Nem kérünk az óraátállításból

 

Október végén ismét visszatekertük óráinkat, és áttértünk a téli időszámításra. Ilyenkor újra és újra középpontba kerül az a kérdés, vajon szükség van-e minderre? Szeretjük-e vagy sem az évente kétszeri óraátállítást, látjuk-e ennek értelmét, avagy épp ellenkezőleg: szívesen megszabadulnánk ettől a hagyománytól.

A médiában vagy akár az ismerőseink körében elhangzó vélemények alapján úgy tűnik, azok vannak többségben, akik lemondanának a kétféle időszámításról, és az NRC friss – épp a mostani átállás idején készült – felmérése egyértelműen megerősíti ezt a hipotézist.

Az adatok szerint a 18-59 éves magyar lakosság közel felének okoz problémát az óraátállítás, és ez szinte minden esetben valamilyen egészségügyi problémát (is) jelent. Ez sokaknál „csupán” fáradtság, kimerültség formájában, lehangoltságban, rossz hangulatban, vagy a koncentrációs képesség hiányában ölt testet, de nem ritkák az ennél egyértelműbb vagy akár súlyosabb tünetek sem: alvászavarral minden harmadik ember küszködik az átállás ideje alatt, emésztési zavarokról, illetve szívproblémákról pedig 4-4 százalék számol be.

A problémák valamivel nagyobb arányban érintik a nőket, mint a férfiakat, és az idősebb korosztályok (főleg az 50 felettiek) is érzékenyebbek, mint a fiatalok. Az azonban egyértelmű, hogy a fenti tünetek következményeinek – ami a balesetek valószínűségének növekedését is jelenti – azok is ki vannak téve, akik közvetlenül nem érzékelik az óraátállítás hatásait.

Ezért talán nem is meglepő, hogy a nagy többség szívesen eltörölné az óraátállítást. A megkérdezettek 82 százaléka ért egyet azzal a – már az Európai Bizottságban is felvetett – javaslattal, miszerint az EU tagállamaiban egységesen eltörölnék a téli időszámítást, és ezzel az órák állítgatásának rendszerét. Amihez tehát csupán minden ötödik honfitársunk ragaszkodna; többségükben olyanok, akik nem érzékelnek – egészségügyi vagy más – negatív hatásokat az átállást követően.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Beszélgessünk!

Írj vagy hívj fel és választ adok kérdéseidre

Segítünk abban, hogy a piackutatás egy gyorsan megtérülő befektetés legyen!
Klenovszki János további cikkei
online mélyinterjús módszerek||NRC online kvalitatív módszerek

ONLINE MÉLYINTERJÚK – DISTANCE INTERVIEWING

Korábban az online fókuszcsoportokat, a chat vs. voice módszert mutattuk be, mostani cikkünkben pedig a személyes (one-on-one) interjúzás új útjait és tanulságait igyekeztünk áttekinteni: módszertani megoldások összevetése és támogató szoftverek számba vétele az NRC tapasztalatai alapján.

||||||||||||||||||||||||||

FÓKUSZCSOPORT CHAT VS VOICE

Chat alapú és voice alapú fókuszcsoportok összevetése: jellemzők, előnyök-hátrányok, különbségek | online kvalitatív kutatások az NRC-nél.

|

Oktatási célokra ingyenes IMR használatot biztosít az NRC – Instant Marketing Research közlemény

Az NRC Kft. az Instant Marketing Research szoftver (IMR) kifejlesztésével egy olyan komplex, ugyanakkor rugalmasan használható piackutatási szoftvert hozott létre, amely online kvalitatív piackutatási eszköztárával egyedülálló a jelenlegi hazai piackutatási környezetben és egy platform keretén belül ad lehetőséget kvalitatív és kvantitatív kutatási eszközök használatára.