattuk az online bulletin board kutatást mint rugalmas adatgyűjtési lehetőséget az elfoglalt, digitálisan affinitásban élen járó célcsoportok megkérdezésére. Annak érdekében, hogy ezt a még kevésbé ismert online kutatási megoldást minél inkább megismerjük, ezúttal az adatgyűjtés folyamatának egyes lépéseit mutatjuk be egy képzelt kutatás példáján keresztül.
Infografikánkon tömören összefoglaltuk egy egyszerű háromnapos OBB koncepcióteszt menetét. A folyamat egyes lépéseinek nyomon követésével könnyebb megérteni, miben is nyújt sokat – akár más kvalitatív módszerekhez képest többet – ez a kutatási megoldás.
Első nap:
- Kérdőív: A meghívott válaszadók kitöltenek egy rövid játékos kérdőívet, amely háttéradatokat nyújt az elemzéshez
- Belépés: A résztvevőket átirányítjuk az online bulletin board felületre, ahol lehetőség van személyes profiljuk elkészítésére
- Csapatkohézió: Rövid bemutatkozás, ismerkedés, játék, beavatás, a célok meghatározása
- Start: A moderátor feltölti az első képet, videót és a kérdést, amely beindítja a beszélgetést
Második nap:
- Ébresztő: A résztvevők meghívása, gyors kis játék, ami elindítja a gondolkodást
- Munka: Kérdés, kép, videó, napi feladat meghatározása. A legjobb, ha automatizált, a személy belépési időpontjában érkezik hozzá a feladat
- Menedzsment: A résztvevők írhatnak hozzászólásokat és olvashatják más résztvevők kommentjeit. A kutató provokatív kérdésekkel, finoman irányítva mobilizálja közösséget. A cél, hogy kialakuljon a diskurzus
- Játék: Az online bulletin boardra fejlesztett szoftverek projektív módszerek, úgynevezett játékok segítségével tartják fenn a figyelmet és gyűjtenek még több insightot a válaszadóktól
- Megbízó: Passzív vagy aktív résztevőként vesz részt az online fórum munkájában, amely során privátban a kutatót kérheti meg további kérdések felvetésére vagy akár saját maga tehet fel kérdéseket, úgy mint egy service design projektben Az IMR esetében például lehetősége van flagelni és kommentezni, amely segítéségével gyorsabban tudnak a kutatók a lényeges kérésekre további válaszokat, insightokat gyűjteni
Harmadik nap:
- Ébresztő: A második körös stimulit a moderátor közzéteszi a résztvevők számára, felhívja a figyelmet, hogy este bezár a fórum
- Összehasonlítás: A résztvevőket felkéri, hogy hasonlítsák össze az első nap látott anyago(ka)t a frissen feltöltött anyagokkal, további kérdéseket tesz fel, hozzászól az eddigi résztvevői visszajelzésekhez
- Visszakérdezés: A moderátor nyugtázza a válaszadók hozzászólásait, feltesz további kérdéseket, igyekszik részletesebben feltérképezni a véleményeket
- Lezárás: A moderátor megköszöni a részvételt és értesíti a minden kérdésre választ adó résztvevőket arról, hogy hogyan és kb. mikor kapják meg az incentive-et
NÉHÁNY PÉLDA BULLETIN BOARD ADATGYŰJTÉSRE
Természetesen az is segít a módszer jobb megértésében, ha néhány konkrét példán keresztül megvilágítjuk, milyen esetekben, milyen témák, üzleti problémák esetén lehet hasznos az online bulletin board módszere:
- Online vásárlás: beszélgetés és tapasztalatmegosztás eddigi online vásárlásokról; felkérés konkrét termék(ek) online vásárlására; beszámolók a tapasztalatokról; a történtek megvitatása
- Regisztrációs online felület éles tesztelése: releváns felhasználók felkérése az éles regisztrációra akár eltérő eszközökön (tablet, okostelefon, PC); a folyamatról szerzett élmények és tapasztalatok megosztása; welcome folyamat megítélése; ötletek az új ügyfelekkel kapcsolatos intergrálási folyamatokra
- Reklám koncepciók és spotok tesztelése: egy reklámfilm tervezet (pl. animatik) akár több verziójának megtekintésére és értékelésre kérjük a résztvevőket; részletesen kifejthetik véleményüket és a miértekre is választ kapunk: az alapötlet, a setup, a szereplők kapcsán még ötletelésre is felkérhetjük őket; több csapattal dolgozhatunk egyidőben, ezzel biztosítva a válaszok sokféleségét
- Szolgáltatási folyamatok fejlesztése: egy adott szolgáltatással akár több érintkezési ponton is kapcsolatba kerülőket részletesen kérdezzük közelmúltbeli friss élményeikről; akár felkérhetjük őket aktivitásokra is (pl. értékesítési pontokon való érdeklődésre, szóróanyagok begyűjtésére); a customer journey közös felrajzolásával feltárjuk a fájdalom- és örömpontokat, rövid és hosszú távú fejlesztendőket; a későbbiekben utókövető mini online kérdőívekben visszatérhetünk újabb és újabb tapasztalataikra (pl. ügyfélszolgálatokon, sales pontokon, fizikai vagy online vásárlások során stb.)
- UX tesztelés: kisebb projektek, landing pagek, regisztrációk stb. tesztelésére az online bulletin board is kiváló megoldás lehet
Az NRC által fejlesztett OBB kutatásokra is alkalmas IMR felület használatával kiaknázható a megoldás minden előnye.
Gyenes Edina, Klenovszki János