Az NRC három előadással is képviseltette magát az idei MediaHungary-n, amiből az egyik az egyre inkább aktuálissá váló (média)fogyasztói viselkedést, a multiscreen-ing jelenséget vizsgálta egy 1000 fős 18+-os internetezői kutatás keretében 2019-ben. Vajon mit csinálunk televíziózás közben, híreket nézünk, kommunikálunk vagy éppen vásárolunk?
Az egyes tartalmak azonos időben, két vagy több eszközön, párhuzamosan történő fogyasztása egyre inkább teret hódít. Míg korábban voltak a jelenségnek eszközpenetrációkban rejlő gátjai, ma már ezek elmúltak: az internetezők 86%-a rendelkezik okostelefonnal, és televíziója is 94%-nak van. Ráadásul ezeket az eszközeinket nagy elánnal használjuk is. Egy átlagos internetező 16 ébren töltött óra alatt átlagosan 35-ször veszi elő okostelefonját, nem csodálkozhatunk azon, hogy nem éppen a naponta akár több órára is tehető, televíziózással töltött idő jelent ez alól kivételt.
Multiscreen tévézés közben
Az okostelefonnal rendelkező internetezők több mint 80%-val előfordult már, hogy tévézés közben okostelefonját is aktívan használta, ez a viselkedés műsor, film sorozat közben 33%-nál, míg reklámblokk közben 45%-nál mondható rendszeresnek. Ha egy konkrét műsorról van szó, akkor a műsoridő kb. 20%-t töltik egy másik képernyőn is, ez az arány reklámblokk esetében közel 50%-ra kúszik fel.
Nem jellemző, hogy más audiovizális tartalmat fogyasztanánk az okostelefonon. Sokkal inkább közösségi oldalak látogatása, információkeresés vagy éppen a másokkal való kommunikáció a jellemző multiscreen tevékenység tévézés közben. A fogyasztók több mint felével előfordult már, hogy azonnali interakcióba lépett valamilyen tévében éppen akkor látott márkával kapcsolatban (pl. információt keresett, akár a márka honlapján is), sőt 27% vásárolt már online televízióban látott inger, reklám hatására okostelefonján. Ez azt vetíti előre, hogy az impulzusvásárlás már nem pusztán a fizikai térben, például egy hipermarketben, hanem akár képernyők előtt ülve, egy másik képernyő segítségével is történhet.
Az NRC kutatás 2019 áprilisában készült, 1000 fős, 18 évesnél idősebb internetezők megkérdezésével. A reprezentatív kutatás a Netpanelen, Magyaroszág legnagyobb online kutatási paneljén készült.