Hogy kerül az áru haza? (Letölthető prezentációval!)

 

Az online vásárlás nem mindig azt jelenti, hogy megrendeljük a terméket az interneten, és várjuk, hogy csengessen a futár. E-kereskedelmi tracking kutatásunk szeptemberi hullámában kiemelten vizsgáltuk az egyes átvételi módokat – a házhozszállítástól a boltban történő átvételig.

Az interneten vásárló magyarok 88 százaléka választott az elmúlt egy évben legalább egy alkalommal házhozszállítást,  78 százalék esetében pedig ez a leggyakoribb átvételi mód – derül ki a az NRC átfogó e-kereskedelmi kutatásából. Mindez ugyanakkor azt is jelenti, hogy minden ötödik vásárló valamilyen más átvételi módot részesít előnyben, de a többiekkel is – összességében az online vásárlók közel felével – elő-előfordul, hogy nem a termék házhoz – jellemzően otthonukba, esetleg munkahelyükre – szállítása mellett döntenek.

Több oka is lehet ennek, a vásárlók azonban leginkább a magas kiszállítási díjjal (48%), a kiszállítás számukra nem megfelelő időpontjával (37%), továbbá a könnyen megoldható személyes átvétellel (45%) indokolták döntésüket. A bizalmatlanság ezzel szemben ritkán játszik szerepet abban, hogy a vásárlók nem az elvben legkényelmesebb átvételi módot választják: 9 százalék indokolt azzal, hogy félt, szállítás közben megsérül a termék, a kiszállítást végző cég kiléte pedig csupán 5 százalékot tántorított el.

A kiszállítási díj tehát kulcsfontosságú, és ennek tükrében mindenképp aggasztó, hogy a vásárlók általában véve magasnak tartják azt. Igaz, több mint harmaduk ingyenes házhozszállítást várna el minden esetben, de akiknek nincs ennyire sarkos véleményük, azok is jellemzően 5-10 ezer forintnál húzzák meg azt a határt, ami feletti vásárlásnál már nem tartják indokolnak, hogy fizetni kell a kiszállításért.

A drága házhozszállításnak természetesen következményei is vannak. Bár nem ritka, hogy a vevők a vásárlási összeg növelésével – nagyobb mennyiség vagy más termékek kosárba pakolásával – próbálják csökkenteni a kiszállítási díjat, vagy elérni az ingyenes kiszállítást (ami a webáruházak számára tulajdonképpen előnyös), jellemzőbb reakció az úgynevezett kosárelhagyás: amikor a vásárló inkább egy másik webáruházban, hagyományos módon vagy egyáltalán nem veszi meg a terméket – ilyesmire a magyar online vásárlók 71 százalékánál volt már példa. Az pedig, hogy bár végrehajtotta a tranzakciót, inkább más átvételi mód mellett döntött, 51 százalékkal fordult már elő – a vásárlók negyede egyébként magasnak ítélt szállítási díj esetén akkor is a személyes átvétel mellett dönt, ha ez számára kisebb-nagyobb kényelmetlenséggel jár.

A kiszállítás díja mellett fontos szempont az is, hogy megfelelő időben érkezzen a megrendelt áru. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a hétköznap napközben, vagyis munkaidőben történő kiszállítás a vásárlók háromnegyede számára általában véve megfelelő, a többség ugyanakkor igényli, hogy a futárcég legfeljebb 2 órás intervallumban előre megadja, mikor érkezik a csomag. A 24 órás házhozszállítást ellenben csak tízből három vásárló fogalmazza meg elvárásként, főként azok, akik az átlagosnál gyakrabban vásárolnak a neten. De még ők is többnyire csak sürgős esetekben vagy bizonyos termékek – élelmiszerek, gyógyszerek – vásárlásakor igényelnék ezt az extra szolgáltatást.

A témáról az idei Internet Hungaryn is előadtunk – a prezentáció a gombra kattintva tölthető le.
[wpdm_package id=’15865′]

Érdeklik e-commerce tracking kutatásunk további eredményei? Kérjen ajánlatot!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
Data Processing, adatmenedzser

Data Processing, adatmenedzser

Magyarország legnagyobb online piackutató cége, az NRC keresi adatmenedzsment, Data Processing pozícióra tapasztalattal rendelkező új munkatársát. Feladatok Elvárások Akkor jelentkezz, ha  Előnyt jelent Előnyt