A képernyők uralma: hogyan hódít az audiovizuális tartalom 2025-ben?

A Netflix a nappaliban, a TikTok a buszon, a Youtube pedig szinte bárhol és bármin. A képernyőidőért folyó harc sosem volt ennyire kiélezett. Az NRC kutatása feltárja a legfrissebb trendeket, és megmutatja, hogyan alakul az audiovizuális tartalomfogyasztás világa 2025-ben. Ezeket a gondolatokat a 2025-ös DigitalMediaHungary konferencián is közöltük.

Ahogy mi az NRC-nél látjuk, a képernyők világa sosem pihen. Évtizedek óta figyeljük, hogyan alakul a tartalomfogyasztás, és a trendek azt mutatják, hogy a változás az egyetlen állandó. Jött a streaming, a közösségi média, és persze a jó öreg TV is tartja magát. De vajon mi a helyzet 2025-ben? Milyen erők formálják a képernyőink előtt töltött óráinkat?

A képernyőn zajló evolúció: platformok harca az időért

A tévé, bár sokan temették, még mindig velünk van. A tévé előfizető penetráció ugyan enyhén, 86%-ról 85%-ra csökkent 2022 és 2025 között, az előfizetők száma még mindig magas és az is marad még jó darabig. Az emberek továbbra is szeretik a TV-t a lineáris tartalmakért és a megszokott programokért, átlagosan napi 125 percet töltve a képernyő előtt – ez a kérdőíves módszertanunk okán tudatos tartalomfogyasztást feltételez, hiszen a műszeres mérés magasabb számokat mér.

A televízió stabilitása mellett a streaming szolgáltatások szárnyaltak a Covid után – mára picit csillapodott a bővülés. A penetráció 33%-ról 50%-ra nőtt az elmúlt 2 évben, a napi átlagos felhasználási idő pedig 69 percről 85 percre emelkedett, jelezve, hogy olykor most már hétköznap is elpuffanhat egy másfél órás egész estés mozifilm, persze a legtöbbeknek hétköznap a sorozatok a nyerők a streamingen. 

A Netflix egyértelműen a piacvezető, sokkal ügyesebben lovagolta meg a Covidot, de a HBO Max és a Disney+ is igyekszik erősíteni pozícióit. A streaming legnagyobb előnye a tartalomválaszték és a kényelem: bármikor, bárhol nézhetjük a kedvenc sorozatainkat vagy filmjeinket, de a lineáris tartalomfogyasztásba szocializálódott, idősebb korosztálynak ez egy új lehetőség, a tartalomválasztási döntés is fárasztó tud lenni, ilyenkor marad a tévé. 

Fontos felismerés, hogy nem kell választani, a TV és a streaming kiegészítik egymást. Aki sokat TV-zik, az valószínűleg a streamingen is szeret az átlagnál több időt tölteni, és fordítva. A lényeg, hogy a tartalomfogyasztás egyre inkább személyre szabottá válik, a megfelelő élet- és érzelmi helyzetre reagálva. Fáradtan szörfözés a tévén, hiszen audiovizuális tartalommal is lehet számunkra már jól ismert, de fontos hangulatokat kreálni. Ezért nézzük meg huszadjára is a kedvenc Bud Spencer filmünket, karácsonykor pedig a Reszkessetek betörőket, és amúgy hétvégente ugyanezt tudják pl. a tehetségkutatók a sokadik szezonban. Ha viszont otthon szeretnénk szórakozni, és képesek, nyitottak vagyunk valami újat, izgalmasat, egy fokkal talán még érdekesebbet is befogadni, jöhet a Netflix.

A közösségi média, mint audiovizuális platform

Ha audiovizuális tartalomról beszélünk, a közösségi média továbbra is meghatározó szerepet játszik a mindennapi tartalomfogyasztásban. A YouTube-ot 79%-a használja, napi 69 percet töltve a platformon, míg a Facebook penetrációja 89%, a napi felhasználási idő pedig 99 perc.

A demográfiai különbségek itt is jelentősek: a fiatalabbak sokkal színesebb közösségi média portfólióval rendelkeznek, napi 299 percet töltve a különböző platformokon (akár, míg az idősebbek (50+) inkább a TV-t és a hagyományosabb tartalmakat részesítik előnyben, átlagosan 59 percet szánva a közösségi médiára. 

A képernyők világa sosem unalmas, a változás állandó, és a trendek folyamatosan alakulnak. A platformok közötti verseny pedig egyre élesebb, de nem a régiek kiszorításával, hanem a kínálat és audiovizuális portfólió bővítésével jár a verseny, nem pedig cserével. Az NRC-nél pedig továbbra is figyeljük a fejleményeket, hogy jobban megértsük a tartalomfogyasztás dinamikáját, de egy biztos: a médiafogyasztási evolúció nem úgy zajlik, hogy a régi kilöki az újat a piacon, hanem kiegészíti azt. Ha harc is folyik, az az időért és nem a penetrációért megy.

Kép forrása: Envato Elements
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kapcsolódó letölthető anyag

9115dea1-8dd5-444c-9eb5-77529fdc16be

Hasonló témájú cikkeink

Válogass az NRC letölthető infkgrafiká között, használd fel az adatokat, amelyeket találsz, de kérlek mindig hivatkozz ránk.
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Sági Ferenc további cikkei
Az e-kereskedelem trendjei - 2024

Az e-kereskedelem trendjei – 2024

Az NRC-nél évtizedes távlatban látjuk az e-kereskedelmi trendeket (is), hiszen a legnagyobb magyar online kutatócégként szakmai kötelességünk ezt a területet (is) mérni. Éveken keresztül

AI és lakosság – mi történt a nyáron? 

AI és lakosság – mi történt a nyáron? 

Még nincs egy éve, hogy a ChatGPT berobbant az életünkbe, s mi máris a harmadik mérést végezzük el a lakosság körében. Az AI alkalmazásokat és azon belül a ChatGPT-t rendszeresen használók aránya viszont egyhelyben topog.

Pszichológus helyett AI?

Pszichológus helyett AI?

Esther Perel pszichoterapeuta és a New York Times bestseller-írója napjaink egyik legélesebb és legeredetibb hangja a modern kapcsolatok terén. Szeptemberben Budapesten, a BrainBar-on adott elő. Szücs Szilvi írása.