Digi@Bank Monitor – Az NRC új pénzügyi / fintech tracking kutatása

 

A digitális bankolási tölcsér főként az applikáció letöltésnél szűkül – és ott nagyon. A digitális ellenállási mutató magas, ami több dologra is visszavezethető.

A pénzügyi trackingünk Digi@Bank Monitor néven idéntől megújulva szolgálja azokat, akik rendszeresen tájékozódni kívánnak a bankoló lakosság digitális érettségéről, a digitális csatornák elfogadottságáról és értékeléséről.

Az idén nyáron lefutott első hullám eredményeiből teszünk most közkinccsé pár adatot és gondolatot.

A digitális érettség megragadására jelenleg a tölcsér megközelítést találjuk adekvátnak. Az érettség egyes szintjei ugyanis egymásra rakódnak, még akkor is, amikor pusztán a logikára alapozva lehetne akár másként is. Ennek legjellemzőbb példája a mobilbank és az internetbank viszonya: manapság – eltekintve a legfiatalabb korosztályból szórványosan kikerülő néhány eleven cáfolattól – nincs mobilbank használó internetbank használat nélkül. A mobilbank ráépül az internetbank használatra. Így a bemutatott tölcsérben az egyes szintek feltételezik a felette lévő szint, mint feltétel meglétét.

digi@bank monitor

 

A tölcsérünk  fő üzenete az, hogy a mobilbank használat alacsony szintje a digitális fejlődés fő akadálya. Az elektronikus ügyintézéshez hozzászoktunk, okostelefonunk van, és ha egyszer letöltjük az alkalmazást, azt bizony már nem csak folyton frissülő egyenlegközlőként használjuk, még ha a mobilon történő hiteligénylést még messzinek is érezzük. Csak éppen oda kell eljutni, hogy letöltsük.

Megkérdezve az okokat azoktól, akiknek van okostelefonjuk, mégsem használnak mobilbankot, azt a leggyakoribb választ kaptuk, hogy feleslegesnek érzik, nincs rá szükségük (35%). A második leggyakoribb válasz a biztonsággal kapcsolatos aggodalmakról szólt (29%). A biztonsági aggodalmakkal kapcsolatban már tapasztaltuk, hogy a széleskörű használat és a tapasztalat gyorsan orvosolni szokta (ld. például a PayPass kártyák viharos elterjedését). A feleslegesség érzetével kapcsolatban pedig azon kell elgondolkozni, hogy vajon az átlagos mobilbank nem használó tudja-e, milyen előnyökkel szolgál a mobilbank az internetbankhoz képest? Vagy csak annak mobilon használható változataként tekint rá?

digi@bank monitor
Az, hogy milyen gyorsan fog a tölcsér tágulni, sokban függ a lakosság attitűdjeinek az alakulásától. Az NRC Digi@Bank Monitor egyik folyamatosan képzett és figyelt mutatója a ’digitális ellenállás’. Ennek értéke jelenleg 62, amely egyes csoportokban már számottevően alacsonyabb (lásd a műszerfal jobboldali részét). Folyamatosan nézni fogjuk, milyen csoportokban, milyen ütemben fog ez a mutató változni, az ellenállás oldódni.

Meghatározó szempont még az applikáció letöltéshez való általános viszony is. A mobilbank használók 80%-a mondja, hogy általában szívesen tölt le a telefonjára applikációkat, a nem használóknak pedig csak 41%-a (a teljes minta eredménye: 47%). Vagyis jelenleg inkább a mobilhasználók applikációkra (bármilyen applikációra) általában fogékony felderítő csapatát érte el a mobilbankolás, és a fő hadtest még nagyon hátul kullog.

Mi most úgy látjuk, hogy ha nem akarjuk a folyamatot az emberek mobilhoz való attitűdjének változására bízni, annak sebességéhez idomulva, akkor banki szempontú érvekkel is ki kell állni a digitális bankolás útjának egyengetése érdekében.

(A Digi@Bank Monitor 1000 fős internetező bankhasználói mintán fut a 18-65 évesek körében. A bemutatott adatok a júliusi (3. negyedéves) hullámból származnak. A digitális érettségre vonatkozó kérdések mellett a kutatás méri többek között a bankok észlelését, a kötődő ügyfélélményeket, az elégedettséget, a digitális csatornák használatát és megítélését.)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Molnár Zoltán további cikkei

A hitelfelvétel tűzkeresztsége

  Amilyen a katonáknál a tűzkeresztség, olyan az első hitelfelvétel a pénzügyi fogyasztónál. Gyakran váratlanul jön, izgulunk miatta, utána sokáig emlegetjük, és hatással van