Piackutatási trendek 2025: társadalmi és technológiai trendek, amelyek hatással vannak a világunkra

A piackutatás világa folyamatosan változik. Cikkünkből kiderül, hogy miként befolyásolja a piackutatás fejlődését a társadalmi és a technológiai trendek alakulása. És vajon hogyan hat ez a változás az adatminőség fontosságára? 

A piackutatás mára egy dinamikusan fejlődő, kulcsfontosságú iparággá vált, amely nélkülözhetetlen a vállalatok számára a gyors döntéshozatalban és a piaci változásokhoz való alkalmazkodásban. 2024-ben a globális piackutatási szolgáltatások piaca elérte a 86,56 milliárd dollárt, és előrejelzések szerint 2025-re 90,91 milliárd dollárra növekszik. Ez azt mutatja, hogy az adatalapú döntéshozatal iránti igény tovább nő világ szinten és bízunk benne, hogy Magyarországon is egyre több vállalat felismeri, hogy fejlesztések, a taktikai és vállalati stratégia területén alkalmazott piackutatási módszerek jó befektetés a vállalat versenyképességének és a vásárlók elégedettségének a növelésében. 

Market Research Services Global Market Report 2025

Egy “VUCA” világban kutatunk

A döntéshozóknak ma egy “VUCA” világban kell jó döntéseket hozniuk – ahol minden Volatile (változékony), Uncertain (bizonytalan), Complex (bonyolult) és Ambiguous (többértelmű). A piackutatás szerepe ebben a környezetben már nem csupán az aktuális trendek feltárása, hanem az előrejelzési és stratégiai képességek fejlesztése is, mindezt úgy, hogy az egyre polarizáltabb ügyfélhangokat felerősíti.

A “VUCA” világ egyik fő következménye, hogy az üzleti döntések egyre gyorsabb reakciót igényelnek, miközben az információk komplexitása és az adatok sokszínűsége folyamatosan növekszik. A nemzetközi szakmai cikkeket böngészve, a piacot alakító nagy változások közül három társadalmi és három technológiai trend különösen meghatározó lesz 2025-ben a világra és a piackutatásra.

Társadalmi trendek, amelyek formálják a piackutatás jövőjét

1. A bizalom csökkenése – új kihívások a kutatás hitelességében

A vertikális (intézményi) és horizontális (ember-ember közötti) bizalom világszerte csökken. Az OECD 2024-es adatai szerint a világ országainak 44%-ában az emberek nem bíznak a kormányukban, és ez a trend a vállalatokra, a médiumokra, a mákára és természetesen a piackutatásokra is kiterjed, miközben a piackutatások szerint a márkában való bizalom egyre fontosabb a vásárlások során.

Mit jelent ez a piackutatás számára? A válaszadók egyre szkeptikusabbak a kutatásokkal szemben, óvatosabbak az adataik megosztásában, és ezért egyre nehezebb a piackutatók feladata abban, hogy megfelelő számú és célcsoportba tartozó válaszadót kérdezzenek meg. A kutatások iránti bizalom visszaszerzése iparági feladat lenne, azonban Magyarországon erre egyelőre csak néhány cég törekszik.

2. A születésszám csökkenése és az idősebb generációk térnyerése

A világ demográfiai változásai alapjaiban formálják át a fogyasztói piacot. Magyarországon és számos fejlett országban a termékenységi ráta kritikus szint alá esett, ami azt jelenti, hogy a fiatal fogyasztók piaca zsugorodik, miközben az idősebb generációk egyre tovább maradnak aktívak.

A vállalatok számára ez azt jelenti, hogy a célcsoportok prioritásai átalakulnak. Az idősebb fogyasztók már nem “másodlagos célcsoportok”, hanem a növekedés motorjai lehetnek, és egyre inkább részt vesznek az online térben is. A piackutatásnak gyorsan kell alkalmazkodnia ehhez az új valósághoz, kiemelten fókuszálva az idősebb generációk vásárlási szokásaira és digitális jelenlétére. A másik trend, amely Magyarországon különösen aggasztó lehet a nagy márkák számára, hogy a COVID19 óta jelentős, szinte “visszafordíthatatlan” átalakulás van a vásárlási szokások területén, ahogy ezt az NRC research&more egy korábbi adásában Sági Ferenc és Molnár Zoltán is megállapította.

3. Társadalmi és politikai polarizáció – kihívás a kutatások és márkakommunikáció számára

A politikai és társadalmi törésvonalak fokozódása világszerte hatással van a fogyasztói viselkedésre. A Pew Research Center adatai szerint az emberek egyre inkább politikai alapon választanak márkákat és szolgáltatásokat, és ez a trend Magyarországon is megfigyelhető.

A piackutatásnak ehhez alkalmazkodnia kell:

  • Az érzékeny témákban végzett kutatások nagyobb óvatosságot és pontos mintavételi stratégiákat igényelnek.
  • A válaszadók politikai és társadalmi torzításainak kiküszöbölése egyre nagyobb kihívás.
  • A márkák kommunikációjának kiegyensúlyozottabbá kell válnia, mert a polarizáció miatt a korábban „semleges” kampányok is politikai töltetet kaphatnak

Technológiai trendek, amelyek átalakítják a piackutatást

1. Az AI mint kutatási asszisztens állandó szereplővé válik

A mesterséges intelligencia már nem csupán egy kiegészítő eszköz – 2025-ben a kutatók állandó partnere lesz. Az AI segít az adattisztításban, az adatfeldolgozásban, a mintázatok felismerésében, a jelentések generálásában, és a kvalitatív interjúk leiratainak és elemzéseinek az elkészítésében.

  • Automatikus szövegelemzés és érzelemfelismerés segít az interjúk és fókuszcsoportok gyorsabb feldolgozásában.
  • AI-támogatott kérdőívszerkesztés személyre szabottabb, relevánsabb kérdéseket és részletesebb válaszlehetőségeket tesz lehetővé.
  • Előrejelző modellek segítenek a trendek azonosításában és a piaci változások gyorsabb detektálásában.

Az AI tehát nem helyettesíti a kutatókat, hanem kibővíti a képességeiket és lehetőséget biztosít a piackutató cégek számára, hogy hatékonyabbá tegyék a piackutatás teljes folyamatát.

2. Szintetikus adatok és AI-vezérelt válaszadók térnyerése

A piackutatás egyik legnagyobb kihívása a válaszadók elérése és a reprezentativitás biztosítása. Az AI-alapú szintetikus adatok és válaszadók lehetőséget kínálnak a kutatócégek számára, hogy gyorsabban, költséghatékonyabban és megbízhatóbban gyűjtsenek adatokat, kiegészítve ezzel megbízható módon a válaszadók azon szegmenseit, akik csak kisebb létszámban érhetőek el egy-egy panelben. 

A szintetikus adatok azonban nem helyettesíthetik teljesen az emberi válaszokat, ezért a piackutatás egyik legnagyobb kihívása az AI-alapú és valós adatok egyensúlyának megtalálása lesz úgy, hogy közben a minőségi megbízható és érvényes adatok alapjai ne sérüljenek. Valószínű, hogy sok vitát fog még generálni ez a módszer, de etikus és átlátható felhasználás esetén úgy hisszük, hogy van helye a piacon ennek a megoldásnak is. 

3. Minőség, megbízhatóság, megoldásfókusz – az adat vezérelt kutatás régi-új normája

A technológiai fejlődés ellenére a minőség és az adatintegritás továbbra is kulcsfontosságú marad. Az AI-alapú csalásfelderítés, az adattisztító algoritmusok és a transzparens módszertanok alkalmazása egyre fontosabbá válik.

A piackutatók feladatai egyre izgalmasabbak és széleskörűbbek, hiszen nemcsak a módszertani, de az AI innováció területén is alkalmazkodniuk kell az egyre gyorsabban változó piaci igényekhez. A mostani trendek alapján azt mondhatjuk, hogy azok lesznek a jövő sikeres piackutató cégei, amelyek:

  • ötvözik az AI-támogatott, de ember, kutató által validált kutatásokat
  • biztosítani tudják az adatminőséget, a közvetlen kapcsolatot a valódi válaszadókhoz, mindezt megbízható módon és
  • rugalmasan alkalmazkodnak a változó társadalmi és piaci trendekhez

Egy év múlva újra megnézzük, hogy hogyan változott a piackutatás piac és akkor milyen trendek lesznek erősebb, de ami biztosan nem változik majd, az az, hogy a piackutatás nem az adatok mennyiségéről, hanem azok minőségéről fog a jövőben is szólni.

Magyarország vezető piackutatói cégei közül három szakember – Falus Tamás (Kantar-Hoffman), Géczi Tamás (Inspira Research) és Klenovszki János (NRC) – idén is összeült, hogy megvitassa a 2025-ös piackutatási trendeket. A beszélgetés során különösen nagy hangsúlyt kapott a mesterséges intelligencia térnyerése, a szintetikus adatokkal kapcsolatos vélemények, valamint az, hogy mennyire fontos a piackutatásnak növelnie a hatékonyságot.

Kép forrása: Freepik
Hallgasd meg:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Hasonló témájú cikkeink

Letölthető infografikák

Válogass az NRC letölthető infkgrafiká között, használd fel az adatokat, amelyeket találsz, de kérlek mindig hivatkozz ránk.
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!