Az online világban való létezés minden szereplőtől megköveteli, hogy átlépve addigi tapasztalatain és megszokott gyakorlatán, folyamatosan „out of the box” gondolkodjon. Igaz ez a felületek tervezőire, fejlesztőire, tulajdonosaira, kutatóira, és végső soron a felhasználókra is. A technológiai fejlesztések, a gyorsan változó eszközpenetráció és eszközhasználat állandó és dinamikus reagálást kíván minden szereplőtől. Új kommunikációs felületek nyílnak, amelyeket a userek másképpen használnak, mást várnak el tőlük, ehhez alkalmazkodva kell tehát megtervezni és létrehozni, és másképpen is kell tesztelni őket, hogy mennyire felelnek meg ennek az elvárásnak.
Bárhol, bármikor, bármilyen felületen
Már régen nem csak számítógépen netezünk, a felnőtt internetezők majdnem kétharmada használ valamilyen internetezésre alkalmas „small screen” eszközt (okostelefont vagy táblagépet), és szinte mindegyikük internetezik is készülékén. Az internetes tartalomszolgáltatóknak kiemelt figyelmet kell szentelniük ezeknek a felületeknek, komolyan kell venniük a kisképernyős megjelenésüket, mert nem elég már egy jól megtervezett, felhasználóbarát és menő honlap, fontos, hogy a felhasználók el tudják érni, és könnyen tudják használni azt mobil eszközükön is.
És akkor még nem is beszéltünk az applikációkról, amiket a készüléktulajdonosok majdnem 90%-a töltött már le. Nem kevesen vannak azok (a kisképernyős internetezők 25%-a), akik szinte gondolkodás nélkül töltenek le applikációkat telefonjukra, és húsznál is több alkalmazást próbáltak már ki. Az ingyenes appok könnyen hozzáférhetőek, de ugyanolyan könnyen törölhetőek is, ha valamiért nem felelnek meg a usereknek.
A felhasználói magatartás az érintőképernyő használatakor egészen más, mint asztali gépen, laptopon: elég csak arra gondolnunk, hogy a navigáláshoz nem egeret, hanem saját ujjukat használják; az egyszerre megjelenített információmennyiség jóval kisebb – így kevesebb a hely a mellébeszélésre, de a reklámtartalom elhelyezésére is. Mivel más a felület, mástól lesz felhasználóbarát egy mobilos vagy egy tabletes megjelenés, mint egy hagyományos képernyőn használt honlap.
Minden lehetséges
Az NRC évek óta foglalkozik weblapok usability tesztjével, aminek a leggazdagabb insightokat nyújtó formája a szemkamerás felvétellel kísért mélyinterjú, melynek során a userek a legtipikusabb felülethasználati szituációk során ismerkednek meg a honlapokkal; a kutató pedig egyrészt megfigyeli és elemzi a vizsgálatba bevont személyek tevékenységét, kattintásait és szemmozgásait, másrészt megtudja használat közbeni benyomásait, elvárásait és nehézségeit a honlappal kapcsolatban.
Miért ne tesztelhetnénk ugyanígy a felületek kisképernyős megjelenéseit, illetve az applikációk használatát? Még csak nagyon kevesen alkalmazzák, de technikai akadálya már régen nincs ezeknek a teszteknek, jelentőségüket pedig a fentiek tekintetében könnyű belátni: fontos, hogy a piacon a felhasználókra optimalizált kisképernyős felületek jelenjenek meg, hiszen ezeket az oldalakat mobilon és tableten is ugyanolyan könnyű elhagyni, felváltani a versenytárséval, mint nagyképernyőn; az applikációkat pedig egy másodperc letörölni, és letölteni helyette egy másikat.
Az NRC a tesztelés során a svéd technológiát alkalmazza. Partnere ebben a Tobii Technology, folyamatos fejlesztéseik segítségével az online felületek tesztelése egyre természetesebb módon zajlik és egyre hatékonyabb. A kisképernyős usability teszt során a felhasználók szabadon használhatják akár saját okostelefonjukat vagy táblagépüket, forgathatják azt, megnyithatnak rajta böngészőt, applikációt vagy videót. Az adatok pontosságát az biztosítja, hogy a teszt során a készülék egy állványhoz van rögzítve, így a kamerák pontosan tudják rögzíteni a képernyőn látható képet és az interjúalany szemmozgásait. Ugyanez a technológia már okostévék platformjainak tesztelésére is alkalmas.
A kisképernyők és alternatív felületek jelentősége egyre komolyabb, felhasználói tesztelésük elhanyagolására pedig egyre kevesebb ürügy marad.
***
Ismerje meg szemkamerás megoldásainkat: szemkamera.com