Egészség a netről

kurucz-imre

Az elmúlt egy évben közel félmillióan vásároltak valamilyen egészségügyi készítményt az interneten. A termékkategória iránti kereslet és a netes vásárlásra való nyitottság alapján azonban ennél jóval nagyobb is lehetne az online patikák és vitaminboltok vásárlóköre. A piac növekedésének leginkább a bizalmatlanság szab gátat.

Az NRC friss kutatása szerint az elmúlt egy évben az internetezők 57 százaléka, mintegy 2,7 millió ember rendelt valamilyen terméket vagy szolgáltatást online módon. Gyógyhatású szert a netezők 5, vitamint, étrendkiegészítőt pedig 8 százaléka vásárolt – így összességében a netpolgárok egytizede, közel 450 ezer felnőtt vett valamilyen egészségügyi készítményt az interneten.

Elvárnák az ingyenes házhozszállítást

A netes vásárlás legnagyobb előnye az online vásárlók szerint az, hogy így sok esetben olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez, mint ha hagyományos módon szereznék be – 55 százalék sorolja a kedvezőbb árat a top3 előny közé –, de az online boltok vonzerejét jelentősen növeli a non-stop nyitva tartás és a házhozszállítás is. Utóbbi különösen annak fényében érdekes, hogy a termékek kiszállításának díja egyben az egyik legfontosabb korlátja is annak, hogy valaki internetes áruházban vegyen meg valamit. A vásárlók fele általában véve magasnak tartja a házhozszállítás díját, és nem ritka, hogy emiatt változtat eredeti tervein: inkább személyesen veszi át a terméket, vagy nagyobb mennyiséget – esetleg más árucikket is – rak a kosarába, hogy ezzel csökkentse (vagy legalább a vásárlás végösszegéhez viszonyítva mérsékelje) a kiszállítás költségét. A webáruházak nézőpontjából a legrosszabb vevői reakció persze az, ha végül máshol veszi meg a terméket – az elmúlt évben öt vásárlóból négyen tettek így: a magasnak érzett szállítási díj miatt másik webáruházban, vagy offline módon szerezték be a kiválasztott árucikket.

Nem meglepő tehát, ha az online boltokkal szembeni egyik legfontosabb elvárás az ingyenes házhozszállítás, és nincs ez másként az egészségügyi készítményeket forgalmazó webáruházak esetében sem: a termékkategóriát online módon vásárlók háromnegyede kifejezetten fontosnak tartaná, hogy ne kerüljön pénzbe az, ha a futár a lakása ajtajáig viszi a csomagot. Ennek a feltételnek a boltok általában nem felelnek meg, és – bár már most is van e tekintetben üdítő kivétel, épp az internetes patikák körében – nem is valószínű, hogy a közeljövőben változik majd a helyzet. A többi hangsúlyos vásárlói igény kielégítése érdekében azonban már sokkal nagyobb mozgásterük van az egészségügyi termékeket forgalmazó internetes boltoknak. A termékek pontos összetételének feltüntetését 85, a letölthető betegtájékoztatót 81, a jó minőségű és részletekre is kiterjedő – tehát nem csak a csomagolást bemutató – termékfotókat pedig 73 százalék tartja kiemelten fontosnak; de közel ennyien vannak, akik igényt tartanak arra is, hogy a webáruház szakmai cikkeket, véleményeket is megjelenítsen az egyes termékekhez kapcsolódóan.

A bizalmatlanság a legnagyobb akadály

Ha figyelembe vesszük, hogy a 2,7 millió online vásárló közel 85 százaléka – vagyis több mint 2,4 millió ember – szokott egészségügyi készítményeket vásárolni, akkor adódik a kérdés: többségük miért kizárólag offline módon teszi ezt. Ebből – az online vásárlásban amúgy már tapasztalt – 2,4 milliós tömegből ugyanis 1,3 millióan semmiféle nyitottságot nem mutatnak arra, hogy az interneten vásároljanak egészségügyi termékeket; tehát továbbra is kizárólag hagyományos patikákban, drogériákban, szaküzletekben tervezik beszerezni azt, amit – a könyvekhez vagy a műszaki cikkekhez hasonlóan – akár a világhálón is megvehetnének.

Az elutasítás legfőbb oka a bizalmatlanság – a többség egész egyszerűen nem bízik meg eléggé az intenetes boltokban, és ódzkodik attól, hogy ilyen „bizalmi” jellegű terméket egy számára ismeretlen online webáruházban vásároljon meg. „Sok a hamisítvány”, „félek, hogy átvernek”, „az internetes boltokat nem tartom megbízható forrásnak”, „zsákbamacska” – ezek a tipikus vásárlói vélemények, és ha ehhez még hozzávesszük az egyéb ellenvetéseket – például, hogy az online patikákban nem lehet egészségpénztári kártyával fizetni, vagy hogy a neten nem kérhető ki a gyógyszerész tanácsa, véleménye –, akkor látható, hogy bőven van mód arra, hogy a webáruházak üzemeltetői vonzóbbá tegyék az egészségügyi készítmények internetes vásárlását, és ezzel együtt az ilyen termékeket forgalmazó online boltokat.
Ha az ingyenes házhozszállítás nem is mindig realitás, a vásárló bizalmának elnyerése és megőrzése megoldható – bár kétségkívül idő- és munkaigényes – feladat.

Vonzó akciók, vásárlásra ösztönző hírlevelek

Az egészségügyi készítményeket vásárlók kétötödére jellemző, hogy egyszerre nagyobb mennyiséget vesz ezekből a termékekből, vagyis hosszabb időre „bespájzol” az általa vagy a család által szedett gyógyszerekből, gyógyhatású készítményekből, illetve vitaminokból és étrendkiegészítőkből.

A termékkategóriát vásárlók egyharmada kifejezetten érzékeny az akciókra, és hajlamos egy kedvezőbb áron kínált készítményt akkor is betenni a kosarába, ha még megfelelő mennyiség van belőle otthon. Amellett, hogy a többség ragaszkodik a megszokott, jól bevált és megbízható márkákhoz, a vásárlók fele szívesen próbál ki új egészségügyi termékeket. Az internetes patikák, üzletek hírlevelére minden második online vásárló iratkozik fel, és sokuk esetében az e-mail fiókba érkező ajánlatok vásárlást is generálnak: 22 százalék állítja, hogy szokott vásárolni hírlevelek hatására.

A kutatás a 2014. téli Marketingkutató magazinban jelent meg. Rendelje meg  az NRC ingyenes szakmai magazinját, amelyet vállalati feliratkozóinknak postai úton is eljuttatunk.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei